, AKT cz3, elektronika, audio artykuły 

AKT cz3

AKT cz3, elektronika, audio artykuły
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
AKT − akustyczny teatr
AKT − akustyczny teatr,
część 3
Zestaw głośnikowy do kina domowego
AVT−994
AKT 3
SzczegÛln¹ cech¹ tego zestawu
jest zainstalowanie g³oúnika nis-
kotonowego na úciance bocznej
(
rys. 1
). Uk³ad taki pozwala na
ograniczenie szerokoúci obudowy
do wielkoúci g³oúnika úrednioto-
nowego, co daje korzyúci wizual-
ne i†akustyczne - lepsze rozpra-
szanie úrednich i†wysokich to-
nÛw. Wymaga on jednak stosowa-
nia g³oúnika úredniotonowego
o†wysokiej wytrzyma³oúci, gdyø ze
wzglÍdu na pozycjÍ g³oúnika nis-
kotonowego i†jego odsuniÍcie od
úredniotonowego, konieczne jest
ustalenie niskiej czÍstotliwoúci po-
dzia³u miÍdzy nimi. Zastosowa-
nie w†roli g³oú-
nika úredniotonowego g³oúnika
nisko-úredniotonowego TC14,
przystosowanego do znacznie
wiÍkszych amplitud, niø klasycz-
ne g³oúniki úredniotonowe, po-
zwala wybraÊ teoretycznie zupe³-
nie dowoln¹ czÍstotliwoúÊ podzia-
³u. åciÍte krawÍdzie kosza g³oú-
nika umoøliwiaj¹ przygotowanie
bardzo w¹skiego frontu (13 cm,
podczas gdy pe³na úrednica kosza
W†ostatnim odcinku
trzyczÍúciowego cyklu
poúwiÍconego zespo³om
g³oúnikowym przeznaczonym
do stosowania w†tradycyjnych
systemach stereofonicznych
i†wielokana³owych zestawach
kina domowego, przedstawimy
najwiÍksz¹ i†najciekawsz¹
konstrukcjÍ - trÛjdroøny
zestaw AKT3.
Na koniec dokonamy
podsumowania, przedstawiaj¹c
rekomendowane systemy.
Elektronika Praktyczna 3/2001
37
P R O J E K T Y
Elektronika Praktyczna 3/2001
37
AKT − akustyczny teatr
. Charakterystyka
przetwarzania w†zakre-
sie niskich czÍstotliwoú-
ci ma spadek -6dB przy
40Hz - gwarantuje to
odtworzenie szerokiego
pasma, choÊ czÍstotli-
woúci niøszych od 30Hz
tylko przy ograniczo-
nych mocach, gdyø nie-
co powyøej tej czÍstot-
liwoúci charakterystyka
wytrzyma³oúci zaczyna
spadek.
Zaplanowane strojenie
25-litrowej obudowy do
czÍstotliwoúci rezonansowej 40Hz
uzyskujemy stosuj¹c rurÍ TR60
o†pe³nej d³ugoúci 14,5cm. OtwÛr
umieszczony jest na samym dole
obudowy, co wskutek s¹siedztwa
pod³ogi - powierzchni odbijaj¹cej,
przyczynia siÍ do zwiÍkszenia efek-
tywnoúci basu.
Na
rys. 2
przedstawiono cha-
rakterystykÍ przetwarzania AKT3,
okreúlon¹ metod¹ szumu tercjowe-
go, uúrednion¹ dla kilkudziesiÍciu
pozycji mikrofonu pomiarowego
w†pomieszczeniu ods³uchowym.
Pomiary tego typu, mimo tych
uúrednieÒ, obci¹øone s¹ rezonan-
sami w³asnymi po-
mieszczeÒ, znie-
kszta³caj¹cymi do
pewnego stopnia
charakterystykÍ,
zw³aszcza w†zakresie
niskotonowym, poni-
øej 100Hz. Mimo to
widaÊ bardzo dobre
zrÛwnowaøenie, od
tercji 80Hz aø do
16kHz zamkn¹Ê je
moøna w†polu tole-
rancji ±2,5dB.
