,
AKT cz1AKT cz1, elektronika, audio artykuły
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
AKT − akustyczny teatr AKT − akustyczny teatr, część 1 Zestaw głośnikowy do kina domowego AVT−994 Coraz wiÍksz¹ popularnoúÊ zdo- bywa kino domowe - zestaw au- diowizualny, wymagaj¹cy wieloka- na³owej instalacji g³oúnikowej. W†jej ramach dzia³aj¹ wiÍcej niø dwa ìtradycyjneî zespo³y g³oúnikowe do ods³uchu stereofonicznego - po- trzebny jest jeszcze g³oúnik central- ny, a†takøe co najmniej dwa g³oú- niki tylne (najbardziej rozwiniÍte systemy wymagaj¹ trzech, a†nawet czterech). Zalecane jest takøe uøy- cie subwoofera - specjalnej kon- strukcji wyspecjalizowanej w†prze- twarzaniu sygna³Ûw tylko o†najniø- szych czÍstotliwoúciach ( rys. 1 ). Systemy g³oúnikowe do kina domowego stawiaj¹ przed uøyt- kownikiem naj- czÍúciej smutny wybÛr - jeúli wy- sokiej klasy, to bardzo kosztowne, a†jeúli przystÍpne cenowo, to z†po- waønymi kompromisami parametry- koszty. Wynika to z†koniecznoúci rozdysponowania úrodkÛw miÍdzy znacznie wiÍksz¹ liczbÍ zespo³Ûw g³oúnikowych, niø w†systemie ste- reofonicznym. Jednak samodzielne konstruowanie zawsze pozwala³o sporo zaoszczÍdziÊ. Jeøeli marzysz o†kinie domowym, nie musisz od razu kupowaÊ drogiego zestawu g³oúnikÛw. Proponujemy Ci konstrukcjÍ, ktÛr¹ znacznie taniej moøesz wykonaÊ samodzielnie. DziÍki doskona³ym g³oúnikom i†przemyúlanym rozwi¹zaniom konstrukcyjnym, zestaw AKT spe³ni wymagania takøe ortodoksyjnych audiofilÛw. Zaczynamy od krÛtkiego wstÍpu i†opisu zestawu centralnego. 10 Elektronika Praktyczna 1/2001 P R O J E K T Y Elektronika Praktyczna 1/2001 AKT − akustyczny teatr mnieÊ, øe obowi¹zuj¹cy dzisiaj standard DolbyDigital wymaga, aby w†kaødym kanale dzia³a³y zespo³y o†zbliøonej mocy i†podobnym, sze- rokim pasmie. Wyeksponowanie roli g³oúnikÛw przednich - lewego i†prawego - moøe byÊ uzasadnione ich znaczeniem przy stereofonicz- nym ods³uchu, jednak jeúli system dzia³aÊ ma dobrze rÛwnieø w†ra- mach kina domowego, dodatkowe g³oúniki nie mog¹ byÊ potraktowa- ne po macoszemu. Rys. 1. Sposób nagłośnienia pomieszczenia w systemie dźwięku dookólnego. THX Obok wymagaÒ DolbyDigital, znawcom kina domowego znany jest certyfikat THX. Okreúla on pewne cechy konstrukcyjne urz¹- dzeÒ, a†przede wszystkim w³aúnie zespo³Ûw g³oúnikowych, ktÛre s³u- øyÊ maj¹ wytworzeniu doúÊ specy- ficznego pola düwiÍkowego. Cechy te jednak w†pewnym stopniu stoj¹ w†sprzecznoúci wobec wymagaÒ, jakie stawia siÍ zespo³om g³oúni- kowym odtwarzaj¹cym muzykÍ - g³oúniki przednie powinny mieÊ (wed³ug zaleceÒ THX) w¹skie cha- rakterystyki kierunkowe w†p³asz- czyünie pionowej, aby zminimali- zowaÊ odbicia i†zapewniÊ ìprecy- zyjn¹î przedni¹ scenÍ düwiÍkow¹ kosztem naturalnej swobody, co wynika z†pewnego udzia³u fal od- bitych. Natomiast g³oúniki tylne - w†przypadku THX ustawione po bokach - wrÍcz przeciwnie, nie powinny byÊ przez s³uchacza lo- kalizowane, lecz pracowaÊ nad wy- tworzeniem jak najwiÍkszej liczby odbiÊ. Bardzo w¹skie charakterys- tyki kierunkowe (polecane przez THX g³oúnikom przednim) s¹ wiÍc najlepsze w†dzia³aniu tylko syste- mu stereofonicznego, natomiast cha- rakterystyki wymagane przez THX od g³oúnikÛw bocznych prowadz¹ do skonstruowania dipoli - wyspe- cjalizowanych uk³adÛw o†bardzo nietypowym uk³adzie g³oúnikÛw, ktÛre zupe³nie nie nadaj¹ siÍ do odtwarzania muzyki w†tradycyjnych parach stereofonicznych. Dlatego przy opracowywaniu na- szych konstrukcji, maj¹cych charak- teryzowaÊ siÍ duø¹ uniwersalnoúci¹, nie braliúmy pod uwagÍ norm THX. W†dwÛch kolejnych artyku³ach przedstawimy 5 g³Ûwnych projek- tÛw (niektÛre w†rÛønych wersjach) zespo³Ûw g³oúnikowych, opracowa- nych tak, aby tworzy³y dobrze zharmonizowane systemy wieloka- na³owe. Szereg wskazÛwek pozwo- li nie tylko zbudowaÊ poszczegÛl- ne zestawy g³oúnikowe, ale rÛw- nieø dokonaÊ miÍdzy nimi wybo- ru, dobrze je do siebie dopasowaÊ - w†miarÍ potrzeb i†moøliwoúci lokalowych oraz finansowych. Ar- tyku³ moøe byÊ interesuj¹cy nie tylko dla konstruktorÛw, ale i†sa- mych uøytkownikÛw systemÛw wielokana³owych - zawiera bo- wiem wiele ogÛlnych uwag doty- cz¹cych ich funkcjonowania. Wszystkie przedstawione mode- le powsta³y przy uøyciu kompletu zaawansowanych narzÍdzi, jakimi powinien pos³ugiwaÊ siÍ konstruk- tor zespo³Ûw g³oúnikowych - pro- gramÛw symulacyjnych, pomiarÛw, a†takøe prÛb ods³uchowych. Wszys- tkie modele mog¹ pracowaÊ zarÛ- wno w†systemach wielokana³o- wych, jak i†z†duø¹ wiernoúci¹ od- twarzaÊ muzykÍ w†tradycyjnych systemach stereofonicznych. PrezentacjÍ zestawÛw rozpocz- niemy od krÛtkiego wprowadzenia w†úwiat düwiÍku dookÛlnego. Dolby Digital PrzystÍpne cenowo g³oúnikowe systemy wielokana³owe adresowa- ne s¹ do uøytkownikÛw nie zna- j¹cych warunkÛw, jakie powinny spe³niaÊ nowoczesne instalacje te- go typu. W†zwi¹zku z†tym, wiele cech konstrukcyjnych, podawanych przez producentÛw nie odpowiada tym warunkom, ale popularnym wyobraøeniom o†parametrach ko- lumn wysokiej klasy. NajczÍúciej wiÍc zespo³y przednie (lewy i†pra- wy) s¹ efektowne, duøe, wielo- droøne, natomiast zespo³y tylne - znacznie mniejsze, zbudowane z†najtaÒszych przetwornikÛw, od- powiadaj¹ce niewygÛrowanym wy- maganiom starego systemu DolbyP- roLogic, a†nie cyfrowego DolbyDi- gital czy DTS. Wypada przypo- 14−cm głośnik