,
AKT PL 142-149AKT PL 142-149 , -Fotografia--
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Jan Saudek Szanowni Państwo! Do przedstawienia nagiego ciała ludzkiego można przystępować na dwa podstawowe sposoby: a) będąc ekstatycznie upojonym tym pięknem b) cynicznie, z zimną krwią i pogardliwie (czyli ze źle lub zręcznie skrywanym wstrętem). Ale szczerze: sfotografować czysty akt (czyli w pełni obnażone ludzkie ciało) to najtrudniejsze zadanie – cel nieomal nieosiągalny, trudny, niedościgły. (Jednak naszym obowiązkiem jest próbować go osiągnąć wciąż na nowo…) Spróbujcie zatem tego wszyscy, bez różnicy – każdy też ma wśród swoich zdjęć jedno czy dwa świetne, odkrywcze i naprawdę oryginalne – tylko że o tym nie wie. Jest to „magia niechcianego”. Wielu próbuje sportretować niedorzeczne twory autorów mody polegające w większości na przedstawianiu wymiennych i niezasłużenie „pięknych” (oczywiście młodych) ludzi – takich, jak prawie nikt z nas nie wygląda. Osobiście uważam za wprost niestosowne jest umiejscawianie nagich, bezbronnych ludzkich ciał (a zwłasz- cza zachwycających ciał kobiet) w przyrodzie, w środowisku, które jest wobec skóry człowieka bardzo nieprzyjazne: ostre trawy, szorstka kora drzew, żwir dróg i drażniące owady – ponieważ fotografowanie ciała jest namiastką kochania (dlaczego tego nie przyznać?), wszystko należy do tego, co w żargonie nazywa się „indoors”, czyli od przestrzeni sypialni, werand, zmroku, draperii i blasku świec. Nie jest również wskazane kierowanie się jakimiś wzorami – każde życie, każde ciało jest czymś niepowtarzalnym – możemy więc być pewni, że w taki sposób jak zrobiliśmy to my, nie przedstawiał go nikt inny. Kilka dobrych rad: otoczenie powinno być raczej ciemniejsze – jasna karnacja skóry na rażąco białym tle wyjdzie całkiem nieartystycznie. Następnie: nie wymagajcie od modela nienaturalnej pozycji – o ile nie jest niezbędna. Nie dopuszczajcie do przekłamań – każde przekłamanie można rozpoznać na końcowym obrazie. I jeszcze jedna nowoczesna teza: granica między „aktem” i „pornografią” zaczyna się szybko zacierać, ginąć, zanikać. Przede wszystkim jednak: kierujcie się własnym stylem, nie koncentrujcie się na wskazówkach innych – więc moimi też nie. Ilu fotografów – tyle stylów. Wy sami decydujecie, co chcecie wyrazić – i nie powinno wam zabraknąć trzech składników: podziwu, pokory i pragnienia. A teraz do pracy, szanowni koledzy i koleżanki! Jan Saudek *13.05.1935 w Pradze • 1950: dostaje swój pierwszy aparat fotograficzny KODAK BABY Brownie – pierwsze fotograficzne doświadczenia • 1952: wyuczo- ny na fotografa, aż do 1983 roku pracuje jako fotograf reprodukcyjny w drukarniach • 1959: używa „prawdziwego“ aparatu Flexaret 6 × 6, również rysuje i maluje • 1963: na stałe ulega wpływowi katalogu znakomitej wystawy fotograficznej „Lidská rodina“ („Rodzina ludzka” przyp.tłum.) (Edward Steichen) • 1972: odkrywa swoją typową „ZEĎ“ („Ścianę”, przyp.tłum.), która staje się synonimem jego twórczości • 1981: ukazuje się pierwsza monografia „Il teatro de la vita“ w Mediolanie • 1983: uprawia fotografię jako wolny zawód – poswięca się wyłącznie wolnej twórczości • 1990: jako pierwszy Czech w historii zostaje wyróżniony francuskim tytułem „Le Chevalier des Arts et Letters“ (Rycerz Sztuki i Literatury) • francuski reżyser Jerome de Missolz kręci o nim film „Jan Saudek – czeski fotograf“ • 2005: ukazuje się jego czternasta, jak dotąd najobszerniejsza monografia „SAUDEK“ (wyd. Slovart, Praga), której towarzyszy duża wystawa retrospektywna w Pradze Jan Saudek jest najsłynniejszym za granicą współczesnym czeskim fotografem, którego prace prezentowane były na ponad 400 samodzielnych wysta- wach na całym świecie. Jego prace są wystawiane we wszystkich prestiżowych muzeach światowych i galeriach artystycznych. ^ Chwała Wielkiemu Vincentowi X Nargile – Vladimírka 142 | AKT JAN SAUDEK | 143 Walkman Słowiańska dziewczyna ze swoim ojcem 144 | AKT JAN SAUDEK | 145 Tell me, the Mirror ] Cowparade: baletnica W Lekcje gry na wiolonczeli 146 | AKT JAN SAUDEK | 147 S Pimp & Hooker X I´ve lost You, I´ve lost You, can't reach You anymore... 148 | AKT JAN SAUDEK | 149 [ Pobierz całość w formacie PDF ] |
Podobne
|