, APG-06 - Renault Laguna II, Auto Po Gwarancji 2010-2014 

APG-06 - Renault Laguna II

APG-06 - Renault Laguna II, Auto Po Gwarancji 2010-2014
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
www.noweauto.com.pl
ISSN 1644-8812
ROK 2011
WYDANIE BEZPŁATNE
NR 6
ReNAuLT LAGuNA II
HISTORIA MODeLu, DANe eKSPLOATACYJNe,
ROZWIĄZANIA TECHNICZNE, CZĘŚCI ZAMIENNE
®
              Auto po gwarancji:
Renault Laguna II
W numerze m.in:
Od Wydawcy:
4-9
Prezentacja modelu
Nie taki diabeł straszny
jak go malują! Popularna
„królowa lawet” czyli
Renault Laguna II
da się lubić, a na doda-
tek nie jest przesadnie
droga w serwisowaniu.
Zapraszam do lektury!
Jacek Ambrozik
10-11
Jak rozkodować VIN
12-13
Oświetlenie
14-15
Filtry
16-17
Zawieszenie
18-19
DYSTRYBUCJA:
Katalog Auto Po Gwarancji
jest dostępny w sieciach:
AD POlsKA, GrOUP AUtO UNION POlsKA,
hANDlOPex, MOtO-PrOfIl I POlcAr.
Można go także pobrać ze strony
www.noweauto.com.pl
Amortyzatory
20-21
Hamulce
22-23
Ukł. napędowy, sprzęgło
24-25
Łożyska
26-27
www.adpolska.pl
AD Polska działa na krajowym rynku od października
2000 roku, skupiając obecnie trzy regionalne hurtownie
partnerskie, 40 lokalnych ilii sprzedaży, ok. 150 placó-
wek AD Serwis oraz 260 warsztatów Auto Primo.
Oleje
®
28-29
Układ zapłonowy
30-31
Elementy klimatyzacji
www.groupautounionpolska.pl
Groupauto Polska obecnie zrzesza 11 irm, powstała
w 1999 r. jako platforma wspólnych zakupów i polityki
marketingowej dla niezależnych dystrybutorów części
samochodowych, zorientowanych na obsługiwanie ryn-
ków lokalnych, i jako taka stała się oicjalnym, polskim
członkiem Groupauto International. Groupauto Polska
realizuje międzynarodową koncepcję sieci warsztato-
wej EuroGarage pod nazwą EuroWarsztat. Aktualnie
do sieci przynależy ponad 4000 warsztatów na terenie
Europy, w tym przeszło 90 serwisów w Polsce.
32-33
Pompy wody
34-35
Lampy, wycieraczki
36-39
Narzędzia warsztatowe
40-41
Biuletyn techniczny, technika warsztatowa
CORNER MODULE.
Misja wykonana.
42-43
Technika warsztatowa
www.handlopex.pl
Handlopex S.A. to irma zajmująca się dystrybucją opon
i ogumienia. Działa w branży od 1992 roku, przez cały
ten okres dynamicznie rozwija się, poszerza swoją ofertę
i podnosi jakość usług. Obecnie posiada ogólnopolską
sieć obejmującą 16 oddziałów oraz ponad 100 skupio-
nych wokół nich irm dystrybucyjnych.
Handlopex gwarantuje wszystkie dostępne rodzaje opon,
zapewnia dostępność dużych partii towaru, fachowe
wsparcie i doradztwo, szybką oraz terminową dostawę
a także możliwość negocjacji cen.
www2.moto-proil.pl
Od 1993 roku specjalizuje się w imporcie i dystrybu-
cji
samochodowych części zamiennych. Jako jedyna
irma dystrybucyjna w Polsce nie zaopatruje bezpośred-
nio warsztatów samochodowych, a dociera do nich je-
dynie poprzez sieć swoich partnerów handlowych, czyli
sklepów i hurtowni na terenie całego kraju. W ofercie
irmy można znaleźć także: wyposażenie warsztatowe,
rozwiązania informatyczne oraz szkolenia dla mechani-
ków. Sieć: 850 partnerów handlowych.
www.polcar.com.pl
Polcar obecny jest na rynku części samochodowych już
od 1986 roku. Dziś jest jedną z największych irm europej-
skich w segmencie części nadwoziowych.
