, ARCHITEKTURA MUZYCZNA-GIMN, MUZYKA I PLASTYKA W SZKOLE, MUZYKA W GIMNAZJUM, SCENARIUSZE DLA GIMNAZJUM 

ARCHITEKTURA MUZYCZNA-GIMN

ARCHITEKTURA MUZYCZNA-GIMN, MUZYKA I PLASTYKA W SZKOLE, MUZYKA W GIMNAZJUM, SCENARIUSZE DLA GIMNAZJUM
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
S
CENARIUSZE LEKCJI
A
RCHITEKTURA MUZYCZNA
I
ZABELLA
W
ŁODARCZYK
ARCHITEKTURA MUZYCZNA
Izabella Włodarczyk
Cele:

zapoznanie uczniów z pojęciem architektura muzyczna,

rozpoznawanie podstawowych elementów architektury dzieła muzycznego,

doskonalenie umiejętności analizowania czynników architektonicznych na podstawie słuchowych i
nutowych przykładów z literatury muzycznej,

poszerzanie znajomości literatury muzycznej w prezentacjach utworów wielkich mistrzów różnych
epok.
Metody pracy:
wykład, dyskusja, analiza przykładów muzycznych, działania praktyczne.
Formy pracy:
indywidualna, grupowa, zbiorowa.
Środki dydaktyczne:
podręcznik, ćwiczenia, pianino i inne instrumenty (dzwonki, trójkąt, tamburyn,
flet), płyta CD z nagraniem Mazurków F. Chopina.
Czas:
2 lekcje.
Przebieg zajęć
1. Nauczyciel podaje uczniom temat lekcji. Wyjaśnia pojęcia:
utwór muzyczny, architektura muzycz-
na
.
Utwór muzyczny
(forma muzyczna) - określona konstrukcja dźwiękowa z punktu widzenia współdziała-
nia rytmu, metrum, melodyki, harmoniki, dynamiki, tempa i barwy dźwięku. Elementy te są wyznaczone
przez styl danej epoki.
Ze względu na wewnętrzną technikę konstrukcji wyróżniamy utwory:

polifoniczne, np. kanon, fuga;

homofoniczne, np. sonata, formy taneczne, pieśń;
więcej na stronie internetowej
S
CENARIUSZE LEKCJI
A
RCHITEKTURA MUZYCZNA
I
ZABELLA
W
ŁODARCZYK
Ze względu na obsadę wykonawczą;

instrumentalne, np. na instrument solowy;

przeznaczone na zespoły kameralne i orkiestrowe, np. suita, kwartet, poemat symfoniczny;

wokalne (do wykonania solowego lub zespołowego bez współudziału instrumentów, np. jednogłosowe
pieśni ludowe, utwory na chór);

wokalno-instrumentalne, np. pieśń solowa z akompaniamentem, kantata;

utwory sceniczne - opera, balet;

utwory cykliczne, np. koncert, suita.
Architektura muzyczna
- czynniki składające się na istnienie utworu. Podstawowymi filarami konstruk-
cji muzycznej są: melodyka, harmonia, rytm, dynamika, tempo, barwa dźwięku.
2. Uczniowie, podzieleni na grupy, czytają w podręczniku o elementach architektury muzycznej (każda
grupa o jednym elemencie). Następnie prezentują zdobyte wiadomości, a nauczyciel je uzupełnia.
3. Ćwiczenie różnych rytmów w formie klaskania, wystukiwania w połączeniu z taktowaniem w konkret-
nym metrum muzycznym - ćw. 1 i 2 str. 37.
4. Ćwiczenie rytmu i melodii - ćw. 5 str. 45.
5. Określanie tonacji utworu muzycznego - ćw. 4 str. 50.
6. Odtwarzanie przez uczniów poznanych gam i podstawowych akordów na dzwonkach, flecie i innych
dostępnych instrumentach, np. gama C-dur, gama G-dur (ćwiczenie 3, 4, 5 str. 53-54).
7. Określanie poznanych elementów architektury muzycznej na podstawie słuchanych utworów.
Przykład
: Fryderyk Chopin - Mazurek C-dur op. 33 nr 3.
melodyka
- kantylenowa z elementami zdobnictwa muzycznego w postaci przednutek
rytmika
- ustalona - taneczna
harmonika
- funkcyjna - oparta na podstawowych akordach: tonika, subdominanta, dominanta
dynamika
- piano, forte, występują akcenty dynamiczne, np. takt 1, 2, 3, 16
więcej na stronie internetowej
S
CENARIUSZE LEKCJI
A
RCHITEKTURA MUZYCZNA
I
ZABELLA
W
ŁODARCZYK
tempo
- umiarkowane
barwa dźwięku
- granie legato - łącząc dźwięki bez podnoszenia ręki, wykorzystanie średnich oktaw
klawiatury fortepianu, w niektórych miejscach partia lewej ręki sięga do niższych rejestrów fortepianu -
dźwięki nisko umieszczone na klawiaturze, np. takty 41-43; użycie pedału powoduje przetrzymywanie
dźwięków na krótką chwilę - jest to bardzo ciekawy efekt brzmieniowy; określenie semplice oznacza
granie w sposób prosty, przejrzysty
8. Dyskusja na temat elementów architektury muzycznej w różnych epokach.

Jakie elementy architektury muzycznej można zauważyć w utworach średniowiecznych?

Jaką architekturę muzyczną przejawiają utwory klasyczne?

Jakie elementy dzieła muzycznego wysuwają na pierwszy plan kompozytorzy romantyczni?

Co wam się podoba w muzyce XX i XXI wieku?
Praca domowa
Dopisz prawidłowe kreski taktowe do podanego układu rytmicznego.
więcej na stronie internetowej
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • dodatni.htw.pl