G³oúnik úrednio-
tonowy pracuje
w†wydzielonej, za-
mkniÍtej komorze
o†objÍtoúci 4†litrÛw,
utworzonej za po-
moc¹ ukoúnej przegrody - elimi-
nuje ona wiÍkszoúÊ fal stoj¹cych
w†komorze úredniotonowej (rÛw-
noleg³e pozostaj¹ juø tylko úcian-
ki boczne) i†najgroüniejsze rezo-
nanse w†komorze niskotonowej,
ktÛre tworzy³yby siÍ na najwiÍk-
szym dystansie miÍdzy doln¹
a†gÛrn¹ úciank¹, i†by³y ³atwo
transmitowane przez zlokalizowa-
ny na dole otwÛr. Ponadto za-
instalowano dwie aøurowe prze-
grody - wieÒce wzmacniaj¹ce
obudowÍ, a†dolna czÍúÊ bocznej
úcianki, na ktÛrej zainstalowano
g³oúnik niskotonowy, zosta³a po-
grubiona do 30mm.
G³oúnik wysokotonowy zosta³
tym razem umieszczony poniøej
g³oúnika úredniotonowego -
i†znajduje siÍ dziÍki temu na
optymalnej wysokoúci, takiej sa-
mej jak w†AKT1†i†AKT2. Podob-
nie jak we wszystkich pozosta-
³ych konstrukcjach AKT, zespo³y
powinny byÊ wykonywane jako
lustrzane odbicia, tym razem
jednak zasada ta dotyczy nie
tylko przesuniÍcia g³oúnika wy-
sokotonowego, ale rÛwnieø pozy-
cji g³oúnikÛw niskotonowych -
obydwa maj¹ byÊ skierowane
albo do wewn¹trz, albo na ze-
wn¹trz. WybÛr pozycji jest kwes-
ti¹ eksperymentÛw w†konkretnym
pomieszczeniu. G³oúniki niskoto-
nowe powinny promieniowaÊ
w†stronÍ otwartej przestrzeni -
jeúli kolumny ustawione bÍd¹
doúÊ blisko bocznych úcian (dys-
tans mniejszy od 1m), wÛwczas
najprawdopodobniej lepsze re-
zultaty zostan¹ uzyskane przy
skierowaniu ich do úrodka.
Rys. 1. Projekt obudowy AKT3.
TC14 to 15 cm).
Natomiast w†roli niskotonowe-
go zastosowano TC18, g³oúnik
z†za³oøenia rÛwnieø nisko-úrednio-
tonowy, ktÛry najczÍúciej jest sto-
sowany w†uk³adach dwudroønych.
Zalet¹ uk³adu trÛjdroønego jest
fakt, øe g³oúnik pracuj¹cy jako
úredniotonowy zostaje przez filtr
dolnoprzepustowy odci¹øony od
duøych amplitud, i†nawet jeúli
jest do nich zdolny, tak jak TC14,
to przetwarzanie przy mniejszych
wychyleniach zawsze jest premio-
wane niøszymi zniekszta³ceniami,
co prowadzi do klarowniejszego
odtwarzania úrednich tonÛw. MiÍ-
dzy g³oúniki niskotonowy i†úred-
niotonowy (a dok³adnie miÍdzy
ich cewki) podzielone zostaje rÛw-
nieø ciep³o, zw³aszcza gdy czÍs-
totliwoúÊ podzia³u lokuje siÍ
w†pobliøu 200Hz, gdzie spektrum
mocy typowych sygna³Ûw mu-
zycznych osi¹ga maksimum.
Wzrasta wiÍc wytrzyma³oúÊ ter-
miczna ca³ego zespo³u, a†przy
niøszej temperaturze kaødej cewki
zmniejsza siÍ zjawisko kompresji,
powstaj¹ce na skutek wzrostu re-
zystancji uzwojenia cewek przy
wzroúcie temperatury. Przy kaødej
takiej okazji wypada jednak po-
wtarzaÊ, øe nie naleøy poddawaÊ
siÍ wraøeniu, iø uk³ady trÛjdroøne
s¹ bezwzglÍdnie lepsze od dwu-
Rys. 2. Charakterystyka przetwarzania AKT,
określona w pomieszczeniu odsłuchowym metodą
szumu tercjowego.
