,
APG-06 - Renault Laguna IIAPG-06 - Renault Laguna II, Auto Po Gwarancji 2010-2014
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
www.noweauto.com.pl ISSN 1644-8812 ROK 2011 WYDANIE BEZPŁATNE NR 6 ReNAuLT LAGuNA II HISTORIA MODeLu, DANe eKSPLOATACYJNe, ROZWIĄZANIA TECHNICZNE, CZĘŚCI ZAMIENNE ® Auto po gwarancji: Renault Laguna II W numerze m.in: Od Wydawcy: 4-9 Prezentacja modelu Nie taki diabeł straszny jak go malują! Popularna „królowa lawet” czyli Renault Laguna II da się lubić, a na doda- tek nie jest przesadnie droga w serwisowaniu. Zapraszam do lektury! Jacek Ambrozik 10-11 Jak rozkodować VIN 12-13 Oświetlenie 14-15 Filtry 16-17 Zawieszenie 18-19 DYSTRYBUCJA: Katalog Auto Po Gwarancji jest dostępny w sieciach: AD POlsKA, GrOUP AUtO UNION POlsKA, hANDlOPex, MOtO-PrOfIl I POlcAr. Można go także pobrać ze strony www.noweauto.com.pl Amortyzatory 20-21 Hamulce 22-23 Ukł. napędowy, sprzęgło 24-25 Łożyska 26-27 www.adpolska.pl AD Polska działa na krajowym rynku od października 2000 roku, skupiając obecnie trzy regionalne hurtownie partnerskie, 40 lokalnych ilii sprzedaży, ok. 150 placó- wek AD Serwis oraz 260 warsztatów Auto Primo. Oleje ® 28-29 Układ zapłonowy 30-31 Elementy klimatyzacji www.groupautounionpolska.pl Groupauto Polska obecnie zrzesza 11 irm, powstała w 1999 r. jako platforma wspólnych zakupów i polityki marketingowej dla niezależnych dystrybutorów części samochodowych, zorientowanych na obsługiwanie ryn- ków lokalnych, i jako taka stała się oicjalnym, polskim członkiem Groupauto International. Groupauto Polska realizuje międzynarodową koncepcję sieci warsztato- wej EuroGarage pod nazwą EuroWarsztat. Aktualnie do sieci przynależy ponad 4000 warsztatów na terenie Europy, w tym przeszło 90 serwisów w Polsce. 32-33 Pompy wody 34-35 Lampy, wycieraczki 36-39 Narzędzia warsztatowe 40-41 Biuletyn techniczny, technika warsztatowa CORNER MODULE. Misja wykonana. 42-43 Technika warsztatowa www.handlopex.pl Handlopex S.A. to irma zajmująca się dystrybucją opon i ogumienia. Działa w branży od 1992 roku, przez cały ten okres dynamicznie rozwija się, poszerza swoją ofertę i podnosi jakość usług. Obecnie posiada ogólnopolską sieć obejmującą 16 oddziałów oraz ponad 100 skupio- nych wokół nich irm dystrybucyjnych. Handlopex gwarantuje wszystkie dostępne rodzaje opon, zapewnia dostępność dużych partii towaru, fachowe wsparcie i doradztwo, szybką oraz terminową dostawę a także możliwość negocjacji cen. www2.moto-proil.pl Od 1993 roku specjalizuje się w imporcie i dystrybu- cji samochodowych części zamiennych. Jako jedyna irma dystrybucyjna w Polsce nie zaopatruje bezpośred- nio warsztatów samochodowych, a dociera do nich je- dynie poprzez sieć swoich partnerów handlowych, czyli sklepów i hurtowni na terenie całego kraju. W ofercie irmy można znaleźć także: wyposażenie warsztatowe, rozwiązania informatyczne oraz szkolenia dla mechani- ków. Sieć: 850 partnerów handlowych. www.polcar.com.pl Polcar obecny jest na rynku części samochodowych już od 1986 roku. Dziś jest jedną z największych irm europej- skich w segmencie części nadwoziowych. Posiada największy w Polsce magazyn o unikalnych roz- wiązaniach przeznaczony m.in. do dystrybucji części nad- wozia o łącznej powierzchni składowania 61 000 m 2 . 