, AKME Instrukcja montażu Schemat, LPG programy schematy 

AKME Instrukcja montażu Schemat

AKME Instrukcja montażu Schemat, LPG programy schematy
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
wersja 2.12 - 1.03.2007, RS/KG/TJ
Instrukcja montażu i ustawiania systemu
sekwencyjnego wtrysku gazu LPG/CNG Akme.
Najczęściej spotykane usterki i zalecenia.
1. Wstępne uwagi montażowe
Instalacja systemu wtrysku gazu w samochodzie musi być wykonana przez
wykwalifikowany personel, przestrzegający przepisów dotyczących montażu
instalacji gazowej w samochodzie.
Przed montażem należy uważnie przeczytać instrukcje.
Przed przystąpieniem do montażu systemu sekwencyjnego wtrysku gazu należy
odłączyć ujemny zacisk akumulatora. W przypadku podłączonego akumulatora
montaż wiązek musi bezwzględnie odbywać się przy odłączonym sterowniku i
wyjętych bezpiecznikach.
Sterownik wtrysku gazu nie może być narażony na bezpośrednie działanie wysokich
temperatur, wody, benzyny, smarów i innych substancji chemicznych.
Wszystkie punkty połączeń muszą być wykonane staranie (lutowanie) i dokładnie
zaizolowane. Przewody zabezpieczyć przed możliwością przetarcia (o elementy
ruchome).
Sterownik wtrysku gazu ma zaprogramowane ustawienia fabryczne i musi być
dostosowany do konkretnego samochodu przy pomocy programu diagnostycznego.
Aktualne wersje oprogramowania dostępne są na stronie
.
Króćce doprowadzające gaz należy montować bezpośrednio w kolektorze ssącym, w
taki sposób, aby wióry powstałe podczas wiercenia nie dostały się do wnętrza
kolektora. Wiele modeli samochodów będzie wymagać demontażu kolektora przed
wierceniem.
Przewód +12V po stacyjce musi być plusem, który zanika po wyłączeniu zapłonu
(stacyjki) oraz nie może obciążać żadnego innego układu.
Nie należy wpinać się (przecinać ekranów) przewodów ekranowanych.
Po montażu bezwzględnie sprawdzić szczelności wszystkich połączeń gazowych.
Strona 1 z 35
wersja 2.12 - 1.03.2007, RS/KG/TJ
2. Informacje ogólne.
System sekwencyjnego wtrysku gazu LPG/CNG Akme jest przeznaczony do
samochodów posiadających zaawansowane systemy diagnozy układu zasilania
benzyną (OBD II\EOBD) – z katalizatorem i sondami Lambda – zachowując normy
emisji spalin EURO 4.
System Akme można zaadoptować do wszystkich silników z wielopunktowym
wtryskiem paliwa, zarówno sekwencyjnym, półsekwencyjnym jak i fullgroup. Dotyczy
to również silników z turbosprężarką.
Zastosowanie bardzo szybkiego mikrokontrolera, pełniącego funkcję procesora
sygnałowego i inteligentnego sterownika stopni wyjściowych wtryskiwaczy gazowych,
pozwoliło na precyzyjne i błyskawiczne sterowanie mieszanką gazowo-powietrzną, w
tym samym momencie, w którym sterownik benzynowy wtryskiwałby paliwo dla
bieżącego cylindra.
Bardzo precyzyjne i zsynchronizowane w czasie dozowanie gazu sprawia, że nie
wyczuwa się różnicy pomiędzy zasilaniem gazowym i benzynowym.
Nie ma istotnej straty mocy ani różnicy w elastyczności pojazdu, a przyśpieszenie na
zasilaniu gazowym jest takie jak na benzynie.
Z systemem sekwencyjnego wtrysku gazu LPG/CNG Akme samochód zachowuje
normy emisji spalin oraz spełnia warunki OBD II/EOBD bez dodatkowych
emulatorów.
Rozprężony gaz podawany jest bezpośrednio przed zawory – tak jak w układach
benzynowych, co eliminuje możliwość wybuchów (spowodowanych gromadzeniem
się gazu w dużej objętości kolektora ssącego).
Wszystkie funkcje diagnozowania i zarządzania silnikiem pozostają niezmienione.
System wtrysku gazu Akme posiada innowacyjny, wprowadzony przez firmę KME, al-
gorytm kalibracji samochodu w teście drogowym, przez zbieranie punktów pracy
samochodu na benzynie i na gazie, co umożliwia dobranie mapy gazowej identycz-
nej z benzynową. Wcześniej możliwe było to tylko w długotrwałych testach z
wykorzystaniem hamowni podwoziowej.
