, AKADEMIA EKONOMICZNA W KRAKOWIE - wyzwania wobec kwestii społecznej w świecie XXI wieku, metodologia badań 

AKADEMIA EKONOMICZNA W KRAKOWIE - ...

AKADEMIA EKONOMICZNA W KRAKOWIE - wyzwania wobec kwestii społecznej w świecie XXI wieku, metodologia badań
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Zeszyty
Naukowe nr
669
Akademii Ekonomicznej w Krakowie
2005
Lucyna Màczka
Katedra Polityki Ekonomicznej
i Programowania Rozwoju
Wyzwania wobec kwestii
spo∏ecznej w Êwiecie XXI wieku
1. Âwiatowe dysproporcje w poziomie rozwoju społecznego
Wspólnota światowa, budując strategię poprawy bezpieczeństwa i zwalczania
własnych słabości, musi stawić czoło rozlicznym wyzwaniom.
Głównym wyzwaniem XXI w. jest zwiększenie uczestnictwa rozwijających się
krajów w gospodarce światowej, a tym samym ułatwienie krajom rozwijającym
się ściślejszej integracji. Kraje bogate mogą i muszą czynić o wiele więcej, aby
otworzyć swe rynki i zniwelować nierówności w skali globalnej.
Ogólnie globalizacja oznacza szybkie i permanentne zwiększanie liczby
ponadnarodowych instytucji i organizacji, przenikanie się różnych kultur, a także
konsolidację środków masowej komunikacji w skali całego globu, czego efektem
są przeobrażenia świadomości społecznej oraz zwiększające się ustawicznie wza-
jemne uzależnienia pomiędzy mieszkańcami naszej planety. Zjawisko to McLu-
han określił jako „globalna wioska”, podkreślając, że mieszkańcy różnych stron
świata przeżywają wydarzenia zachodzące w skali globu w sposób podobny jak
mieszkańcy tradycyjnej wioski, którzy cały czas są świadomi istnienia i działań
sąsiadów
1
.
Świat współczesny, mimo integracji i globalizacji, nie jest jednak bezpieczny.
Dziś na przykład nie wiadomo, jakie będą miały konsekwencje w wymiarze mię-
dzynarodowym, politycznym i gospodarczym terroryzm i wojna w Iraku.
Wyzwaniem globalizacji jest więc wyzwanie sprawiedliwości i poszanowania
życia wszystkich lub innymi słowy – wyzwanie polaryzacji.
1
R. Szul,
Epokowe wyzwania gospodarcze a społeczny wymiar gospodarowania
[w:]
Jedno-
litość i różnorodność w polityce rozwoju
, pod red. A. Dobroczyńskiej, Wydział Nauk Ekonomicz-
nych, UW, Warszawa 1997, s. 341.
24
Lucyna Mączka
Gospodarka światowa staje się w coraz większym stopniu zintegrowana. Przy-
czynia się do tego przede wszystkim liberalizacja handlu międzynarodowego,
dzięki ograniczeniu lub usunięciu barier celnych, postęp w transporcie oraz w roz-
woju telekomunikacji i technologii informacyjnej, ułatwiający koordynację pro-
dukcji jednego przedsiębiorstwa w należących do niego filiach zlokalizowanych
w różnych częściach świata.
Mimo że świat w coraz większym stopniu jest coraz bardziej zintegrowany,
równocześnie występuje zjawisko polaryzacji. Globalizacja kojarzy się z szybkim
wzrostem gospodarczym i redukcją biedy. W ciągu minionych dwudziestu lat, po
raz pierwszy od przeszło dwóch wieków, liczba biednych na świecie, utrzymują-
cych się z mniej niż jednego dolara na dzień, zaczęła spadać, mimo że ludność
świata powiększyła się o 1,6 miliarda osób. Ogromny postęp zarazem technolo-
giczny i społeczny powinien zmienić oblicze świata oraz zniwelować występujące
w nim nierówności i obszary biedy. Pozostaje faktem, że kraje bogate utrzymują
przez cały czas olbrzymią przewagę w rozwoju wobec krajów biednych, co nie
dzieje się bez związku z ekspansją handlu międzynarodowego i przepływów kapi-
tałów na największą w historii skalę.
Globalizacja nie musi zakładać stworzenia dwóch światów – zintegrowanej
większości i sporej mniejszości około dwóch miliardów ludzi, którzy są skazani
na marginalizację. Sprawą zasadniczą jest ofensywna polityka na rzecz lepszego
zintegrowania najbiedniejszych gospodarek w ramach systemu globalnego. Warun-
kiem ograniczenia biedy oraz osiągnięcia postępu w zrównywaniu dochodów jest
uczestniczenie w równym stopniu w gospodarce globalnej.
Próbuje się przy tym wskazać na silne związki występujące pomiędzy skalą
redukcji biedy i tempem wzrostu gospodarczego z jednej strony a stopniem otwar-
tości gospodarki i siłą jej powiązań z gospodarką światową poprzez wolny handel
i zliberalizowane przepływy kapitałowe – z drugiej strony.