44-45 Kosmetyka samochodowa 46-47 tłumiki, Akumulatory 48-49 Historia Renault w Polsce -DNROLGHUEUDQĪ\PRWRU\]DF\MQHM]DSHZQLDP\XQLNDOQą RIHUWĊ FRUQHU PRGXOH KDPXOFH XNáDG\ NLHURZQLF]H ]DZLHV]HQLD 1RZDOLQLDDPRUW\]DWRUyZ75:VSUĊĪ\Q]DZLHV]HQLD L RVáRQ DPRUW\]DWRUyZ SRFKRG]ąF\FK ] QDV]\FK HXURSHMVNLFKIDEU\NSR]ZDODMą7RELHL7ZRLPNOLHQWRP ZSHáQLSROHJDüQDQDV]\PGRĞZLDGF]HQLXLZLHG]\ WHFKQRORJLF]QHMF]RáRZHJRSURGXFHQWD2( 'RZLHG] VLĊ ZLĊFHM QD WHPDW RIHUW\ FRUQHU PRGXOH 2GZLHGĨ QDV]ą VWURQĊ LQWHUQHWRZą OXE VNRQWDNWXM VLĊ]SU]HGVWDZLFLHOHP75: +DPXOFH8NáDG\NLHURZQLF]H=DZLHV]HQLD ZZZWUZDIWHUPDUNHWFRPFRUQHUPRGXOH PREZENTACJA: Renault Laguna II (2001-2007) Okiem mechanika C ena: od 8 t ys. zł SAMOCHÓD Renault Laguna II w skrócie: Lata produkcji Korozja Nadwozie Laguny II jest wzorowo zabezpieczone przed korozją. Nawet najstarsze bezwypadkowe egzem- plarze wyglądają jak nowe. W Lagu- nie z 2004 roku, którą oglądaliśmy na podnośniku był jeszcze oryginalny tłumik w idealnym stanie! Akurat pod tym względem Renault osiągnęło najwyższy poziom. 2001-2007 Silniki benzynowe 1.6-3.0 Silniki wysokoprężne 1.9-2.2 Moce 107-205 KM Badanie lakieru Jeśli przed zakupem będziemy kontrolować nadwozie zwykłym czujnikiem grubości lakieru, musimy wiedzieć, że maska jest z aluminium, a błotniki i tylna klapa z tworzywa sztucznego. SILNIKI Ś rE dN I W krainie łagodn ości Druga generacja Laguny imponuje kom- fortem jazdy i poziomem wyposażenia. Reszta budzi niestety kontrowersje. J eśli ktoś lubi komforto- W krainie łagodn ości Wszystkie jednostki są nowoczesne. Najtańsze w obsłudze są silniki 1.6 16V oraz 1.8 16V. Dobrze ocenić należy diesla 2.0 dCi. Silnik 1.9 dCi są trwałe, ale słyną z awarii turbosprężarek (przy okazji turbosprężarki wymienia się także intercooler). Zaskakująco trwały jest silnik 2.0 T. Odradzamy natomiast silnik 2.0 IDE z bezpośrednim wtryskiem benzyny - jest najmniej ciekawą propozycją w gamie. IDE). Są oszczędne (szczególnie 1.6 oraz 1.8), trwałe i wystarczają- co dynamiczne. Nadwozie Lagunę II produkowano w latach 2001-2008. W roku 2005 samo- chód przeszedł lifting. Ogólna bryła nadwozia nie uległa zmianie. Po- prawiła się natomiast jakość wyko- nania. Nabywcy ujrzeli także nowe wzory tapicerek, nowe przednie i tyle światła oraz szereg innych mało znaczących detali. Na nowo skonfigurowano gamę silników. C iekawostka: osłona rozrządu w 1.9 dCi wygląda tak, jakby była zrobiona z... filcu. HISTORIA MODELU 2001: premiera handlowa modelu. Jednocześnie zaprezen- towano wersję pięciodrzwiową (liftback) oraz model kombi (Grandtour). 