, ANTYSEMITYZM A KWESTIA ŻYDOWSKA, Mniejszość żydowska w Polsce 

ANTYSEMITYZM A KWESTIA ŻYDOWSKA

ANTYSEMITYZM A KWESTIA ŻYDOWSKA, Mniejszość żydowska w Polsce
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
//-->B scrrcMwoIny IBLg t*jfidam T$oryna.ANTYSEMITYZMA KWESTYA. .. .I NSTYTUTŻYDOWSKAB A D '* Ń L I T E R A C K I C H PArB I B L I O T E K A00-33U Warszawa, ul. Nowy Świat 7Tel, 26-68-63WARSZAWAKsięgarnia i Skład NutK a z im ie r z a Id z ik o w s k ie g oN o w y Ś w i a t Jto 21.1907.Antysemityzm a kwestya żydowska.I.Podstawy antysemityzmu.w których żyje ra­Specyalne w arunki,ryach,w ytw orzyłysa żydowska, rozproszona po cudzych teryto-też specyalne w zględemmałowspólnegoF rancu­niej uczucie, zwane antysemityzmem.Uczuciegim, ja k ąto ma bardzoze zw ykłą niechęcią jednych narodów k u d ru­w idzim y np.w stosunkuzów do Niemców, lub Niem ców do ludów sło­w iańskich; opiera się ono nielitycznem różnychszłość odraziena wyradzają-społecznych,w zględem ras,cem w zajem ną niechęć współzawodnictwie po-organizm ówlecz na instynktow nej,sięgającej daleko w prze­rasy aryjskiejktóre AryjCzycy uw ażają za niższe od siebie.—6—Jak k o lw ie k b y antysem ityzm rasowy starał sięswą niechęć w zględem Żydówczenie to będzie miałozum ow ycyonalnej,uzasadnićtłómaczyć ichpolityczną lub społeczną szkodliwością, tłóma-na celu w sposób ro­czysto emo-m ajp^y nicniefakt naturyz rozum ow aniemwspólnego: poprostu, nerwy A ryjczyka drażniodrębny wyraz twarzy, gardłowy głos, zapachskóry a nawet odmienne uwłosienie ludzi in ­nej rasy, z który m i zmuszony jest zam ieszki­wać wspólne obszary.w życiu Europy,śniam iMożna powiedzieć,żeszarpanemrozlicznemi w a­narodowościowemi, antysem ityzm jestznaleźć je ­w uczu­względembardziejn ajw ię­zjaw iskiem zupełnie odrębnem i odosobnionem,dla którego analogię m oglibyśm ydynie po tamtejciach, żyw ionychMurzynów.uderzająca,bitnieliczni,żeprzez Yankesówtajesttemstronie A tlanty ku,A nalogiai w Europejczykachkszą odrazę w zbudzają nie Żydzi o typie w y­semickim,którychlecz ci, bardzo w śród nichmocnozbliżony dotyp jestmurzyńskiego.Tą właśnie odrazą rasową i pogardą dlaty pu wrzekomo niższego tłóm aczy się tak sta­nowcze w społeczeństwacheuropejskich u n i­kanie zw iązków m ałżeńskich z neofitami orazfałszywy wstyd, każący rodzinom pochodzeniażydowskiego uw ażać pochodzenie to za plam ę,k tórąsięnajstaranniejukryw ai do którejo ile możności n ik t woliJeżeli w wyższych>ię nie przyznaw ać.klasach społecznych n ie ­chęć do łączenia się z Żydami ustępuje nierazprzed chciwością i pragnieniem łatwego w zbo­gacenia się, to natomiast wśród klas niższychw ystępujeonawcałej pełniimałżeństw aniepra-mieszane są tu czemś,ktykow anem .Nie trzeba chyba dowodzić, że anty sem i­tyzmwłaściwy,o ja k imwyżejmowa,jestprzeżytkiem odległych epok historycznych, je ­dnym z tychatawistycznych instynktów, nadNic nam nie daje praw aludzkiejedyniena zasa­i zaletktórym i winien panować każdy człowiek roz­sądny i oświecony.lifikować jednostkizasadniczo uprzedzać się do całej rasy i kw a­dzie ich pochodzenia,nie zaś zasługniem al zgołaosobistych; nie można nie przyznaw ać, że ż y ­dowskie pochodzenie Heinego lub Spinozy nieprzeszkodziło im być typam i lud zk im i o w ie­ [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • dodatni.htw.pl