nisko−średniotono− wy serii TC występuje nie tylko w wer− sjach ekranowanej lub nie, ale także w różnych wariantach impedancji znamionowej. Po lewej stronie stan− dardowy głośnik 8 , po prawej ekra− nowany 4 . SpÛjnoúÊ brzmienia Zespo³y g³oúnikowe wysokiej klasy systemÛw wielokana³owych powinny byÊ dopasowane nie tyl- ko parametrami, ale rÛwnieø Elektronika Praktyczna 1/2001 11 AKT − akustyczny teatr brzmieniem. Brzmienie zespo³u g³oúnikowego wynika oczywiúcie w†wielkiej mierze z†rodzaju zasto- sowanych w†nim g³oúnikÛw. Naj- lepiej wiÍc, gdy we wszystkich wspÛ³pracuj¹cych ze sob¹ kon- strukcjach zastosowane s¹ g³oúniki tego samego typu lub przynajmniej bardzo podobne - pochodz¹ce z†jednej serii wybranego producen- ta. Maj¹ wÛwczas membrany wy- konane z†tego samego materia³u (dodatkowym atutem jest rÛwnieø estetyczny, ujednolicony wygl¹d). Rol¹ konstruktora zespo³Ûw g³oú- nikowych do kina domowego jest zarÛwno prawid³owy dobÛr g³oú- nikÛw, jak i†w³aúciwe ich wyko- rzystanie, konsekwentnie utrzymu- j¹ce okreúlony rodzaj charakterys- tyk brzmieniowych. Ma na to bowiem wp³yw rÛwnieø uk³ad elektryczny - rodzaj stosowanych filtrÛw, wybrane czÍstotliwoúci po- dzia³u, jak i†obudowa - szerokoúÊ przedniej úcianki w†wielkiej mie- rze decyduje choÊby o†charakterys- tykach kierunkowych. muzyki), aby charakterystyki kie- runkowe w†p³aszczyünie poziomej by³y jak najszersze - aby zespo³y g³oúnikowe brzmia³y podobnie, od- s³uchiwane ìna wprostî, jak i†pod duøym k¹tem z†boku. Jest to cecha maj¹ca w†kinie domowym znacznie wiÍksze znaczenie, niø przy stereo- fonicznym ods³uchu muzyki. Po pierwsze, muzyki zwykle s³ucha siÍ indywidualnie, zasiadaj¹c w†wy- godnym fotelu, w†dobrze wybra- nym miejscu, z†g³oúnikami skiero- wanymi tak, aby w³aúnie w†nim brzmienie by³o najlepsze. Z†kina domowego znacznie czÍúciej ko- rzysta siÍ rodzinnie i†z†przyjaciÛ³- mi, wiÍc trzeba zapewniÊ znacznie szersze pole dobrych efektÛw brzmieniowych. Po drugie, zespo- ³Ûw g³oúnikowych wykorzystywa- nych w†kinie domowym najczÍúciej - z†powodÛw ograniczeÒ miejsca - nie ustawia siÍ tak, aby osie g³Ûwne bieg³y w†stronÍ miejsca ods³uchowego, lecz ustawia ìnor- malnieî, z†osiami g³Ûwnymi bieg- n¹cymi rÛwnolegle do bocznych úcian, a†wiÍc wyraünie z†boku s³u- chacza znajduj¹cego siÍ w†centrum. 