,
ARCHITEKTURA MUZYCZNA-GIMNARCHITEKTURA MUZYCZNA-GIMN, MUZYKA I PLASTYKA W SZKOLE, MUZYKA W GIMNAZJUM, SCENARIUSZE DLA GIMNAZJUM
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
S CENARIUSZE LEKCJI A RCHITEKTURA MUZYCZNA I ZABELLA W ŁODARCZYK ARCHITEKTURA MUZYCZNA Izabella Włodarczyk Cele: − zapoznanie uczniów z pojęciem architektura muzyczna, − rozpoznawanie podstawowych elementów architektury dzieła muzycznego, − doskonalenie umiejętności analizowania czynników architektonicznych na podstawie słuchowych i nutowych przykładów z literatury muzycznej, − poszerzanie znajomości literatury muzycznej w prezentacjach utworów wielkich mistrzów różnych epok. Metody pracy: wykład, dyskusja, analiza przykładów muzycznych, działania praktyczne. Formy pracy: indywidualna, grupowa, zbiorowa. Środki dydaktyczne: podręcznik, ćwiczenia, pianino i inne instrumenty (dzwonki, trójkąt, tamburyn, flet), płyta CD z nagraniem Mazurków F. Chopina. Czas: 2 lekcje. Przebieg zajęć 1. Nauczyciel podaje uczniom temat lekcji. Wyjaśnia pojęcia: utwór muzyczny, architektura muzycz- na . Utwór muzyczny (forma muzyczna) - określona konstrukcja dźwiękowa z punktu widzenia współdziała- nia rytmu, metrum, melodyki, harmoniki, dynamiki, tempa i barwy dźwięku. Elementy te są wyznaczone przez styl danej epoki. Ze względu na wewnętrzną technikę konstrukcji wyróżniamy utwory: • polifoniczne, np. kanon, fuga; • homofoniczne, np. sonata, formy taneczne, pieśń; więcej na stronie internetowej S CENARIUSZE LEKCJI A RCHITEKTURA MUZYCZNA I ZABELLA W ŁODARCZYK Ze względu na obsadę wykonawczą; • instrumentalne, np. na instrument solowy; • przeznaczone na zespoły kameralne i orkiestrowe, np. suita, kwartet, poemat symfoniczny; • wokalne (do wykonania solowego lub zespołowego bez współudziału instrumentów, np. jednogłosowe pieśni ludowe, utwory na chór); • wokalno-instrumentalne, np. pieśń solowa z akompaniamentem, kantata; • utwory sceniczne - opera, balet; • utwory cykliczne, np. koncert, suita. Architektura muzyczna - czynniki składające się na istnienie utworu. Podstawowymi filarami konstruk- cji muzycznej są: melodyka, harmonia, rytm, dynamika, tempo, barwa dźwięku. 2. Uczniowie, podzieleni na grupy, czytają w podręczniku o elementach architektury muzycznej (każda grupa o jednym elemencie). Następnie prezentują zdobyte wiadomości, a nauczyciel je uzupełnia. 3. Ćwiczenie różnych rytmów w formie klaskania, wystukiwania w połączeniu z taktowaniem w konkret- nym metrum muzycznym - ćw. 1 i 2 str. 37. 4. Ćwiczenie rytmu i melodii - ćw. 5 str. 45. 5. Określanie tonacji utworu muzycznego - ćw. 4 str. 50. 6. Odtwarzanie przez uczniów poznanych gam i podstawowych akordów na dzwonkach, flecie i innych dostępnych instrumentach, np. gama C-dur, gama G-dur (ćwiczenie 3, 4, 5 str. 53-54). 7. Określanie poznanych elementów architektury muzycznej na podstawie słuchanych utworów. Przykład : Fryderyk Chopin - Mazurek C-dur op. 33 nr 3. melodyka - kantylenowa z elementami zdobnictwa muzycznego w postaci przednutek rytmika - ustalona - taneczna harmonika - funkcyjna - oparta na podstawowych akordach: tonika, subdominanta, dominanta dynamika - piano, forte, występują akcenty dynamiczne, np. takt 1, 2, 3, 16 więcej na stronie internetowej S CENARIUSZE LEKCJI A RCHITEKTURA MUZYCZNA I ZABELLA W ŁODARCZYK tempo - umiarkowane barwa dźwięku - granie legato - łącząc dźwięki bez podnoszenia ręki, wykorzystanie średnich oktaw klawiatury fortepianu, w niektórych miejscach partia lewej ręki sięga do niższych rejestrów fortepianu - dźwięki nisko umieszczone na klawiaturze, np. takty 41-43; użycie pedału powoduje przetrzymywanie dźwięków na krótką chwilę - jest to bardzo ciekawy efekt brzmieniowy; określenie semplice oznacza granie w sposób prosty, przejrzysty 8. Dyskusja na temat elementów architektury muzycznej w różnych epokach. • Jakie elementy architektury muzycznej można zauważyć w utworach średniowiecznych? • Jaką architekturę muzyczną przejawiają utwory klasyczne? • Jakie elementy dzieła muzycznego wysuwają na pierwszy plan kompozytorzy romantyczni? • Co wam się podoba w muzyce XX i XXI wieku? Praca domowa Dopisz prawidłowe kreski taktowe do podanego układu rytmicznego. więcej na stronie internetowej [ Pobierz całość w formacie PDF ] |
Podobne
|