Posiada największy w Polsce magazyn o unikalnych roz-
wiązaniach przeznaczony m.in. do dystrybucji części nad-
wozia o łącznej powierzchni składowania 61
000 m
2
.
44-45
Kosmetyka samochodowa
46-47
tłumiki, Akumulatory
48-49
Historia Renault w Polsce
-DNROLGHUEUDQĪ\PRWRU\]DF\MQHM]DSHZQLDP\XQLNDOQą
RIHUWĊ FRUQHU PRGXOH KDPXOFH XNáDG\ NLHURZQLF]H
]DZLHV]HQLD
1RZDOLQLDDPRUW\]DWRUyZ75:VSUĊĪ\Q]DZLHV]HQLD
L RVáRQ DPRUW\]DWRUyZ SRFKRG]ąF\FK ] QDV]\FK
HXURSHMVNLFKIDEU\NSR]ZDODMą7RELHL7ZRLPNOLHQWRP
ZSHáQLSROHJDüQDQDV]\PGRĞZLDGF]HQLXLZLHG]\
WHFKQRORJLF]QHMF]RáRZHJRSURGXFHQWD2(
'RZLHG] VLĊ ZLĊFHM QD WHPDW RIHUW\ FRUQHU PRGXOH
2GZLHGĨ QDV]ą VWURQĊ LQWHUQHWRZą OXE VNRQWDNWXM
VLĊ]SU]HGVWDZLFLHOHP75:
+DPXOFH8NáDG\NLHURZQLF]H=DZLHV]HQLD
ZZZWUZDIWHUPDUNHWFRPFRUQHUPRGXOH
                                                     PREZENTACJA:
Renault Laguna II
(2001-2007)
Okiem mechanika
C
ena:
od
8 t
ys.

SAMOCHÓD
Renault Laguna II w skrócie:
Lata produkcji
Korozja
Nadwozie Laguny II jest wzorowo
zabezpieczone przed korozją. Nawet
najstarsze bezwypadkowe egzem-
plarze wyglądają jak nowe. W Lagu-
nie z 2004 roku, którą oglądaliśmy
na podnośniku był jeszcze oryginalny
tłumik w idealnym stanie! Akurat pod
tym względem Renault osiągnęło
najwyższy poziom.
2001-2007
Silniki benzynowe
1.6-3.0
Silniki wysokoprężne
1.9-2.2
Moce
107-205 KM
Badanie lakieru
Jeśli przed zakupem będziemy
kontrolować nadwozie zwykłym
czujnikiem grubości lakieru,
musimy wiedzieć, że maska jest
z aluminium, a błotniki i tylna
klapa z tworzywa sztucznego.
SILNIKI
Ś
rE
dN
I
W krainie łagodn ości
Druga generacja Laguny imponuje kom-
fortem jazdy i poziomem wyposażenia.
Reszta budzi niestety kontrowersje.
J
eśli ktoś lubi komforto-
W krainie łagodn ości
Wszystkie jednostki są nowoczesne.
Najtańsze w obsłudze są silniki 1.6 16V oraz
1.8 16V. Dobrze ocenić należy diesla
2.0 dCi. Silnik 1.9 dCi są trwałe, ale
słyną z awarii turbosprężarek (przy
okazji turbosprężarki wymienia się także
intercooler). Zaskakująco trwały jest silnik
2.0 T. Odradzamy natomiast silnik 2.0 IDE
z bezpośrednim wtryskiem benzyny - jest
najmniej ciekawą propozycją w gamie.
IDE). Są oszczędne (szczególnie
1.6 oraz 1.8), trwałe i wystarczają-
co dynamiczne.
Nadwozie
Lagunę II produkowano w latach
2001-2008. W roku 2005 samo-
chód przeszedł lifting. Ogólna bryła
nadwozia nie uległa zmianie. Po-
prawiła się natomiast jakość wyko-
nania. Nabywcy ujrzeli także nowe
wzory tapicerek, nowe przednie
i tyle światła oraz szereg innych
mało znaczących detali. Na nowo
skonfigurowano gamę silników.