20−mm tekstylna kopułka wysokoto− nowa serii TC występuje w dwóch wersjach − TC20TD05 i TC20SD05 − z ekranowaniem magnetycznym dla tej drugiej. tycznego) moøna uzyskaÊ nawet pod k¹tem 45 o , a†w†zakresie do 30 o (w†jakim standardowo bada siÍ charakterystyki) ich zbieønoúÊ jest doskona³a. Oznacza to w†praktyce, øe z†kolumn takich s³yszymy nie- zniekszta³cone brzmienie nawet wÛwczas, gdy pozornie promieniu- j¹ w†zupe³nie innym kierunku. RÛwnoczeúnie w¹skie obudowy staj¹ siÍ mniej k³opotliwe wizu- alnie i†tym ³atwiej je optymalnie ustawiÊ. Bardzo w¹skie obudowy wygl¹daj¹ dobrze rÛwnieø w†bez- poúrednim s¹siedztwie duøego te- lewizora i†s¹ odpowiednie w wol- nostoj¹cych zespo³ach efektowych. Natomiast w†przypadku centralne- go zespo³u g³oúnikowego, najczÍú- ciej ustawianego w†pozycji pozio- mej, w¹ska przednia úcianka ozna- cza niewielk¹ wysokoúÊ obudowy, ³atwej dziÍki temu do zainstalo- wania na telewizorze lub w†szafce ze sprzÍtem. Charakterystyki kierunkowe Wspomnieliúmy juø o†charakte- rystykach kierunkowych - chodzi³o o†charakterystyki w†p³aszczyünie pionowej, czyli stopieÒ rozprasza- nia düwiÍku poniøej i†powyøej osi g³Ûwnej (znajduj¹cej siÍ zwykle na osi g³oúnika wysokotonowego). W†ramach rÛønych koncepcji akus- tycznych kina domowego korzystne jest jednak (i nie przeszkadza w ods³uchu W¹skie obudowy Szerokim charakterystykom kie- runkowym dobrze s³uø¹ zarÛwno ma³e úrednice g³oúnikÛw, jak i†ma- ³e szerokoúci obudÛw. Gdy obudo- wa staje siÍ bardzo w¹ska - tak w³aúnie jak w†naszych projektach (13cm), podobn¹ charakterystykÍ przetwarzania, jak na osi g³Ûwnej (z†wyraünym spadkiem tylko na samym gÛrnym skraju pasma akus- Parametry stosowanych głośników Ekranowanie magnetyczne NiektÛre zespo³y g³oúnikowe - na pewno zespÛ³ centralny, ewen- tualnie zespo³y g³Ûwne - jeúli maj¹ staÊ blisko ekranu telewizora, mu- sz¹ byÊ ekranowane magnetycznie. Ekranowanie zespo³Ûw g³oúniko- wych uzyskuje siÍ poprzez ekra- nowanie samych g³oúnikÛw, z†ktÛ- rych s¹ zbudowane. Ekranowanie moøe byÊ lepsze lub gorsze - w†zaleønoúci od stopnia, w†jakim zredukowane zostaje pole rozpra- szane. Od strony konstrukcyjnej ekranowanie moøe byÊ tzw. czÍú- ciowe lub pe³ne. Pierwsze polega na przyklejeniu do ty³u uk³adu magnetycznego pierúcienia ferryto- wego (zwykle mniejszego), swoimi biegunami odwrotnie skierowanym, drugie na dodatkowym za³oøeniu TC14WG TC14WG TC20TD (SG)69−08 (SG)69−04 (SD)05−06 Impedancja znamionowa [ ] 8 4 6 Rezystacja cewki drgającej [ Ω ] 5,6 3,1 4,2 Moc znamionowa (IEC 268−5) [W] 40 40 90 Moc impulsowa (IEC 268−5) [W] 110 110 800 Efektywność (2,83V/1m) [dB] 86 87 90 Częstotliwość rezonansowa fs [Hz] 53 52 1400 Objętość ekwiwalentna Vas [dm 3 ] 10,5 10,5 − Dobroć mechaniczna Qms 2,73 2,79 3,1 Dobroć elektryczna Qes 0,53 0,44 1,76 Dobroć całkowita Qts 0,45 0,38 1,12 Współczynnik siły Bl [Tm] 5,2 4,3 2,0 Indukcyjność cewki drgającej [mH] 0,68 0,45 b.d. Średnica cewki drgającej [mm] 25 25 20 Wysokość cewki drgającej [mm] 10 10 1,3 