Istnieją dowody świadczące o tym, że globalizacja nie musi oznaczać wzrostu
rozpiętości dochodów między krajami poddanymi procesowi globalizacji, wiąże
się to także z większym zróżnicowaniem dochodów wewnątrz globalizujących się
krajów. Kraje bogate mogą i muszą czynić o wiele więcej, aby otworzyć swe rynki
i zniwelować nierówności w skali globalnej.
Najwięcej na dotychczasowej fazie globalizacji skorzystały gospodarki najbo-
gatsze, a zwłaszcza Stany Zjednoczone. Skutki postępującej liberalizacji i kro-
czącej w ślad za nią integracji rynków różnie można oceniać, ale bezsprzecznie
dokonuje się ona przy wyraźnej dominacji krajów najwyżej rozwiniętych i wywo-
dzących się z nich korporacji ponadnarodowych. Potrafią one z wielką dla siebie
korzyścią zdyskontować globalizację stosunków ekonomicznych i finansowych,
częstokroć nie oglądając się na konsekwencję tego procesu dla słabszych part-
nerów. One osiągają największe korzyści, są w coraz lepszej kondycji, co rodzi
Wyzwania wobec kwestii społecznej w świecie XXI wieku
25
pytanie, czy nie dzieje się to także kosztem krajów i społeczeństw pozostających
w tyle.
Z raportów przygotowywanych corocznie przez ekspertów ONZ od 1990 r.
wynika, że zwiększa się liczba krajów, w których spada wskaźnik rozwoju (
Human
Development Index
). Wskaźnik ten, jak twierdzą autorzy raportu, jest wiarygodną
miarą postępu w życiu społecznym i gospodarczym społeczeństw. Uwzględnia on
takie aspekty, jak długość życia, stan edukacji (mierzony poziomem analfabety-
zmu i średnią czasu edukacji) oraz dochód na głowę mieszkańca
2
.
Z klasyfikacji 175 krajów, dokonanej według tego wskaźnika w 2001 r., wynika,
że w porównaniu z 2000 r. kraje na szczycie i znajdujące się najniżej w hierarchii
zmieniły się. Na pierwszym miejscu nadal jest Norwegia, a na ostatnim Sierra
Leone. Jeśli chodzi o pozostałe kraje, to niemal wszystkie słabo rozwinięte zna-
lazły się w dolnej części tabeli i leżą w większości w Afryce (30 z łącznej liczby
34). W przypadku krajów Ameryki Łacińskiej i Karaibów w około połowie z nich
odnotowano w latach 90. spadek lub stagnację dochodu. Natomiast we wschodniej
Europie i Azji Środkowej wskaźnik rozwoju społecznego obniżył się we wszyst-
kich krajach, szczególnie drastycznie w Mołdawii, Tadżykistanie, Federacji Rosyj-
skiej i na Ukrainie. Największy wzrost ubóstwa w latach 90. wystąpił w regionie
Europy Środkowej i Wschodniej. Szacuje się, że obecnie około 20% ludności tego
regionu (100 mln ludzi) musi żyć za mniej niż 2 dolary dziennie.
Tabela 1. Ranking ONZ 40 krajów o najlepszych warunkach życia spośród 175 państw
świata
Pozycja
Kraj
Pozycja
Kraj
1 Norwegia
14 Finlandia
2 Islandia
15 Luksemburg
3 Szwecja
16 Austria
4 Australia
17 Francja
5 Holandia
18 Niemcy
6 Belgia
19 Hiszpania
7 USA
20 Nowa Zelandia
8 Kanada
21 Włochy
9 Japonia
22 Izrael
10 Szwajcaria
23 Portugalia
11 Dania
24 Grecja
12 Irlandia
25 Cypr
13 Wielka Brytania
26 Hongkong
2
G. Garlińska,
Biednym trzeba pomóc
, „Nowe Życie Gospodarcze”, Warszawa 2003, nr 17.
26
Lucyna Mączka
cd. tabeli 1
Pozycja
Kraj
Pozycja
Kraj
27 Barbados
34 Argentyna
28 Singapur
35 Polska
29 Słowenia
36 Seszele
30 Korea Południowa
37 Bahrajn
31 Brunei
38 Węgry
32 Czechy
39 Słowacja
33 Malta
40 Urugwaj
Źródło: Raport o rozwoju społecznym 2003, ONZ, cyt. za: G. Garlińska,
op. cit
., s. 25.
Jak wynika z klasyfikacji (tab. 1), Polska znajduje się na 35 miejscu spośród
175 państw, a więc wyprzedza Węgry i Słowację, wyżej zaś znajdują się Słowenia
i Czechy. Najlepiej wypadają kraje europejskie, przede wszystkim członkowie Unii
Europejskiej. W nich poziom wskaźnika rozwoju społecznego jest najwyższy.