C
iekawostka:
osłona rozrządu w 1.9 dCi
wygląda tak, jakby była zrobiona z... filcu.
HISTORIA MODELU
2001:
premiera handlowa
modelu. Jednocześnie zaprezen-
towano wersję pięciodrzwiową
(liftback) oraz model kombi
(Grandtour).
2003:
silnik 2.0 T.
2005:
lifting modelu i poprawa
jakości wykonania. Kosme-
tyczne zmiany nadwozia oraz
wnętrza; nowa gama silników.
Wprowadzono także nowy silnik
wysokoprężny 2.0 dCi.
2007:
prezentacja nowej genera-
cji modelu - Laguny III.
ZAWIESZENIE PRZEDNIE
N
ISK
I
kluczyków z systemem „hands
free” (w droższej opcji). Fakt
– czasem odmawia posłuszeń-
stwa, ale jak to mówią, nie ma
róży bez kolców.
A silniki? Jedyną czarną owcą
w gamie jest jednostka 1.9 dCi.
Złej sławy przysporzyły jej awa-
ryjne turbosprężarki, ale trzeba
w tym miejscu zaznaczyć, że
ich awarie nie są regułą. Egzem-
plarz, który fotografowaliśmy
na podnośniku pochodzi z roku
2004 i ma jeszcze oryginalną
turbosprężarkę. Oczywiście, je-
śli ktoś obawia się problemów,
może sięgnąć po jednostkę
2.2 dCi (ma dla odmiany proble-
my z układem sprzęgła i układem
wtryskowym i EGR), lub wybrać
cieszący się doskonałą opinią,
oferowany po liftingu silnik
2.0 dCi.
Dobą opinią cieszą się silniki
benzynowe (z wyjątkiem 2.0
we podróże, powinien się
poważnie zainteresować
używaną Laguną. Samochód nie
jest wzorem bezawaryjności, ale
dzięki olbrzymiej popularności
na rynku wtórnym, wszystko da
się w nim naprawić za rozsądną
cenę.
Dodatkową zatelą jest fakt, że
ten samochód ma bez wątpie-
nia swój styl, mimo tego, że
produkowano go w masowych
ilościach.
Doskonałe wrażenie robią na
przykład ponadczasowe pro-
porcje nadwozia, świetnie wyci-
szone wnętrze oraz – dostępna
w wybranych wersjach – wspa-
niała „półskórzana” tapicerka
z charakterystycznymi „margi-
nesami” na obszyciach foteli.
Bardzo nowoczesny (biorąc pod
uwagę lata produkcji samocho-
du) jest system karty zamiast
Z przodu producent zastosował proste
zawieszenie typu McPherson. W naszych
warunkach drogowych to idealne
rozwiązanie, ponieważ jest bardzo tanie
w serwisowaniu. W wahaczach można
wymieniać zarówno sworznie jak też
elementy gumowe. Jedyną niedogodnością
jest trudny dostęp do gum stabilizatora
(zużywają się dość szybko).
2001: Laguna II faza I
Przednie zawieszenie jest bardzo
proste.
Wszystkie elementy można
wymieniać oddzielnie.
2005: Laguna II faza II
Laguna II była
pierwszym autem,
które zdobyło pięć
gwiazdek
w testach
Euro NCAP
ZAWIESZENIE TYLNE
2007: Laguna III
N
IS
KI
W przeciwieństwie do poprzedniej
generacji modelu, w której zastosowano
belkę zespoloną z drążkami skrętnymi,
w Lagunie II zawieszenie tylne bazuje na
prostej belce skrętnej. Jedynym jej słabym
punktem są tuleje, na których jest osa-
dzona w nadwoziu. Na szczęście wymienia
się je raz na ok. 50 tys. km.
Na zakup Laguny II z najstarszych
roczników wystarczy niespełna 10
tysięcy złotych. Ceny wersji po li-
4
  PREZENTACJA:
Renault Laguna II
(2001-2007)
ftingu rozpoczynają się od ok.
17 000 zł.
Przypomnijmy, że Laguna II jako
pierwsza na rynku zdobyła 5
gwiazdek w testach zderzenio-
wych NCAP. Powodem do dumy
jest także przyzwoite zabezpie-
czenie antykorozyjne i precyzja
wykonania samego nadwozia.