Wysokość szczeliny [mm] 4 4 2 Powierzchnia membrany [cm 2 ] 80 80 4,4 Masa drgająca [g] 7,8 8,1 0,2 12 Elektronika Praktyczna 1/2001 AKT − akustyczny teatr stalowej puszki. Doklejenie pierúcienia, a†takøe za³oøenie puszki, to modyfikacje, ktÛre moøna przeprowadziÊ samo- dzielnie (o ile zdobÍdzie siÍ potrzebne elementy), uzyskuj¹c byÊ moøe wystarczaj¹ce w†da- nych warunkach rezultaty, ale najskuteczniejsze ekranowanie jest spotykane tylko w†produk- tach firmowych, gdyø wymaga jeszcze powiÍkszenia úrednicy gÛr- nej p³yty uk³adu magnetycznego, tak aby jej obwÛd by³ rÛwny obwodowi puszki. roduj¹, nie úci¹gaj¹ strumie- nia magnetycznego. Metoda wtryskowa pozwala uzyski- waÊ dowolne kszta³ty i†pro- jektowaÊ drobne detale, pod- nosz¹ce estetykÍ. Kosze g³oú- nikÛw TC maj¹ w¹skie, op³y- wowe øebra, nie zak³Ûcaj¹ce przep³ywu powietrza od tylnej strony membrany, a†wykonanie zewnÍtrznego pierúcienia g³oúni- kÛw nisko-úredniotonowych nie wymaga podfrezowaÒ w†przedniej úciance zespo³u g³oúnikowego (po- zwala to uproúciÊ wykonanie obu- dÛw). G³oúniki maj¹ ujednolicone wzornictwo, co podnosi estetykÍ kaødej konstrukcji na nich opar- tej, jak i†ca³ego systemu. DostÍpne s¹ wersje g³oúnikÛw nisko-úred- niotonowych z†poúcinanymi ko- szami, co pozwala minimalizowaÊ szerokoúÊ obudÛw. Wszystkie g³oúniki nisko-úred- niotonowe maj¹ membrany celu- lozowe powlekane, z†naciÍciami NRSC redukuj¹cymi rezonanse po- wstaj¹ce miÍdzy cewk¹ a†gÛrnym zawieszeniem. Zawieszenia s¹ z†gumy o†niskiej stratnoúci, aby nie t³umi³y mikroimpulsÛw. Uk³a- dy magnetyczne s¹ wentylowane. Kaødy g³oúnik nisko-úrednioto- nowy wystÍpuje w†wariantach 4†i†8 ΩΩ Chociaø wiÍkszoúÊ nowoczes- nych wzmacniaczy stereofonicz- nych bez problemu daje sobie radÍ z†obci¹øeniem 4 , to wúrÛd wzmacniaczy i†amplitunerÛw wie- lokana³owych zespo³y g³oúnikowe 4 czÍsto wywo³uj¹ panikÍ. WiÍk- szoúÊ producentÛw tego typu sprzÍtu zaleca, aby impedancja obci¹øenia by³a nie mniejsza niø 6†omÛw. Jednoczeúnie, wspÛ³czes- ne amplitunery wielokana³owe, choÊ ograniczone pod tym wzglÍ- dem, dysponuj¹ jednak - nawet w†najtaÒszych modelach - moc¹ znamionow¹ co najmniej 50 wa- tÛw (przy 8 podstaw, moøemy wymaganie wy- øszej impedancji ³atwo uwzglÍd- niÊ. ) w†kaødym kanale. Jeúli projektujemy zespo³y g³oúni- kowe o†podobnej mocy, nie ma øadnego powodu, aby 4 Vifa TC DuÒska firma Vifa jest produ- centem wysokiej jakoúci g³oúni- kÛw (tylko g³oúnikÛw, a†nie ze- spo³Ûw g³oúnikowych). Bardzo blisko kooperuj¹c z†inn¹ duÒsk¹ firm¹, Scan-Speakiem, znan¹ z†ekskluzywnych, hi-endowych g³oúnikÛw, Vifa jest zdolna do tworzenia bardzo innowacyjnych projektÛw (hitami ostatniego