2. Strategia lizboƒska
Procesy globalizacji, internacjonalizacji oraz integracji gospodarczej, jak rów-
nież rozwój nauki i technologii, to czynniki wywierające bezpośredni wpływ na
potrzebę dokonywania częstych i niekiedy radykalnych zmian w systemie wspól-
notowych instrumentów polityki gospodarczej.
Procesy te mają swe korzenie w powstających po II wojnie światowej gospo-
darczych zgrupowaniach integracyjnych, których efektem są m.in. dzisiejsza Unia
Europejska czy też Północno-Amerykańskie Stowarzyszenie Wolnego Handlu
(NAFTA).
Decyzje podjęte przez Radę Europejską w Lizbonie w marcu 2000 r. mają
fundamentalne znaczenie dla rozwoju Unii Europejskiej jako strefy dobrobytu
i stabilności. Strategicznym celem agendy lizbońskiej jest przekształcenie do
2010 r. Unii Europejskiej w najbardziej konkurencyjną, dynamiczną i opartą na
wiedzy gospodarkę na świecie. Corocznie Komisja Europejska przygotowuje na
wiosenny szczyt Rady raport, w którym wskazuje postęp w realizacji celów stra-
tegii i określa priorytety działania na kolejny rok.
Strategia lizbońska określa kierunek trwałego, gospodarczego i społecznego
rozwoju UE do 2010 r. Niezbędnym elementem, warunkującym osiągnięcie celów
strategii jest – zdaniem jej autorów
3
– silna i stabilna gospodarka.
Cele te można określić następująco:
3
www.europa,eu.int/comm/Lisbon.
Wyzwania wobec kwestii społecznej w świecie XXI wieku
27
– stworzenie dynamicznej, opartej na wiedzy gospodarki,
– pogłębienie liberalizacji i integracji rynków (telekomunikacja, energetyka,
transport, poczta, usługi finansowe),
– utrzymanie trwałego, dynamicznego wzrostu gospodarczego,
– przywrócenie pełnego zatrudnienia (ograniczenie bezrobocia do możliwie
najniższego poziomu),
– wyrównywanie różnic w dochodach społeczeństw,
– reformowanie systemów ubezpieczeń społecznych.
Realizacja powyższych zamierzeń ma pomóc Unii Europejskiej stać się najbar-
dziej konkurencyjną i dynamiczną gospodarką na świecie.
Strategia lizbońska określa cele, nie wskazuje jednakże, w jaki sposób powinny
one zostać osiągnięte. W praktyce Unia Europejska przygotowuje w poszczegól-
nych dziedzinach różnorodne programy, które zawierają szczegółowo określone
działania umożliwiające realizację strategii. Proces wdrażania celów strategii
koordynowany jest przez Radę Europejską.
Grupa ekspertów Komisji Europejskiej dokonuje corocznie przeglądu wspól-
notowych instrumentów polityki gospodarczej. Badania te mają wykazać, jakie
skutki przyniesie Unii, po pierwsze, realizacja strategii lizbońskiej, określającej
cele w zakresie wzrostu gospodarczego, innowacyjności i spójności społecznej
do 2010 r. i po drugie, rozszerzenie UE o dziesięć nowych państw. W raportach
mają się znaleźć również zalecenia dotyczące ewentualnych zmian polityki gospo-
darczej Unii, umożliwiających osiągnięcie celów strategii lizbońskiej i skuteczną
integrację nowych członków.
W lipcu 2003 r. został opublikowany raport Sapira, tj. raport grupy ekspertów
Komisji Europejskiej
4
, z którego wynika, że Unia osiągnęła wiele w dziedzinie
instytucjonalnej, a mianowicie od 1993 r. funkcjonuje jednolity rynek, w 1999 r.
wprowadzono wspólną walutę euro, podjęto też ostateczną decyzję o przyjęciu do
UE dziesięciu nowych członków. Jednakże sukcesy na polu gospodarczym nie są
już według ekspertów tak spektakularne. Stabilność makroekonomiczna i postę-
pująca spójność gospodarcza nie idą bowiem w parze z odpowiednim wzrostem
gospodarki.
Raport składa się z trzech części. Pierwsza z nich zawiera ocenę aktualnej
sytuacji gospodarczej, w tym zwłaszcza problematyki wzrostu, stabilności makro-
ekonomicznej i spójności. Część druga prezentuje wyzwania, jakie stoją przed
Unią w nadchodzących latach. W ostatniej części raportu, zbudowanej na bazie
dwóch poprzednich, eksperci przedstawili zalecenia co do przyszłości polityki
gospodarczej Unii Europejskiej. W tej części raportu Sapira eksperci wypowia-
dają się na temat stanu gospodarki unijnej. Podkreślają, że utworzenie jednolitego
4
www.europa.eu.int/comm/commissioners.
  [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • dodatni.htw.pl