2003: silnik 2.0 T. 2005: lifting modelu i poprawa jakości wykonania. Kosme- tyczne zmiany nadwozia oraz wnętrza; nowa gama silników. Wprowadzono także nowy silnik wysokoprężny 2.0 dCi. 2007: prezentacja nowej genera- cji modelu - Laguny III. ZAWIESZENIE PRZEDNIE N ISK I kluczyków z systemem „hands free” (w droższej opcji). Fakt – czasem odmawia posłuszeń- stwa, ale jak to mówią, nie ma róży bez kolców. A silniki? Jedyną czarną owcą w gamie jest jednostka 1.9 dCi. Złej sławy przysporzyły jej awa- ryjne turbosprężarki, ale trzeba w tym miejscu zaznaczyć, że ich awarie nie są regułą. Egzem- plarz, który fotografowaliśmy na podnośniku pochodzi z roku 2004 i ma jeszcze oryginalną turbosprężarkę. Oczywiście, je- śli ktoś obawia się problemów, może sięgnąć po jednostkę 2.2 dCi (ma dla odmiany proble- my z układem sprzęgła i układem wtryskowym i EGR), lub wybrać cieszący się doskonałą opinią, oferowany po liftingu silnik 2.0 dCi. Dobą opinią cieszą się silniki benzynowe (z wyjątkiem 2.0 we podróże, powinien się poważnie zainteresować używaną Laguną. Samochód nie jest wzorem bezawaryjności, ale dzięki olbrzymiej popularności na rynku wtórnym, wszystko da się w nim naprawić za rozsądną cenę. Dodatkową zatelą jest fakt, że ten samochód ma bez wątpie- nia swój styl, mimo tego, że produkowano go w masowych ilościach. Doskonałe wrażenie robią na przykład ponadczasowe pro- porcje nadwozia, świetnie wyci- szone wnętrze oraz – dostępna w wybranych wersjach – wspa- niała „półskórzana” tapicerka z charakterystycznymi „margi- nesami” na obszyciach foteli. Bardzo nowoczesny (biorąc pod uwagę lata produkcji samocho- du) jest system karty zamiast Z przodu producent zastosował proste zawieszenie typu McPherson. W naszych warunkach drogowych to idealne rozwiązanie, ponieważ jest bardzo tanie w serwisowaniu. W wahaczach można wymieniać zarówno sworznie jak też elementy gumowe. Jedyną niedogodnością jest trudny dostęp do gum stabilizatora (zużywają się dość szybko). 2001: Laguna II faza I Przednie zawieszenie jest bardzo proste. Wszystkie elementy można wymieniać oddzielnie. 2005: Laguna II faza II Laguna II była pierwszym autem, które zdobyło pięć gwiazdek w testach Euro NCAP ZAWIESZENIE TYLNE 2007: Laguna III N IS KI W przeciwieństwie do poprzedniej generacji modelu, w której zastosowano belkę zespoloną z drążkami skrętnymi, w Lagunie II zawieszenie tylne bazuje na prostej belce skrętnej. Jedynym jej słabym punktem są tuleje, na których jest osa- dzona w nadwoziu. Na szczęście wymienia się je raz na ok. 50 tys. km. Na zakup Laguny II z najstarszych roczników wystarczy niespełna 10 tysięcy złotych. Ceny wersji po li- 4 PREZENTACJA: Renault Laguna II (2001-2007) ftingu rozpoczynają się od ok. 17 000 zł. Przypomnijmy, że Laguna II jako pierwsza na rynku zdobyła 5 gwiazdek w testach zderzenio- wych NCAP. Powodem do dumy jest także przyzwoite zabezpie- czenie antykorozyjne i precyzja wykonania samego nadwozia. Warto zwrócić uwagę, że dla obniżenia wagi przednie błot- niki i tylna klapa wykonane są z tworzyw sztucznych, a maska – z aluminium. W początkowym okresie pro- dukcji ilość zamienników do napraw powypadkowych była ograniczona, a elementy ory- ginalne – horrendalnie drogie. Dla przykładu – plastikowa pły- ta osłaniająca silnik od spodu kosztowała ponad 1000 zł. Obecnie tego typu problemy to już historia. Za zamiennik wspo- mnianej osłony zapłacimy mniej niż 150 zł. Pozostałe elementy karoseryjne również są w dość przystępnych cenach. Możemy wybierać wśród elementów no- wych w hurtowniach z częścia- dziemy układ McPherson z wa- haczami, które są nie tylko tanie, ale także rozbieralne - można w nich wymieniać zarówno sworznie, jak też elementy sta- lowo gumowe. Z tyłu zastoso- wano belkę zespoloną, w której z wyjątkiem tulejek mocujących całą konstrukcję (ok. 250 zł za sztukę, wymiana co 50 000 km) na ogół nic się nie psuje. W przeciwieństwie do wieli kon- kurentów, podwozie Laguny II opracowano wyraźnie w kierun- ku komfortu i niskich kosztów serwisowania. Dla każdego kto kupuje samochód z drugiej ręki jest to istotna zaleta. Niezwykle starannie należy na- tomiast przyjrzeć się oryginal- nym felgom z niskoprofilowym ogumieniem. Są przepiękne, ale na naszych drogach dość szybko się krzywią. Bardzo czę- sto użytkownicy przekładają te gorsze na tył, a lepsze na przód. Później możliwości roszad się kończą i auto zaczyna jeździć na wszystkich czterech krzywych felgach, co po pierwsze objawia Lagunę II z oryginalnymi „alufel - gami” – odwiedź wulkanizatora i sprawdź ile są warte. Silniki Paleta silnikowa Renault obejmuje trzy popularne benzynówki z pa - skiem rozrządu i hydrauliką zawo - rową (1.6, 1.8 oraz 2.0) trzy „wy - nalazki” czyli 2.0 T (benzynówka 2.0 turbo), 2.0 IDE (benzynówka z bezpośrednim wtryskiem paliwa) oraz 3.0 V6. Wolnossące, szesnastozaworo - we silniki 1.6, 1.8 oraz 2.0 można śmiało polecać. Jedyną ich słabą stroną są awaryjne cewki zapło - nowe oraz wariatory faz rozrządu w wybranych wersjach. Warta za - interesowania jest także wersja 2.0 T - jest zaskakująco trwała. Do - brze spisuje się także po przeróbce na LPG. Nie polecamy natomiast modelu 2.0 IDE z bezpośrednim wtryskiem benzyny. Znacznie szerszego omówienia wymagają diesle. O problemach związanych z dieslami 1.9 dCi sły - szeli już chyba wszyscy – po części są nieco rozdmuchane. W każdej plotce jest jednak ziarnko prawdy. W przypadku modelu 1.9 dCi new - ralgiczny jest układ turbodołado - w ania (mała wytrzymałość turbiny, problemy z jej regeneracją), poja - wiają się problemy z układem EGR (zależy od jakości paliwa i techniki jazdy), szwankuje dwumasowe koło zamachowe (jak we wszystkich no - woczesnych dieslach). Kropką nad „i” jest system wtrysku common rail, który jednak da się tanio rege - nerować. Trzeba jednak zauważyć, że najwię - cej kłopotów sprawiały egzemplarze z początkowego okresu produkcji. Z czasem problem pojawiał się co - Renault Laguna II: WYBRANE BENZYNOWE WERSJE SILNIKOWE 1.6 1.6 1.8 2.0 2.0 IDE 2.0 T 2.0 T 2.0 T 3.0 V6 3.0 V6 pojemność (cm 3 ) 1598 1598 1783 1998 1998 1998 1998 1998 2946 2946 moc (KM) 107 112 120 135 140 163 173 204 207 210 prędkość maks. (km/h) 195 197 201 205 210 218 270 235 232 235 przysp. 