Warto zwrócić uwagę, że dla
obniżenia wagi przednie błot-
niki i tylna klapa wykonane są
z tworzyw sztucznych, a maska –
z aluminium.
W początkowym okresie pro-
dukcji ilość zamienników do
napraw powypadkowych była
ograniczona, a elementy ory-
ginalne – horrendalnie drogie.
Dla przykładu – plastikowa pły-
ta osłaniająca silnik od spodu
kosztowała ponad 1000 zł.
Obecnie tego typu problemy to
już historia. Za zamiennik wspo-
mnianej osłony zapłacimy mniej
niż 150 zł. Pozostałe elementy
karoseryjne również są w dość
przystępnych cenach. Możemy
wybierać wśród elementów no-
wych w hurtowniach z częścia-
dziemy układ McPherson z wa-
haczami, które są nie tylko tanie,
ale także rozbieralne - można
w nich wymieniać zarówno
sworznie, jak też elementy sta-
lowo gumowe. Z tyłu zastoso-
wano belkę zespoloną, w której
z wyjątkiem tulejek mocujących
całą konstrukcję (ok. 250 zł za
sztukę, wymiana co 50 000 km)
na ogół nic się nie psuje.
W przeciwieństwie do wieli kon-
kurentów, podwozie Laguny II
opracowano wyraźnie w kierun-
ku komfortu i niskich kosztów
serwisowania. Dla każdego kto
kupuje samochód z drugiej ręki
jest to istotna zaleta.
Niezwykle starannie należy na-
tomiast przyjrzeć się oryginal-
nym felgom z niskoprofilowym
ogumieniem. Są przepiękne,
ale na naszych drogach dość
szybko się krzywią. Bardzo czę-
sto użytkownicy przekładają te
gorsze na tył, a lepsze na przód.
Później możliwości roszad się
kończą i auto zaczyna jeździć na
wszystkich czterech krzywych
felgach, co po pierwsze objawia
Lagunę II z oryginalnymi „alufel
-
gami” – odwiedź wulkanizatora
i sprawdź ile są warte.
Silniki
Paleta silnikowa Renault obejmuje
trzy popularne benzynówki z pa
-
skiem rozrządu i hydrauliką zawo
-
rową (1.6, 1.8 oraz 2.0) trzy „wy
-
nalazki” czyli 2.0 T (benzynówka
2.0 turbo), 2.0 IDE (benzynówka
z bezpośrednim wtryskiem paliwa)
oraz 3.0 V6.
Wolnossące, szesnastozaworo
-
we silniki 1.6, 1.8 oraz 2.0 można
śmiało polecać. Jedyną ich słabą
stroną są awaryjne cewki zapło
-
nowe oraz wariatory faz rozrządu
w wybranych wersjach. Warta za
-
interesowania jest także wersja
2.0 T - jest zaskakująco trwała. Do
-
brze spisuje się także po przeróbce
na LPG. Nie polecamy natomiast
modelu 2.0 IDE z bezpośrednim
wtryskiem benzyny.
Znacznie szerszego omówienia
wymagają diesle. O problemach
związanych z dieslami 1.9 dCi sły
-
szeli już chyba wszyscy – po części
są nieco rozdmuchane. W każdej
plotce jest jednak ziarnko prawdy.
W przypadku modelu 1.9 dCi new
-
ralgiczny jest układ turbodołado
-
w
ania (mała wytrzymałość turbiny,
problemy z jej regeneracją), poja
-
wiają się problemy z układem EGR
(zależy od jakości paliwa i techniki
jazdy), szwankuje dwumasowe koło
zamachowe (jak we wszystkich no
-
woczesnych dieslach). Kropką nad
„i” jest system wtrysku common
rail, który jednak da się tanio rege
-
nerować.
Trzeba jednak zauważyć, że najwię
-
cej kłopotów sprawiały egzemplarze
z początkowego okresu produkcji.