System Akme posiada wbudowany mechanizm samodiagnozy i diagnostyki systemu
gazowego.
System jest prosty w konfiguracji dla montażysty, a dla klienta niezauważalny
poprzez tryb automatycznego przełączania. W przypadku braku gazu w zbiorniku z2-
ępuje automatyczne przejście na benzynę sygnalizowane dźwiękiem.
Niewielkie rozmiary obudowy oraz wygodne umiejscowienie uchwytu mocującego
ułatwiają montaż.
Sterownik zawiera wewnętrzny emulator wtryskiwaczy benzynowych.
Umożliwia współpracę z różnymi wtryskiwaczami gazowymi.
Zestaw Akme dostępny jest w wersjach 4-,6- i 8- kanałowych dla silników 3, 4, 5, 6, 8
cylindrowych.
Strona 2 z 35
wersja 2.12 - 1.03.2007, RS/KG/TJ
System Akme pracuje prawidłowo ze standardowymi rozwiązaniami dla silników z
turbiną. Dla samochodów po tuningu lub ze wznocnionymi turbosprężarkami mogą
pojawić się problemy z pracą na gazie. Kalibracja samochodów z turbosprężarkami
jest trudniejsza.
System Akme dostępny jest również w wersjach dla samochodów amerykańskich
oraz japońskich i dla silników typu Hemi.
Do samochodów amerykańskich typu np.: DOOGE, CHRYSLER oraz samochodów
wyprodukowanych w Europie przeznaczonych na rynek amerykański (np. VOLVO,
FORD) oraz niektórych japońskich np.: MITSUBISHI wymagana jest specjalna
wersja sterownika (z oznaczeniem USA).
System Akme nie współpracuje z silnikami, w których wtryskiwacze
benzynowe sterowane są wypełnieniem (typu RENIX) (rezystancja
wtryskiwaczy benzynowych <= 3 ohm).
3. Opis i montaż
podzespołów
Schemat podłączenia mechanicznego i elektrycznego systemu Akme.
Strona 3 z 35
wersja 2.12 - 1.03.2007, RS/KG/TJ
Strona 4 z 35
wersja 2.12 - 1.03.2007, RS/KG/TJ
3.1 Sterownik wtrysku gazu
Zasada działania systemu Akme oparta jest na pracy wtrysku benzyny – oddzielnie i
niezależnie dla każdego kanału. W każdym momencie pracy wykorzystywana jest
strategia podawania paliwa sterownika benzynowego. Wtryskiwacze gazowe są kon-
trolowane za pomocą sygnałów sterujących wtryskiwaczami benzynowymi, które są
wynikiem reakcji kontrolera wtrysku benzyny na aktualne zapotrzebowanie ener-
getyczne silnika.
Zapewnia to błyskawiczną reakcję na zmianę warunków zewnętrznych.
Aluminiowa obudowa oraz użycie elementów elektronicznych pracujących w
szerokich zakresach temperatur zapewniają prawidłową pracę sterownika i dużą z2-
rność na zakłócenia.
Odpowiednie ukształtowanie złączy uniemożliwia ich zamianę czy błędne połączenie.
Sterownik występuje w trzech odmianach różniących się ilością obsługiwanych cylin-
drów / kanałów:
- wersja 4 przeznaczona do sterowania silników 3, 4 cylindrowych
- wersja 6 przeznaczona do sterowania silników 3, 4, 5, 6 cylindrowych
- wersja 8 przeznaczona do sterowania silników 3, 4, 5, 6, 8 cylindrowych
Sterownik montuje się w komorze silnika samochodu wiązkami przewodów
skierowaną w dół w miejscu nie narażonym bezpośrednio na działanie wysokich tem-
peratur oraz na bezpośrednie działanie wody, smarów, olejów, itp.
Odpowiednie oznaczenie wersji jest wydrukowane na złączach sterownika.
3.1.1 Oznaczenia sterownika.
Każdy sterownik posiada nadrukowaną na złączach serię oznaczeń jednoznacznie
identyfikujące sterownik.
E8 67R-013787 Numer homologacji sterownika dopuszczający urządzenie do
E8 110R-004297 montowania w samochodowych instalacjach zasilania gazem
LPG/CNG.
KME-DIEGO Identyfikacja producenta oraz nazwa handlowa
Złącze czarne:
8
Oznaczenie maksymalnej ilości obsługiwanych cylindrów (8, 6, 4)
C2017
Oznaczenie serii sterownika i nr seryjny
05/07
Wersja urządzenia i oprogramowania sterownika (1.2 , 1.3, 1.4D)
Strona 5 z 35
1.4D
Data produkcji
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • dodatni.htw.pl