38
Elektronika Praktyczna 3/2001
droønych. Uk³ady trÛj-
droøne maj¹ bardziej
skomplikowane zwrotni-
ce, zintegrowanie trzech
g³oúnikÛw jest trudniej-
sze niø dwÛch, dlatego
czÍsto uk³ady dwudroø-
ne maj¹ przewagÍ
w†zrÛwnowaøeniu
i†spÛjnoúci brzmienia.
Impedancja znamionowa
kolumny AKT3 wynosi
8
AKT − akustyczny teatr
+
Rekomendowane systemy:
lewy/prawy
C1
C3
centralny
tylne
L1
L2
R1
1
Monitor Monitor E Monitor
System podstawkowych monitorów to skromne, choć wyrównane minimum. Dla
odtworzenia mocnego basu z pewnością konieczny jest subwoofer.
L3
N
S
W
C2
R2
2
AKT1 Monitor E Monitor
Głośniki lewy i prawy wyrosły z Monitorów do małych kolumieniek wolnostojących,
dzięki czemu mają szersze pasmo.
-
Rys. 3. Schemat zwrotnicy AKT3.
3
AKT1 Center Monitor
Na środku pojawił się centralny z prawdziwego zdarzenia, który staje się
najmocniejszym elementem systemu.
ZwrotnicÍ (
rys. 3
) moøna po-
dzieliÊ miÍdzy dwie p³ytki - na
jednej, w¹skiej, zamontowaÊ sek-
cjÍ filtrÛw úrednio-wysokotono-
wych i†umieúciÊ j¹ na ukoúnej
przegrodzie, w†komorze g³oúnika
úredniotonowego (jej wymiary
i†elementy naleøy rozplanowaÊ
tak, aby przesz³a przez otwÛr
úredniotonowego), drug¹, mniej-
sz¹, z†filtrem dolnoprzepustowym
umieúciÊ w†g³Ûwnej komorze, in-
staluj¹c poprzez otwÛr g³oúnika
niskotonowego na úciance bocznej
lub przedniej, ale nie bliøej niø
10 cm od jego uk³adu magnetycz-
nego.
Podczas gdy wszystkie inne
konstrukcje wyposaøono w†poje-
dyncze gniazdo przy³¹czeniowe,
AKT3 ma gniazdo podwÛjne, po-
zwalaj¹ce na podwÛjne okablowa-
nie. Wynika to z†moøliwoúci od-
separowania w†zespole trÛjdroø-
nym pr¹dÛw niskich czÍstotliwoú-
ci od pr¹dÛw czÍstotliwoúci úred-
nich i†wysokich, co daje najlepsze
rezultaty (w uk³adach dwudroø-
nych pr¹dy niskich i†úrednich
czÍstotliwoúci musz¹ p³yn¹Ê ra-
zem).
G³oúniki úredniotonowy i†wy-
sokotonowy mog¹ wystÍpowaÊ
w†wersjach ekranowanych magne-
tycznie - co pozwoli kolumnie
stan¹Ê blisko telewizora. Nieekra-
nowany g³oúnik niskotonowy nie
powinien powodowaÊ zaburzeÒ,
gdyø jest zainstalowany znacznie
niøej, niø zwykle znajduje siÍ
ekran telewizora.
4
Center M Center Monitor
Z przodu jest już wyrównana trójka, tylko z tyłu trochę słabiej, choć to jeszcze nie
ideał, to najczęściej wystarczy.
5
Center M Center Center M 
Dookoła dokładnie to samo − osiągamy wysoką moc we wszystkich kanałach, jednak
subwoofer, tak jak poprzedni, bardzo się przyda.
6
AKT2 Center Monitor
Z przodu pojawiły się mocne i pełnozakresowe AKT2, z tyłu ponownie trochę słabiej,
ale w sumie bardzo dobra drużyna.
