,
AO modul5 I-III(1)AO modul5 I-III(1), ortograffiti-kurs, 5 Wczesna diagnoza specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Warsztat pracy skutecznego nauczyciela — Wsparcie ucznióW ze specyficznymi trudnościami W uczeniu się z klas i–iii Moduł 5 Wczesna diagnoza specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu autor: prof. m. Bogdanowicz Po realizacji modułu uczestnik: posiada podstawowe umiejętności w zakresie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniowi w jego środowisku szkolnym, umie dostrzec u swoich uczniów objawy gotowości do nauki czytania i pisania oraz ryzyka dyslek- sji, posługując się dostępnymi metodami eksperymentalnymi, jak: kwestionariusz rozpoznawa- nia ryzyka specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu u dzieci rozpoczynających naukę szkolną w klasie i, ii, iii oraz skala ryzyka dysleksji. W reformującym się systemie edukacji dostrzeżono małe dziecko i najmłodszego ucznia oraz przy- pomniano doniosłość paradygmatów: wczesna edukacja, wczesna diagnoza, wczesna interwencja. nie „reforma” lecz „reformująca się szkoła” powinna być obecnie w centrum uwagi, jej zmiany, uwzględniające specyfikę osobowości dzieci w tym wieku oraz ich potrzeby psychiczne i fizyczne. te zmiany muszą przede wszystkim zajść w mentalności nauczycieli, w ich wiedzy i umiejętnościach. to szkoła powinna się dostosować do sześcioletniego ucznia, a nie odwrotnie. nauczyciel powinien być w stanie przetłumaczyć nawet bardzo skomplikowaną rzeczywistość na język zrozumiały dla swoich uczniów. on jest też „filtrem”, pierwszą osobą, która może dostrzec trudności w uczeniu się dziecka, w tym objawy ryzyka dysleksji, dysortografii i dysgrafii. W sytuacji, gdy dzieci wcześniej rozpoczynają naukę szkolną, szczególnie widoczne są problemy bra- ku gotowości szkolnej oraz specyficznych trudności w uczeniu się. od wprowadzenia przeze mnie, w 1993 roku, do literatury polskiej pojęcia „ryzyko dysleksji” niedługo minie 20 lat (Bogdanowicz 2011). pojęcie to miało zwrócić uwagę na doniosłość wczesnego rozpoznawania symptomów zapo- wiadających specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu po to, aby jak najwcześniej podjąć stosowną interwencję. W tym okresie, a szczególnie od 2008 roku, w pracowniach testów psychologicznych i pedagogicznych w gdańsku i Warszawie, opracowano szereg nowych narzędzi badawczych. prze- znaczone są do użytku nauczycieli i rodziców jako narzędzia przesiewowe w ramach tzw. diagnozy nauczycielskiej – przedszkolnej i szkolnej . metody te mają służyć poznawaniu dzieci i ich specjal- nych potrzeb edukacyjnych. znacznie więcej narzędzi badawczych opracowano z myślą o stosowaniu ich przez specjalistów szkolnych – psychologów i pedagogów zatrudnionych w szkole. W repertuarze tych metod diagnostycznych znalazły się skale, kwestionariusze i testy diagnostyczne. dla interdy- scyplinarnego zespołu pracowników poradni psychologiczno-pedagogicznych opracowano wystan- daryzowane i znormalizowane narzędzia w formie testów, pozwalające na sformułowanie klinicznej diagnozy specjalistycznej . . Ocena gotowości szkolnej – pięcio- i sześciolatki (najstarsza grupa przed- szkolna) 2 Moduł 5. Wprowadzenie do terapii pedagogicznej Model wczesnego diagnozowania specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu – propozycja etapów i metod do oceny gotowości szkolnej, rozpoznawania ryzyka oraz diagnozowaniu dysleksji, dysortografii i dysgrafii (Bogdanowicz 2011). I I. Ocena gotowości szkolnej – pięcio- i sześciolatki (najstarsza grupa przedszkolna) Bateria metod diagnozy rozwoju psychomotorycznego dzieci 5- i 6- letnich. Bateria 5/6 (Bog- danowicz, kalka, radke, sajewicz-radtke 2010) – dla pracowników poradni psychologiczno- pedagogicznych. Bateria metod diagnozy rozwoju psychomotorycznego dzieci 5- i 6- letnich. Bateria 5/6 S (Bogdanowicz, kalka, radke, sajewicz-radtke 2010) – dla pracowników poradni psychologicz- no-pedagogicznych. Skala Gotowości Szkolnej (frydrychowicz, koźniewska, matuszewski, zwierzyńska 2006) – dla nauczycieli, specjalistów szkolnych (pedagog, psycholog, specjalista terapii pedagogicznej). Skala Ryzyka Dysleksji SDR-6 dla dzieci wstępujących do szkoły (Bogdanowicz, kalka 2011) – dla rodziców, nauczycieli, specjalistów szkolnych. Gotowość Szkolna – Zestaw ćwiczeń do wspomagania procesu diagnozy gotowości szkolnej oraz stymulacji funkcji percepcyjno-motorycznych i umiejętności matematycznych (czabaj, mańkowska, rożyńska, tryzno 2009) – multimedialny produkt wydawnictwa young digital planet sa dla nauczycieli i rodziców. Diagnoza edukacyjna dzieci 6-, 7-letnich rozpoczynających naukę (tryzno2005). Ocena rozwoju pięciolatka pod kątem gotowości szkolnej (czabaj, 2011) – dla nauczycieli i specjalistów przedszkolnych. priorytetowym zadaniem nauczyciela