sezo- nu jest pierúcieniowy g³oúnik wy- sokotonowy, zdolny do pracy od 2†do 50kHz, a†takøe 18cm g³oúnik nisko-úredniotonowy z†membran¹ z†w³Ûkien drzewnych), jak rÛw- nieø, dziÍki swojemu potencja³o- wi, do produkowania nowoczes- nych g³oúnikÛw przy niskich kosz- tach, a†wiÍc dostarczania ich po atrakcyjnych cenach. W†serii g³oúnikÛw TC znajduje siÍ kilka modeli g³oúnikÛw nisko- úredniotonowych i†wysokotono- wych, ktÛre mog¹ znaleüÊ zasto- sowanie w†konstrukcjach spe³nia- j¹cych przedstawione wczeúniej za³oøenia. G³oúniki serii TC maj¹ kosze polimerowe, wzmacniane w³Ûk- nem szklanym. Jest to technologia taÒsza niø w†przypadku koszy odlewanych, ale teø nowoczeú- niejsza niø w†przypadku koszy wyt³aczanych z†blachy - kosze polimerowe maj¹ wysokie t³umie- nie drgaÒ wewnÍtrznych, nie ko- , co pozwala projektowaÊ konstrukcje z†jednym lub dwoma g³oúnikami nisko-úredniotonowy- mi, zachowuj¹c impedancjÍ zna- mionow¹ 8 impe- dancj¹ zmusza³y one zasilaj¹ce je wzmacniacze do oddawania wiÍk- szego pr¹du. Specyfika konstruk- cji firmowych wzmacniaczy wie- lokana³owych stwarza pewien problem przy wyborze na rynku odpowiednich zespo³Ûw g³oúniko- wych, gdyø obecnie dominuj¹ na nim, zw³aszcza wúrÛd modeli wy- øszej klasy, konstrukcje 4 . Kaødy model dostÍpny jest rÛwnieø w wersji ekranowanej magnetycznie (ekranowanie pe³ne, z†dodatkowym pierúcieniem i†puszk¹). Z†g³oúnikami TC moøna wiÍc tworzyÊ wiele rÛønych, ale dobrze uzupe³niaj¹cych siÍ kon- strukcji. . Pro- jektuj¹c system g³oúnikowy od 14 i 20 Zaprojektowaliúmy piÍÊ pod- stawowych modeli (wystÍpuj¹- cych w†rÛønych wariantach), uøy- waj¹c g³Ûwnie dwÛch typÛw g³oú- nikÛw (14cm nisko-úredniotono- wy i†20mm kopu³ka tekstylna) w†rÛønych wariantach impedancji i†ekranowania. G³oúnik kalibru 14cm, dziÍki umiarkowanej úred- nicy membrany, cechuje siÍ nie tylko dobr¹ liniowoúci¹ charakte- rystyki przetwarzania na osi g³Ûwnej, ale takøe dobrymi cha- rakterystykami kierunkowymi w†ca³ym zakresie úrednich czÍs- Klasyczny układ głośnika centralne− go − głośnik wysokotonowy między parą nisko−średniotonowych. AKT Center charakteryzuje się wyjątkowo niską obudową (13−cm), która powin− na zmieścić się na każdej półce pod lub nad telewizorem. Elektronika Praktyczna 1/2001 13 AKT − akustyczny teatr Tylko 8 AKT − akustyczny teatr mog¹ úwietnie zgrany system, ewentualnie z†ty³u moøna uøyÊ mniejszych AKT 1†lub AKT Mo- nitor. Najbardziej rozwiniÍty kon- strukcyjnie jest trÛjdroøny AKT 3. Dla niego partnerami z†ty³u rÛw- nieø mog¹ byÊ AKT 1, AKT 2†lub AKT Monitor 1. Rys. 4. Projekt obudowy AKT Center. AKT Center Zespo³y g³oúnikowe przezna- czone do roli centralnych