7
AKT2 Center AKT1
Tył nadal słabszy od przodu, ale już pełnozakresowy. Bardzo elegancki system,
wymaga jednak więcej miejsca.
8
AKT2 Center Center M
Pierwszy zestaw referencyjny, spełniający wszystkie wymagania − we wszystkich
kanałach podobna, wysoka moc, a z przodu kolumny pełnozakresowe.
9
AKT2 Center AKT2
Drugi zestaw referencyjny − kto ma więcej miejsca, może również z tyłu postawić
AKT2.
10
AKT3 Center Monitor
Z przodu pojawiają się najsilniejsze na basie AKT3, ale z tyłu znowu chudo.
11
AKT3
Center
AKT1
Z tyłu już trochę lepiej.
12
AKT3 Center Center M
Wreszcie i z tyłu z pełną mocą. Trzeci zestaw referencyjny.
Przyjęto założenie, że głośniki występujące na pozycjach innych niż centralna będą
pozostawać na tyle daleko od telewizora, że ekranowanie nie będzie im potrzebne. Każda
konstrukcja możne jednak być wykonana jako ekranowana − nosi wówczas dodatkowe
oznaczenie E; AKT Center, który jest ekranowany w wersji podstawowej, ma w wersji
nieekranowanej oznaczenie dodatkowe M.
18-cm kosz g³oúnika niskotono-
wego stosowanego w†AKT 3 moøe
wystÍpowaÊ w†wersji ìpoúcinanejî
(jak wszystkie 14-cm g³oúniki nis-
ko-úredniotonowe kolumn serii
AKT) albo w†wersji okr¹g³ej. Jest
to tylko kwestia estetyczna.
Andrzej Kisiel, Audio
W†ramach projektÛw AKT
AVT dostarcza komplety g³oúni-
kÛw i†podstawowy osprzÍt (czÍúci
do zwrotnic, gniazda, tunele bass-
reflex - bez obudÛw, wyt³umieÒ,
okablowania i†wkrÍtÛw mocuj¹-
cych). Cena jest sum¹ cen elemen-
tÛw wchodz¹cych w†sk³ad zesta-
wu. ZamÛwienie moøe dotyczyÊ
kompletu g³oúnikÛw lub kompletu
g³oúnikÛw i†czÍúci. Nie dostar-
czamy samych czÍúci ani poje-
dynczych g³oúnikÛw.
Głośniki AKT Center ......................... (2xTC14SG69−04 plus TC20SD05)......................... 395 zł
Głośniki AKT Center ......................... (2xTC14SG69−04 plus TC20SD05)......................... 395 zł
Głośniki AKT Center M  ....................(2xTC14WG69−04 plus TC20TD05) ........................ 335 zł
Głośniki AKT Monitor .........................(TC14WG69−08 plus TC20TD05) .......................... 195 zł
Głośniki AKT Monitor E ..................... (TC14SG69−08 plus TC20SD05)........................... 245 zł
Głośniki AKT 1 ....................................(TC14WG69−08 plus TC20TD05) .......................... 195 zł
Głośniki AKT 1 E ................................ (TC14SG69−08 plus TC20SD05)........................... 245 zł
Głośniki AKT 2 .................................(2xTC14WG69−04 plus TC20TD05) ........................ 335 zł
Głośniki AKT 2 E .............................. (2xTC14SG69−04 plus TC20SD05)......................... 395 zł
Głośniki AKT 3 ................... (TC18WG49−08 plus TC14WG69−08 plus TC20TD05).......... 345 zł
Głośniki AKT 3 E ............... (TC18WG49−08 plus TC14SG69−08 plus TC20SD05) .......... 385 zł
Cena osprzętu dla każdego z powyższych zestawów z wyjątkiem AKT3 (E) ........................ 95 zł
Cena osprzętu dla zestawu AKT3 (E) .................................................................................. 135 zł
Elektronika Praktyczna 3/2001
39
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • dodatni.htw.pl