Z czasem problem pojawiał się co
-
Renault Laguna II: WYBRANE BENZYNOWE WERSJE SILNIKOWE
1.6 1.6 1.8 2.0 2.0 IDE 2.0 T 2.0 T 2.0 T 3.0 V6 3.0 V6
pojemność (cm
3
)
1598 1598 1783 1998 1998 1998 1998 1998 2946 2946
moc (KM)
107 112 120 135 140 163 173 204 207 210
prędkość maks. (km/h)
195 197 201 205 210 218 270 235 232 235
przysp. 0-100 km/h (s)
11,5 11,3 10,8 9,9
WERSJE NADWOZIA
Renault Laguna II 5d
SAMOCHÓD
9,5
8,5
8,4
7,2
8,1
8,0
zuż. paliwa (l/100 km)
7,2
7,2
7,5
7,9
8,2
8,2
8,4
8,6 10,1 10,1
Renault Laguna II: WYBRANE WERSJE WYSOKOPRĘŻNE
1.9 dCi 1.9 dCi 1.9 dCi 2.0 dCi 2.0 dCi 2.2 dCi 2.2 dCi
pojemność (cm
3
)
1870
1870
1870
1995
1995
2188
2188
Dł./szer./wys.: 458/172/143 cm, rozstaw osi: 274 cm.
moc (KM)
110
120
130
150
173
135
150
Renault Laguna II Grandtour
prędkość maks. (km/h)
194
200
201
215
225
195
215
przysp. 0-100 km/h (s)
12,1
10,7
10,2
8,9
8,4
10,3
9,8
5,9
5,5
5,9
6,3
6,3
7,0
6,3
zuż. paliwa (l/100 km)
ZDJĘCIA I OPISY NAJBARDZIEJ POPULARNYCH WERSJI:
1.6 16V
2.0 T
Dł./szer./wys.: 469/172/144 cm, rozstaw osi: 274 cm.
Renault Laguna II FL 5d
Pasek rozrządu. Koła bez klinów (na stożkach). Do ustawienia
należy zablokować wałki rozrządu, a w blok silnika wkręcić
blokadę wału korbowego. Na wałkach rozrządu są nacięcia
z półksiężycami. Przed wkręceniem blokady wału należy je
ustawić małymi półksiężycami do dołu. Przy każdej okazji
warto wymienić koło faz rozrządu oraz dolne koło pasowe.
Pasek rozrządu. Silnik wyróżnia się tym, że w prze
-
ciwieństwie do wersji wolnossących ma klin na wale
korbowym. Rozrząd ustawiamy za pomocą blokad na
wałkach rozrządu oraz blokady wkręcanej w blok silni
-
ka. Ponieważ na wale korbowym jest klin, można także
zrobić znak na kole wału korbowego.
Pod koniec produkcji jeszcze
raz zmieniły się tarcze zega-
rów. Wzór przypomina ten
znany z Volkswagena Passata
B5 FL.
Dł./szer./wys.: 458/172/143 cm, rozstaw osi: 274 cm.
Renault Laguna II FL Grandtour
2.0 IDE
1.9 dCi
mi zamiennymi lub wśród części
używanych oferowanych maso-
wo na rynku wtórnym.
Zawieszenie
Renault stawia na rozwiązania
proste, które choć w praktyce
niezbyt trwałe, okazują się tanie
w serwisowaniu. Z przodu znaj-
się denerwującymi wibracjami
,a po drugie przyspiesza zu-
życie łożysk. Uwaga – regene-
racja felg nie jest tania – może
kosztować nawet ok. 100 zł od
sztuki. Czasami uszkodzenia są
na tyle duże, że nie da się już
nic zrobić. Wniosek – kupujesz
Dł./szer./wys.: 469/172/144 cm, rozstaw osi: 274 cm.
Pasek rozrządu. Do ustawienia konieczna blokada wałków
oraz blokadą wkręcaną w blok silnika. Odradzamy znako
-
wanie kół (metoda „na farbkę”). W takim wypadku bardzo
trudno prawidłowo naciągnąć pasek przy zachowaniu prawi
-
dłowych faz rozrządu.
Pasek rozrządu. Na kołach rozrządu oraz na pasku zębatym
znajdują się znaki. Muszą pokrywać się ze znakami na ko
-
łach. Do bloku można wkręcić blokadę wału. Producent za
-
leca wymianę rozrządu co 120 tys. km, ale lepiej skrócić ten
okres do 90 tys. km.