0-100 km/h (s) 11,5 11,3 10,8 9,9 WERSJE NADWOZIA Renault Laguna II 5d SAMOCHÓD 9,5 8,5 8,4 7,2 8,1 8,0 zuż. paliwa (l/100 km) 7,2 7,2 7,5 7,9 8,2 8,2 8,4 8,6 10,1 10,1 Renault Laguna II: WYBRANE WERSJE WYSOKOPRĘŻNE 1.9 dCi 1.9 dCi 1.9 dCi 2.0 dCi 2.0 dCi 2.2 dCi 2.2 dCi pojemność (cm 3 ) 1870 1870 1870 1995 1995 2188 2188 Dł./szer./wys.: 458/172/143 cm, rozstaw osi: 274 cm. moc (KM) 110 120 130 150 173 135 150 Renault Laguna II Grandtour prędkość maks. (km/h) 194 200 201 215 225 195 215 przysp. 0-100 km/h (s) 12,1 10,7 10,2 8,9 8,4 10,3 9,8 5,9 5,5 5,9 6,3 6,3 7,0 6,3 zuż. paliwa (l/100 km) ZDJĘCIA I OPISY NAJBARDZIEJ POPULARNYCH WERSJI: 1.6 16V 2.0 T Dł./szer./wys.: 469/172/144 cm, rozstaw osi: 274 cm. Renault Laguna II FL 5d Pasek rozrządu. Koła bez klinów (na stożkach). Do ustawienia należy zablokować wałki rozrządu, a w blok silnika wkręcić blokadę wału korbowego. Na wałkach rozrządu są nacięcia z półksiężycami. Przed wkręceniem blokady wału należy je ustawić małymi półksiężycami do dołu. Przy każdej okazji warto wymienić koło faz rozrządu oraz dolne koło pasowe. Pasek rozrządu. Silnik wyróżnia się tym, że w prze - ciwieństwie do wersji wolnossących ma klin na wale korbowym. Rozrząd ustawiamy za pomocą blokad na wałkach rozrządu oraz blokady wkręcanej w blok silni - ka. Ponieważ na wale korbowym jest klin, można także zrobić znak na kole wału korbowego. Pod koniec produkcji jeszcze raz zmieniły się tarcze zega- rów. Wzór przypomina ten znany z Volkswagena Passata B5 FL. Dł./szer./wys.: 458/172/143 cm, rozstaw osi: 274 cm. Renault Laguna II FL Grandtour 2.0 IDE 1.9 dCi mi zamiennymi lub wśród części używanych oferowanych maso- wo na rynku wtórnym. Zawieszenie Renault stawia na rozwiązania proste, które choć w praktyce niezbyt trwałe, okazują się tanie w serwisowaniu. Z przodu znaj- się denerwującymi wibracjami ,a po drugie przyspiesza zu- życie łożysk. Uwaga – regene- racja felg nie jest tania – może kosztować nawet ok. 100 zł od sztuki. Czasami uszkodzenia są na tyle duże, że nie da się już nic zrobić. Wniosek – kupujesz Dł./szer./wys.: 469/172/144 cm, rozstaw osi: 274 cm. Pasek rozrządu. Do ustawienia konieczna blokada wałków oraz blokadą wkręcaną w blok silnika. Odradzamy znako - wanie kół (metoda „na farbkę”). W takim wypadku bardzo trudno prawidłowo naciągnąć pasek przy zachowaniu prawi - dłowych faz rozrządu. Pasek rozrządu. Na kołach rozrządu oraz na pasku zębatym znajdują się znaki. Muszą pokrywać się ze znakami na ko - łach. Do bloku można wkręcić blokadę wału. Producent za - leca wymianę rozrządu co 120 tys. km, ale lepiej skrócić ten okres do 90 tys. km. 2.0 dCi 2.2 dCi Łańcuch rozrządu. Przewidywana żywotność: ponad 200 tys. km. Jak na razie tylko nieliczne serwisy mu - siały wymieniać tu jakieś elementy. Całość zasługuje na wysoką ocenę. Kombinacja zestawu kół zębatych i paska rozrządu. Do ustawienia rozrządu blokujemy wał korbowy (blokadą wkręcaną w blok) oraz wałki rozrządu. Napęd pompy wtryskowej - kołami zębatymi. Wizualnie wnętrze przed liftingiem wygląda bardzo dobrze. Niestety, jakość spasowania elementów jest tylko przeciętna. Po liftingu dopracowano szczegóły. Cechą charakterystyczną jest nowy panel klimatyzacji. Duży ekran nawigacji to opcja. W opcji: wykończenie jasnym drewnem i wysokiej jakości skórą. 