,
ASTRA G - Przednie wycieraczkiASTRA G - Przednie wycieraczki, PDF
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Przednie wycieraczki - mechanizm [G] Autor: Bolo11 13.10.2006. Jak zarobić 700 zł. czyli coraz wolniej pracujące wycieraczki w Astrze G. Jeżeli zaobserwujecie, że przednie wycieraczki w Waszym aucie coraz wolniej pracują na każdym biegu, to najwyższy czas brać się "do roboty". Ryzykujecie bowiem uszkodzenie (spalenie) silnika wycieraczek, który z racji coraz większych oporów tarcia do pokonania w końcu ulegnie. Tutaj należy dodać, że w sprzedaży znajduje się tylko silnik z całym mechanizmem - koszt to ponad 700 zł. (ASO). Coraz wolniejsza praca powodowana jest poprzez zatarcie jednej lub obu osi ramion wycieraczek. Jest to typowa przypadłość Astry G i Corsy C (wg zaprzyjaźnionego mechanika z ASO). U mnie powodem zatarcia był uszkodzony O-ring gumowy blokujący przedostawanie się wody i zanieczyszczeń do korpusu mechanizmu, w którym obraca się oś ramienia wycieraczki. A więc do dzieła Potrzebne będą: Klucz 13 (najlepiej nasadowy), Klucz 8 (najlepiej nasadowy), Taśma klejąca, Mały śrubokręt płaski, Smar grafitowy, Drobniutki papier ściern. O-ring o wymiarach - średnica wewnętrzna: 9 mm, grubość: 1 mm (trzeba zadać sobie trudu i poszukać w sklepach, w ASO nie występuje (tylko z całym mechanizmem), ja dobrałem w zaprzyjaźnionej firmie handlującej różnego typu uszczelkami) Różne małe kombinerki (pomocne przy wyciąganiu i zakładaniu pierścienia Segera), WD-40. Rozpoczynamy od otwarcia maski i zdjęcia plastikowych osłon na ramionach wycieraczek przykrywających śruby mocujące. Po prostu zdejmujemy z czuciem ciągnąc do siebie. Poniżej fotka po zdjęciu osłony. Widać na nim skorodowaną nakrętkę (prawdopodobnie nieoryginalną). Traktujemy ją WD-40 i odkręcamy kluczem 13. Z drugim ramieniem postępujemy tak samo. Przed zdjęciem ramion na szybę przyklejamy taśmę klejącą wzdłuż gumy wycieraczki (dla zaznaczenia położenia wycieraczek). Zdejmujemy ramiona delikatnie ruszając na boki i ciągnąc do siebie. Może trochę pomóc bardzo delikatne stukanie młoteczkiem w ramię przy osi obrotu. Ramię siedzi na wieloklinie w kształcie stożka i większego problemu z tym nie będzie. Trzeba pamiętać aby później nie pomylić ramion (lewe i prawe). Poniżej foto po zdjęciu ramienia z widoczną taśmą na szybie. Teraz przystępujemy do zdjęcia gumowej uszczelki przy przegrodzie czołowej. Po prostu ciągniemy ją w górę. Następnie czas na plastikową osłonę pod przednią szybą. Po zdjęciu uszczelki podważamy palcami osłonę od strony silnika i próbujemy ją wydostać spod uszczelki przy szybie. Przy szybie siedzi ona na 4 zaczepach (ustąpią przy ciągnięciu). Podnosimy trochę osłonę w górę i odczepiamy wężyk spryskiwacza. Teraz już można odłożyć osłonę na bok. Ukazuje nam się mechanizm wycieraczek w całej okazałości. Na zdjęciu widać 2 z 4 uszu w które wchodzą zaczepy osłony. Teraz odczepiamy złącze silnika wycieraczek. Następnie kluczem 8 odkręcamy 4 śruby mocujące cały mechanizm wycieraczek do nadwozia i wyjmujemy go. Tak wygląda w całej okazałości. Teraz czas na wyciągnięcie zapieczonych osi wycieraczek z korpusu. Ostrożnie aby nie zginął zdejmujemy pierścień Segera (za pomocą małego śrubokręta, kombinerek i sprytu), następnie podkładkę i delikatnie uszczelkę typu O-ring. Wyjęte elementy poniżej. I teraz czas na najlepsze, czyli wyciągnięcie osi ramienia. Pomaga co jakiś czas traktowanie WD-40 i delikatne pukanie (przez wkręconą nakrętkę) małym młotkiem. Gdy oś już się schowa w korpusie możemy użyć np. pokrętła od kluczy (metalowy pręt) do dalszego wybijania. Trochę to trwa ale w końcu się uda. Nic więcej z mechanizmu nie musimy demontować bo ramię z osią podda się na elastycznym połączeniu metalowo-gumowym. Gdy już się to uda ukaże się taki oto widok. [ Pobierz całość w formacie PDF ] |
Podobne
|