2.0 dCi
2.2 dCi
Łańcuch rozrządu. Przewidywana żywotność: ponad
200 tys. km. Jak na razie tylko nieliczne serwisy mu
-
siały wymieniać tu jakieś elementy. Całość zasługuje
na wysoką ocenę.
Kombinacja zestawu kół zębatych i paska rozrządu. Do
ustawienia rozrządu blokujemy wał korbowy (blokadą
wkręcaną w blok) oraz wałki rozrządu. Napęd pompy
wtryskowej - kołami zębatymi.
Wizualnie wnętrze przed liftingiem wygląda bardzo dobrze. Niestety,
jakość spasowania elementów jest tylko przeciętna.
Po liftingu dopracowano szczegóły. Cechą charakterystyczną jest
nowy panel klimatyzacji. Duży ekran nawigacji to opcja.
W opcji: wykończenie jasnym drewnem
i wysokiej jakości skórą.
6
PREZENTACJA:
Renault Laguna II
(2001-2007)
ROZWIĄZANIE
KONKURsU
raz rzadziej. Podobno kluczem
do wyeliminowania usterek było
skrócenie interwału między wy-
mianami oleju z 30 do 15 tys.
km. Jeśli ktoś jeszcze wymienia
olej co 30 tys. km, powinien
zatem jak najszybciej zmienić
przyzwyczajenia...
Osobom, które chcą jeździć die-
slem, ale obawiają się silnika
1.9 dCi polecamy wprowadzo-
ną pod koniec produkcji wersję
2.0 dCi. To jednostka nowej
generacji, z łańcuchem rozrzą-
du zupełnie nową konstrukcją
turbosprężarki (jest dodatkowo
chłodzona cieczą). Ceny zadba-
nych egzemplarzy rozpoczynają
się od ok. 24 tys. zł.
Przeciętnym pomysłem jest na-
tomiast inwestycja w silnik 2.2
dCi. Ma trwały układ doładowa-
nia, ale bardziej awaryjne sprzę-
gło i kapryśny układ wtryskowy.
Ciekawostka: silnik 2.2 dCi cier-
piał ponoć na fabryczne niedo-
statki mocy. Wielu użytkowni-
ków badało go na hamowniach
i tam okazywało się, że moc
i moment są mniejsze od para-
metrów deklarowanych przez
fabrykę...
za ok. 50-100 zł naprawiają karty.
Trzeba jedynie dobrze poszukać
w internecie. Warto wiedzieć, że
w karcie znajduje się wsuwany
kluczyk, którym awaryjnie można
otworzyć lub zamknąć drzwi (po
odsłonięciu zamka). Kartę oddaje
-
cyzyjnej kalibracji. Oczywiście to
tylko teoria - praktycznie wszyscy
mechanicy niezależni z powodze
-
niem bazują na turbosprężarkach
regenerowanych (ceny od 800 zł).
Z drugiej strony - w internecie za
cenę od 2 do 2.5 tys. zł oferowane
Nissan Primera P12 - daleki krewny Laguny II
SAMOCHÓD
KATALOGU AUTO PO GWARANCJI
„Wyślij opis typowych usterek dowolnej wersji
samochodu marki Renault Laguna II...”
Słabe punkty
Sprawa pierwsza, to czujniki
ciśnienia w ogumieniu. Zdarza
się, że po długiej jeździe auto-
stradowej na desce rozdzielczej
pojawia się komunikat infor-
mujący o niedoborze ciśnienia,
choć wydaje się, że wszystko
jest w jak najlepszym porządku.
W praktyce warto spróbować
upuścić powietrze o 0,5 czy
nawet 1 atm i ponownie dopom-
pować do zalecanego stanu.
Komunikat powinien zgasnąć.
Uwaga - czujniki ciśnienia moż-
na kalibrować. Wprowadze-
nie większej tolerancji zmian
na ogół rozwiązuje problem.
Sprawa druga – problemy
z kartą. Na rynku działają już
niezależni specjaliści, którzy
Nagrodę główną otrzymuje Krzysztof K. z Jabłonny.
Wybór wersji 1.9 dCi bez wiarygodnej
historii serwisowej niesie za sobą
spore ryzyko. Silniki w których
turbosprężarka „pociągnęła” olej
mogą mieć uszkodzony układ
korbowy lub zawory.