6 PREZENTACJA: Renault Laguna II (2001-2007) ROZWIĄZANIE KONKURsU raz rzadziej. Podobno kluczem do wyeliminowania usterek było skrócenie interwału między wy- mianami oleju z 30 do 15 tys. km. Jeśli ktoś jeszcze wymienia olej co 30 tys. km, powinien zatem jak najszybciej zmienić przyzwyczajenia... Osobom, które chcą jeździć die- slem, ale obawiają się silnika 1.9 dCi polecamy wprowadzo- ną pod koniec produkcji wersję 2.0 dCi. To jednostka nowej generacji, z łańcuchem rozrzą- du zupełnie nową konstrukcją turbosprężarki (jest dodatkowo chłodzona cieczą). Ceny zadba- nych egzemplarzy rozpoczynają się od ok. 24 tys. zł. Przeciętnym pomysłem jest na- tomiast inwestycja w silnik 2.2 dCi. Ma trwały układ doładowa- nia, ale bardziej awaryjne sprzę- gło i kapryśny układ wtryskowy. Ciekawostka: silnik 2.2 dCi cier- piał ponoć na fabryczne niedo- statki mocy. Wielu użytkowni- ków badało go na hamowniach i tam okazywało się, że moc i moment są mniejsze od para- metrów deklarowanych przez fabrykę... za ok. 50-100 zł naprawiają karty. Trzeba jedynie dobrze poszukać w internecie. Warto wiedzieć, że w karcie znajduje się wsuwany kluczyk, którym awaryjnie można otworzyć lub zamknąć drzwi (po odsłonięciu zamka). Kartę oddaje - cyzyjnej kalibracji. Oczywiście to tylko teoria - praktycznie wszyscy mechanicy niezależni z powodze - niem bazują na turbosprężarkach regenerowanych (ceny od 800 zł). Z drugiej strony - w internecie za cenę od 2 do 2.5 tys. zł oferowane Nissan Primera P12 - daleki krewny Laguny II SAMOCHÓD KATALOGU AUTO PO GWARANCJI „Wyślij opis typowych usterek dowolnej wersji samochodu marki Renault Laguna II...” Słabe punkty Sprawa pierwsza, to czujniki ciśnienia w ogumieniu. Zdarza się, że po długiej jeździe auto- stradowej na desce rozdzielczej pojawia się komunikat infor- mujący o niedoborze ciśnienia, choć wydaje się, że wszystko jest w jak najlepszym porządku. W praktyce warto spróbować upuścić powietrze o 0,5 czy nawet 1 atm i ponownie dopom- pować do zalecanego stanu. Komunikat powinien zgasnąć. Uwaga - czujniki ciśnienia moż- na kalibrować. Wprowadze- nie większej tolerancji zmian na ogół rozwiązuje problem. Sprawa druga – problemy z kartą. Na rynku działają już niezależni specjaliści, którzy Nagrodę główną otrzymuje Krzysztof K. z Jabłonny. Wybór wersji 1.9 dCi bez wiarygodnej historii serwisowej niesie za sobą spore ryzyko. Silniki w których turbosprężarka „pociągnęła” olej mogą mieć uszkodzony układ korbowy lub zawory. Typowe usterki Laguny II to: - szybkie zużycie turbosprężarek w silnikach 1.9 dCi - obrywają się klapy w kolektorze ssącym w silniku 2.2 dCi i wpa - dają do komór spalania. - awaryjne zawory EGR - awaryjne łożyska skrzyń biegów - awarie wycieraczek (psuje się elektronika sterująca i mechani - zmy wycieraczek) - awarie oświetlenia ksenonowego - awarie elektroniki pokładowej: „choinka” na desce rozdzielczej, awarie stacji do odczytywania karty (a także samej karty), błęd - ne wskazania czujnika ciśnienia w kołach. Primera P12 była produkowana w latach 2002-2007. 