,
ARKUSZ 1 Liczby zespoloneARKUSZ 1 Liczby zespolone, studia, Semestr 1
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
ALGEBRA sem.1 Arkusz zadaniowy nr 1 dla studentów 1. Oblicz: a) i , b) 2 i , c) 5 i , d) 12 i , e) 3 ( − , f) ) 8 − , g) i 4 i , h) 271 ( − . ) 24 2. Wykonaj poniższe działania i zapisz wynik w postaci kartezjańskiej): a) (2+7i)+(4+2i), b) (4+3i)-(1+12i), c) (1-i)-(3+5i), d) (7-2i)+(3+4i), e) (1-3i)(3+2i), f) (12-5i)(-i), g) i(3+7i), h) (2+5i)(6+i), i) 3 − , j) 2 , k) 7 + 3 2 i , l) 6 − i . 4 3 3 + i ( 2 − 5 i )( 3 + 4 i ) 3. Znaleźć część rzeczywistą i część urojoną liczby zespolonej a) z = 4 − i , b) z = , c) z= ( )( ) 2 3 i + i 3 + i − 1 + i 3 . 4 + i 1 + 3 ( i 1 + ) 4. Znaleźć liczby zespolone a i b takie, by zachodziła równość a) a(2 + 3i) + b(4 - 5i) 6= - 2i , b) a(1 + 2i) + b(3 - 5i) = 1 - 3i . 5. Zapisać w postaci trygonometrycznej następujące liczby: a) z 1 = b) 2 − 2 i z 2 = , c) − 3 − 3 i z 3 = − 2 3 + 2 i , d) z 4 = − 2 i 6. Oblicz wartość wyrażenia z ⋅ 1 z 2 3 , gdy z = 2 cos π + i sin π , z 3 2 1 8 8 z = cos π + i sin π , z = 3 cos 3 π + i sin 3 π . 2 5 5 3 10 10 7. Obliczyć a) 3 − , b) 8 3+ , c) 3 4 i , d) 3 − . i 8. Rozwiązać równania: a) z 2 -6z+10=0, b) z 2 -(5+2i)z+(7+11i)=0, c) z 2 -(3+2i)z+(5+5i)=0, d) z 2 +(1+i)z+(10+11i)=0, 9. Rozwiąż równania: a) z 3 − 1 = 0 , b) z 3 + 8 = 0 , c) z 4 + 1 = 0 , d) z 4 − 16 = 0 , e) ( )( ) 0 z 2 + z 1 4 − 1 = , f) ( )( ) 0 z 3 − 27 z 2 − 2 i = . 10. Podane wielomiany rozłóż na czynniki w dziedzinie zespolonej a) W ) ( z = z 3 + 1 , b) W ) ( z = z 3 − 8 , c) W ) ( z = z 4 − 1 , d) W ) ( z = z 4 + 16 , e) W ) ( z = ( )( ) z 2 + 9 z 2 + 2 z + 5 . 11. Rozwiąż równanie wiedząc, że podana liczba jest jego pierwiastkiem x 4 +3x 3 +x 2 -7x-30=0, x 1 =-1+2i 12. Zaznacz na płaszczyźnie zespolonej zbiory punktów a) A = { z ∈ C : z − i | ≤ 1 / 2 } , b) B = { z ∈ C : z + 2 i | ≥ 3 ∧ 0 ≤ arg z ≤ π / 3 } 13. Znaleźć na płaszczyźnie zespolonej zbiory punktów : a) Im z − 2 = 0 , e) Re z − 1 = 0 , f) z − i 1 = + 2 3 , g) 1 ≤ z + 2 − 3 i ≤ 3 . z + 2 z + 1 [ Pobierz całość w formacie PDF ] |
Podobne
|