Typowe usterki Laguny II to:
- szybkie zużycie turbosprężarek w
silnikach 1.9 dCi
- obrywają się klapy w kolektorze
ssącym w silniku 2.2 dCi i wpa
-
dają do komór spalania.
- awaryjne zawory EGR
- awaryjne łożyska skrzyń biegów
- awarie wycieraczek (psuje się
elektronika sterująca i mechani
-
zmy wycieraczek)
- awarie oświetlenia ksenonowego
- awarie elektroniki pokładowej:
„choinka” na desce rozdzielczej,
awarie stacji do odczytywania
karty (a także samej karty), błęd
-
ne wskazania czujnika ciśnienia
w kołach.
Primera P12 była produkowana w latach 2002-2007.
27 marca 1999 roku powstał uni-
kalny model biznesowy, określany
jako Alians Renault-Nissan. Po-
lega on na współpracy obu irm
na zasadach partnerstwa, przy
zachowaniu oddzielnych marek i
oddzielnych tożsamości korpora-
cyjnych.
Partnerstwo pozwoliło wyciągnąć
z inansowych tarapatów Nissa-
na. Przyniosło też wymierne zyski
Renault. Szkoda tylko, że droga do
cja modelu (1996-2002) również
sprzedawała się bardzo dobrze
- była symbolem wysokiej jakości
wykonania, a w wersji po liftingu
- także doskonałej relacji między
ceną a wyposażeniem.
Widoczna na zdjęciach Primera
P12 zakończyła niestety karierę
modelu. Początkowo auto miało
być wielkim wydarzeniem. Więk-
szość elementów była konstrukcji
japońskiej (oryginalne nadwozie,
Wyróżnienie (kosmetyki samochodowe) otrzymuje Jarosław K. z Aleksandrowa.
„Od 3 lat użytkuję Renault Lagunę
II 3.0 V6 24V. Przejechałem tym
autem około 100 000 km, w tym
całość na gazie, który zainstalowa
-
łem zaraz po zakupie auta. Obecnie
samochód ma przejechane około
230 000 km. Silnik jest praktycznie
bezawaryjny, choć ma dość drogi
rozrząd około 900 zł.
- Sporadyczne przytrafiają się
awarie cewki (koszt ok. 120 zł
w AD Stachura, cewka Valeo).
- Czasem niedomaga japońska
skrzynia biegów.
- Główna bolączka mojego auta,
to tuleje tylnej belki. Na naszych
drogach przy oponach niskopro
-
filowych szybko się zużywają.
Nie polecam drogich bo i tak się
zużyją.
- Drugi problem to „choinka” na
zegarach. Na szczęście jak dotąd
problem sam się rozwiązywał.
Mimo wszystko polecam wersję
V6. Auto z tym silnikiem jest znacz
-
nie tańsze w utrzymaniu od diesla,
który boryka się z problemami
wtrysków, pompy paliwa, turbo.
W silnikach 2.2 psują się zawory
EGR i plastikowe klapy w kolekto
-
rze sącym, które pękają i w padają
do środka uszkadzając go.”
my do naprawy bez tego kluczyka.
Uwaga – nie zaleca się samodziel
-
nego otwierania karty. Specjali
-
ści używają do tego specjalnych
narzędzi i środków chemicznych,
które nie pozostawiają śladów na
-
prawy. Sprawa trzecia – typowa
usterka czyli awaria wycieraczek,
związana z uszkodzeniem systemu
ich sterowania. Tu również należy
poszperać w interencie – niektórzy
s
pecjaliści wykonują to za ok. 100-
300 zł. Sprawa czwarta – turbina
w dCi. Co ciekawe – renomowa
-
ny producent turbin, firma Garrett
wydał oficjalną notkę serwisową,
w której podaje, że regeneracja
wersji ze zmienną geometrią łopa
-
tek jest w zasadzie niedopuszczal
-
na, ponieważ wymaga bardzo pre
-
są turbosprężarki oryginalne, fa
-
brycznie nowe.