27 marca 1999 roku powstał uni- kalny model biznesowy, określany jako Alians Renault-Nissan. Po- lega on na współpracy obu irm na zasadach partnerstwa, przy zachowaniu oddzielnych marek i oddzielnych tożsamości korpora- cyjnych. Partnerstwo pozwoliło wyciągnąć z inansowych tarapatów Nissa- na. Przyniosło też wymierne zyski Renault. Szkoda tylko, że droga do cja modelu (1996-2002) również sprzedawała się bardzo dobrze - była symbolem wysokiej jakości wykonania, a w wersji po liftingu - także doskonałej relacji między ceną a wyposażeniem. Widoczna na zdjęciach Primera P12 zakończyła niestety karierę modelu. Początkowo auto miało być wielkim wydarzeniem. Więk- szość elementów była konstrukcji japońskiej (oryginalne nadwozie, Wyróżnienie (kosmetyki samochodowe) otrzymuje Jarosław K. z Aleksandrowa. „Od 3 lat użytkuję Renault Lagunę II 3.0 V6 24V. Przejechałem tym autem około 100 000 km, w tym całość na gazie, który zainstalowa - łem zaraz po zakupie auta. Obecnie samochód ma przejechane około 230 000 km. Silnik jest praktycznie bezawaryjny, choć ma dość drogi rozrząd około 900 zł. - Sporadyczne przytrafiają się awarie cewki (koszt ok. 120 zł w AD Stachura, cewka Valeo). - Czasem niedomaga japońska skrzynia biegów. - Główna bolączka mojego auta, to tuleje tylnej belki. Na naszych drogach przy oponach niskopro - filowych szybko się zużywają. Nie polecam drogich bo i tak się zużyją. - Drugi problem to „choinka” na zegarach. Na szczęście jak dotąd problem sam się rozwiązywał. Mimo wszystko polecam wersję V6. Auto z tym silnikiem jest znacz - nie tańsze w utrzymaniu od diesla, który boryka się z problemami wtrysków, pompy paliwa, turbo. W silnikach 2.2 psują się zawory EGR i plastikowe klapy w kolekto - rze sącym, które pękają i w padają do środka uszkadzając go.” my do naprawy bez tego kluczyka. Uwaga – nie zaleca się samodziel - nego otwierania karty. Specjali - ści używają do tego specjalnych narzędzi i środków chemicznych, które nie pozostawiają śladów na - prawy. Sprawa trzecia – typowa usterka czyli awaria wycieraczek, związana z uszkodzeniem systemu ich sterowania. Tu również należy poszperać w interencie – niektórzy s pecjaliści wykonują to za ok. 100- 300 zł. Sprawa czwarta – turbina w dCi. Co ciekawe – renomowa - ny producent turbin, firma Garrett wydał oficjalną notkę serwisową, w której podaje, że regeneracja wersji ze zmienną geometrią łopa - tek jest w zasadzie niedopuszczal - na, ponieważ wymaga bardzo pre - są turbosprężarki oryginalne, fa - brycznie nowe. Jeśli pojawia się problem z turbiną pamiętajmy, żeby zawsze przy jej wymianie oczyścić cały układ do - lotowy włącznie z intercooolerem, a także