maj¹ najczÍúciej konfiguracje g³oúnikÛw zbliøone do symetrycznych - tzn. z†g³oúnikiem wysokotonowym po- miÍdzy dwoma g³oúnikami nisko- úredniotonowymi, w†ustawieniu poziomym. Ustawienie poziome nie jest dyktowane walorami akus- tycznymi, a†tylko wygod¹ uloko- wania zespo³u na telewizorze lub na pÛ³ce szafki. Ustawienie g³oú- nikÛw w†osi poziomej daje w†re- zultacie gorsze charakterystyki kie- runkowe w†p³aszczyünie poziomej niø w†p³aszczyünie pionowej, od- wrotnie niø w†przypadku typo- wych zespo³Ûw g³oúnikowych z†pionow¹ konfiguracj¹ g³oúnikÛw. Aby uzyskaÊ najlepsze moøliwe charakterystyki kierunkowe przy konfiguracji symetrycznej, naleøy g³oúniki nisko-úredniotonowe jak najbardziej zbliøyÊ do siebie. DziÍ- ki nasuniÍciu koszy g³oúnikÛw nisko-úredniotonowych na zag³Í- bion¹ w†wyfrezowaniu obudowÍ kopu³ki wysokotonowej, moøliwe by³o zbliøenie ich do siebie na odleg³oúÊ 21cm. Obudowa ( rys. 2 ) zosta³a we- wn¹trz podzielona na dwie czÍúci ukoún¹ przegrod¹. Usztywnia ona konstrukcjÍ i†redukuje zjawisko totliwoúci. Pozwala to okreúliÊ wyøsze czÍstotliwoúci podzia³u, i†zastosowaÊ kopu³kÍ wysokoto- now¹ mniejsz¹ od standardowych 25mm, dziÍki czemu uzyskujemy rÛwnieø lepsze charakterystyki kierunkowe w†zakresie wysokich czÍstotliwoúci. Same obudowy zo- sta³y zunifikowane w†wielu wy- miarach - wszystkie maj¹ szero- koúÊ 13cm. AKT 1†to uk³ad g³oúnikÛw z†AKT Monitor, ale w†wiÍkszej obudowie wolnostoj¹cej, propono- wany jako zestaw g³Ûwny i†tylny, podczas gdy w†centrum wyst¹pi AKT Monitor E, ewentualnie tyl- ko jako zestaw g³Ûwny z†Monito- rem z†ty³u i†w†centrum, albo tylko jako zestaw tylny, podczas gdy jako centralny stosowany bÍdzie AKT Center, a†jako zespo³y g³Ûw- ne - AKT 2 lub AKT 3. AKT 2†to z†kolei zespÛ³ wol- nostoj¹cy o†podobnym potencjale, jak AKT Center - cztery AKT 2†i†jeden AKT Center stworzyÊ Kino domowe w†piÍciu aktach WúrÛd piÍciu modeli jest jedna klasyczna konstrukcja g³oúnika centralnego - AKT Center, ktÛry moøe byÊ stosowany rÛwnieø na wszystkich innych pozycjach sys- temu, tworz¹c doskonale zharmo- nizowany zestaw. Jednak na po- zycji innej niø centralna nie musi byÊ ekranowany magnetycznie - zbudowany jest wÛwczas z†tych samych nieekranowanych g³oúni- kÛw i†nosi symbol AKT Center M. Najmniejszy model w†rodzinie to AKT Monitor - przeznaczony przede wszystkim do roli zespo³u tylnego, ale mog¹cy rÛwnieø sa- modzielnie tworzyÊ kompletny, kompaktowy w†wymiarach system, wystÍpuj¹c w†roli centralnego w†wersji ekranowanej, jako AKT Monitor E. Rys. 2. AKT Center − charakterystyka przetwarzania. 14 Elektronika Praktyczna 1/2001 [ Pobierz całość w formacie PDF ] |
Podobne
|