Jeśli pojawia się problem z turbiną
pamiętajmy, żeby zawsze przy jej
wymianie oczyścić cały układ do
-
lotowy włącznie z intercooolerem,
a także skontrolować stan prze
-
wodów olejowych. Po roku 2005
producent wprowadził zmiany, które
ograniczają ilość usterek. W prakty
-
ce wiele jednak zależy od użytkow
-
nika i szczęścia. Istotny jest także
wspomniany wcześniej interwał
między wymianami oleju skrócony
z 30 do 15 tys. km.
Ciekawostką jest fakt, że jednostki
1.9 dCi w dostawczych modelach
Renault Trafic bez problemów prze
-
jeżdżają ponad 200 tys. km.
Renault Laguna II: ceny (w tys. zł)
Model
2007
2006
2005
2004
2003
2002
2001
Liftback
1.6/1.8/2.0
28
20
17
15
13
12
8
1.9/2.0 dCi
30 24
21
18
15
13
9
Grandtour
1.6/1.8/2.0
30
22
18
16
14
13
10
wspólnego sukcesu wymagała po-
święceń. Na stole oiarnym znalazł
się Nissan Primera.
Ten przebojowy model japoński był
w swoim czasie jedym z najwięk-
szych przebojów eksportowych.
Pierwsza generacja modelu pro-
dukowana w Anglii (1990-1996)
sprzedawała się znakomicie i była
reklamowana jako samochód, któ-
ry poruszył Europę. Druga genera-
oryginalne wnętrze, wielowaha-
czowe zawieszenie, silniki ben-
zynowe z łańcuchami rozrządu),
silnik wysokoprężny 2.2 dCi.
Renaut udostępniło swój silnik
1.9 dCi. Niestety samochód okazał
się rynkowym niewypałem. Zbyt
futurystyczna stylizacja i wysokie
ceny sprawiły, że pojazd cieszył
się znacznie mniejszym zaintere-
sowaniem niż Laguna II.
UWAGA!
1.9/2.0 dCi
33
26
22
17
16
14
11
Ewentualna rozbieżność cen w ogłoszeniach wynika nie tylko z różnic
w poziomie wyposażenia, ale także z historii samochodu. Najdroższe
są egzemplarze krajowe. Najtańsze – sprowadzone na handel.
Niezależnie od wersji silnikowej zalecamy wymianę rozrządu co 90
tys. km lub co 5 lat w zależności od tego, co wypadnie szybciej.
Jest to szczególnie ważne w silnikach 1.6 16V, 1.8 16V oraz 2.0 16V.
Powyższe zalecenia nie dotyczą silnika 2.0 dCi, który ma łańcuch
rozrządu.
Laguna i LPG
Jeśli ktoś szuka taniego auta do przeróbki na LPG, traił idealnie. Silniki
1.6 16V oraz 1.8 16V świetnie współpracują z instalacjami gazowymi. Nawet
jeśli dojdzie do nadpalenia gniazd zaworowych, koszty naprawy są stosunko
-
wo niskie. Benzynowe Laguny z instalacją LPG są atrakcyjną alternatywą dla
awaryjnych diesli z początkowego okresu produkcji.
PODSUMOWANIE
Laguna II nie jest najtrwalszym samochodem na
naszym rynku, ale biorąc pod uwagę atrakcyjną
relację ceny do oferowanej wartości, warto wziąć
ją pod uwagę. Nie rozczaruje nas napewno jakość
nadwozia, która jest bardzo wysoka. Pozytywna ocena
należy się także zawieszeniu - jest tanie w naprawach.
Problemy z elektroniką są już powszechnie znane
i rozpracowane przez warsztaty wyspecjalizowne
w naprawach Renault. Poprawiło się także zaopatrze-
nie w turbosprężarki do silników 1.9 dCi.
Primera P12: WYBRANE SILNIKI
1.6
1.8
2.0
1.9 dCi 2.2 dCi 2.2 dCi
poj. (cm
3
)
1596
1796
1998
1870 2184 2184
moc (KM)
109
116 140 120
126
139
V.maks. (km/h)
185 194 205
195
198
203
0-100 km/h (s)
12,6
11,9
9,6
10,8
10,9
10,2
spal. (l/100 km)
7, 2 7,4 8,7
5,7
5,9
6,1
8
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • dodatni.htw.pl