skontrolować stan prze - wodów olejowych. Po roku 2005 producent wprowadził zmiany, które ograniczają ilość usterek. W prakty - ce wiele jednak zależy od użytkow - nika i szczęścia. Istotny jest także wspomniany wcześniej interwał między wymianami oleju skrócony z 30 do 15 tys. km. Ciekawostką jest fakt, że jednostki 1.9 dCi w dostawczych modelach Renault Trafic bez problemów prze - jeżdżają ponad 200 tys. km. Renault Laguna II: ceny (w tys. zł) Model 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001 Liftback 1.6/1.8/2.0 28 20 17 15 13 12 8 1.9/2.0 dCi 30 24 21 18 15 13 9 Grandtour 1.6/1.8/2.0 30 22 18 16 14 13 10 wspólnego sukcesu wymagała po- święceń. Na stole oiarnym znalazł się Nissan Primera. Ten przebojowy model japoński był w swoim czasie jedym z najwięk- szych przebojów eksportowych. Pierwsza generacja modelu pro- dukowana w Anglii (1990-1996) sprzedawała się znakomicie i była reklamowana jako samochód, któ- ry poruszył Europę. Druga genera- oryginalne wnętrze, wielowaha- czowe zawieszenie, silniki ben- zynowe z łańcuchami rozrządu), silnik wysokoprężny 2.2 dCi. Renaut udostępniło swój silnik 1.9 dCi. Niestety samochód okazał się rynkowym niewypałem. Zbyt futurystyczna stylizacja i wysokie ceny sprawiły, że pojazd cieszył się znacznie mniejszym zaintere- sowaniem niż Laguna II. UWAGA! 1.9/2.0 dCi 33 26 22 17 16 14 11 Ewentualna rozbieżność cen w ogłoszeniach wynika nie tylko z różnic w poziomie wyposażenia, ale także z historii samochodu. Najdroższe są egzemplarze krajowe. Najtańsze – sprowadzone na handel. Niezależnie od wersji silnikowej zalecamy wymianę rozrządu co 90 tys. km lub co 5 lat w zależności od tego, co wypadnie szybciej. Jest to szczególnie ważne w silnikach 1.6 16V, 1.8 16V oraz 2.0 16V. Powyższe zalecenia nie dotyczą silnika 2.0 dCi, który ma łańcuch rozrządu. Laguna i LPG Jeśli ktoś szuka taniego auta do przeróbki na LPG, traił idealnie. Silniki 1.6 16V oraz 1.8 16V świetnie współpracują z instalacjami gazowymi. Nawet jeśli dojdzie do nadpalenia gniazd zaworowych, koszty naprawy są stosunko - wo niskie. Benzynowe Laguny z instalacją LPG są atrakcyjną alternatywą dla awaryjnych diesli z początkowego okresu produkcji. PODSUMOWANIE Laguna II nie jest najtrwalszym samochodem na naszym rynku, ale biorąc pod uwagę atrakcyjną relację ceny do oferowanej wartości, warto wziąć ją pod uwagę. Nie rozczaruje nas napewno jakość nadwozia, która jest bardzo wysoka. Pozytywna ocena należy się także zawieszeniu - jest tanie w naprawach. Problemy z elektroniką są już powszechnie znane i rozpracowane przez warsztaty wyspecjalizowne w naprawach Renault. Poprawiło się także zaopatrze- nie w turbosprężarki do silników 1.9 dCi. Primera P12: WYBRANE SILNIKI 1.6 1.8 2.0 1.9 dCi 2.2 dCi 2.2 dCi poj. (cm 3 ) 1596 1796 1998 1870 2184 2184 moc (KM) 109 116 140 120 126 139 V.maks. (km/h) 185 194 205 195 198 203 0-100 km/h (s) 12,6 11,9 9,6 10,8 10,9 10,2 spal. (l/100 km) 7, 2 7,4 8,7 5,7 5,9 6,1 8 [ Pobierz całość w formacie PDF ] |
Podobne
|