na poziomie edukacji wczesnoszkolnej jest nauka czytania i pisania. na tym etapie nauki wyłania się pewien odsetek dzieci niepotrafiących opanować tych podstawowych umiejętności. zgodnie z nowym rozporządzeniem o pomocy psychologiczno-pedago- gicznej nauczyciel musi temu problemowi poświęcić szczególną uwagę. Jego zadaniem jest wczesna ocena właściwego rozwoju procesów czytania i pisania. nauczyciel ma rozpoznać stan faktyczny funkcjonowania ucznia oraz zapewnić mu właściwą pomoc. trudności w czytaniu i pisaniu powinien zauważyć już na poziomie elementarnym. najlepiej by było, gdyby to nauczyciel przedszkola, a więc jeszcze przed podjęciem przez dziecko nauki szkolnej, dostrzegł symptomy zapowiadające przyszłe trudności w czytaniu i pisaniu. znajomość objawów zaburzeń rytmu rozwoju psychoruchowego, czyli opóźnienia rozwoju niektórych funkcji poznawczych, ruchowych oraz ich integracji, leżących u pod- staw uczenia się czytania i pisania, pomoże nauczycielowi trafnie ocenić przyczynę i stopień trud- ności ucznia. na tym etapie edukacji problemy w nauce czytania i pisania kwalifikują go do grupy ryzyka niepowodzeń szkolnych. dzięki rozpoznaniu problemu, można otoczyć ucznia opieką i udzie- lić mu zindywidualizowanej pomocy. Wczesne zdiagnozowanie trudności, umożliwi uczniowi udział w zajęciach korekcyjno-kompensacyjnych. 3 Moduł 5. Wprowadzenie do terapii pedagogicznej II. Ocena ryzyka dysleksji, dysortografii i dysgrafii – klasa I początek klasy i Skala Ryzyka Dysleksji SDR-6 dla dzieci wstępujących do szkoły (Bogdanowicz, kalka 2011) – dla rodziców, nauczycieli, specjalistów szkolnych. Kwestionariusz rozpoznawania ryzyka specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu u dzieci rozpoczynających naukę szkolną w I klasie (Bogdanowicz 2011) – dla rodziców i nauczycieli. koniec klasy i Skala Ryzyka Dysleksji SRD (Bogdanowicz 2002, 2005, 2011) – dla nauczycieli, rodziców, spe- cjalistów szkolnych. Ocena Ryzyka Dysleksji, Seria EduSensus Dysleksja, – pakiet interaktywny zasobów wspo- magających diagnozę psychologiczną (multimedialna wersja srd) (Bogdanowicz 2010) – ro- dzice, nauczyciele, specjaliści szkolni, pracownicy poradni. Test dekodowania (szczerbiński, pelc-pękala 2008) – specjaliści szkolni, pracownicy poradni. Testy czytania dla sześciolatków (krasowicz-kupis 2009) – specjaliści szkolni, pracownicy poradni. Test Czytania Głośnego „Dom Marka” (Bogdanowicz 2009) – nauczyciele, specjaliści szkolni, pracownicy poradni. Ocena czytania głośnego „Dom Marka” , seria edusensus dysleksja – pakiet interaktywny zasobów wspomagających diagnozę pedagogiczną (multimedialna wersja testu czytania gło- śnego „dom marka”) (Bogdanowicz 2010) – nauczyciele, specjaliści szkolni, pracownicy porad- ni. Próby oceniające umiejętność czytania i pisania u uczniów klas I (czabaj 2011) – do oceny techniki i tempa czytania, czytania ze zrozumieniem, pisania z pamięci, przepisywania – na- uczyciele, specjaliści szkolni. Próby diagnozujące umiejętność czytania i pisania u uczniów klas I (czabaj 2010) – nauczy- ciele, specjaliści szkolni. 4 Moduł 5. Wprowadzenie do terapii pedagogicznej Wstępna diagnoza dysleksji – klasa II początek klasy ii Kwestionariusz rozpoznawania ryzyka specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu u dzieci w II klasie (Bogdanowicz, 2011) - rodzice, nauczyciele. koniec klasy ii Skala Ryzyka Dysleksji SRD (Bogdanowicz 2002, 2005, 2011) – nauczyciele, rodzice, specjali- ści szkolni. Ocena Ryzyka Dysleksji, Seria EduSensus Dysleksja – pakiet interaktywny zasobów wspo- magających diagnozę psychologiczną (Bogdanowicz 2010). Diagnoza przyczyn niepowodzeń szkolnych dla 8- latków (Bateria-8) (Bogdanowicz, kalka, sajewicz-radtke, radtke 2010) – pracownicy poradni. Diagnoza przyczyn niepowodzeń szkolnych dla 8.latków – wersja skrócona (Bateria-8S) (Bog- danowicz, kalka, sajewicz-radtke, radtke 2010) – specjaliści szkolni, pracownicy poradni. Ocena przyczyn trudności w nauce czytania i pisania – zestaw zadań dla dzieci ośmiolet- nich. Seria EduSensus Dysleksja – pakiet interaktywny zasobów, wspomagających diagnozę pedagogiczną (Bogdanowicz, kalka, sajewicz-radtke, radtke 2010) – multimedialna wersja Baterii-8 – nauczyciele, specjaliści szkolni, pracownicy poradni. Test dekodowania (szczerbiński, pelc-pękala 2008) – specjaliści szkolni, pracownicy poradni. Próby oceniające umiejętność czytania i pisania u uczniów klas II (czabaj 2011) – do oceny techniki i tempa czytania, czytania ze zrozumieniem, pisania z pamięci, pisania ze słuchu, przepisywania – nauczyciele, specjaliści szkolni. Próby diagnozujące umiejętność czytania i pisania u uczniów klas II (czabaj 2011) – nauczy- ciele, specjaliści szkolni. 5 Moduł 5. Wprowadzenie do terapii pedagogicznej [ Pobierz całość w formacie PDF ] |
Podobne
|