, AO modul4 IV-VI, Moduł 4-kl IV 

AO modul4 IV-VI

AO modul4 IV-VI, Moduł 4-kl IV
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Warsztat pracy skutecznego nauczyciela —
Wsparcie ucznióW ze specyficznymi trudnościami
W uczeniu się z klas iV–Vi
Moduł 4
Wprowadzenie
do terapii pedagogicznej
autor:
renata czabaj
1. Pojęcie, cel i zadania terapii pedagogicznej
pomoc psychologiczno-pedagogiczna stała się w ostatnim czasie zagadnieniem, które ministerstwo
edukacji narodowej uczyniło nośnym hasłem dla swych działań. ich adresatem są wszystkie pla-
cówki w polskiej edukacji, zaczynając od przedszkola, a kończąc na szkołach ponadgimnazjalnych.
rozumiana jest jako zaspokajanie specjalnych potrzeb edukacyjnych dzieci i młodzieży przez dosto-
sowanie wymagań edukacyjnych, wspomaganie rozwoju i procesu uczenia się oraz wyrównanie szans
edukacyjnych.
ter min
terapia
został zaczerpnięty z medycyny. oznacza działania mające na celu przywrócenie
zdrowia (z języka greckiego therapeia – leczenie). określenie to wykorzystała pedagogika specjalna
w dziale zajmującym się parcjalnymi zaburzeniami rozwoju (czajkowska, Herda 1996).
Specjalistycz-
ną pomoc udzielaną uczniom ze specyficznymi trudnościami w nauce czytania i pisania określa się
mianem „terapia pedagogiczna”.
Terapia pedagogiczna
jest działaniem mającym na celu usunięcie przyczyn i objawów trudności
w uczeniu się, a w konsekwencji oddziaływań terapeutycznych – eliminowanie niepowodzeń szkolnych.
Jej efektem powinna być zmiana postawy ucznia wobec trudności w uczeniu się, wzrost motywacji do
nauki, opanowanie umiejętności poprawnego pisania i czytania, a także wyeliminowanie błędów.
działania zmierzające do poprawy funkcjonowania ucznia w nauce czytania i pisania określało się
różnymi terminami. Wcześniej używano określenia
reedukacja
. uważano, że jest to termin o szero-
kim zakresie znaczeniowym. W zależności od przyczyn trudności w czytaniu i pisaniu postępowanie
reedukacyjne mogło obejmować korekcję, wyrównanie oraz terapię (zakrzewska 1996). uczeń z dys-
leksją mający za sobą jakiś okres nauki, który nie dał efektów, a przeciwnie – wytworzył i utrwalił
niewłaściwe nawyki czytania, wymaga przeuczenia, czyli reedukacji. reedukować to inaczej przywra-
cać utracone umiejętności. W przypadku uczniów z dysleksją trudno mówić o przywracaniu umiejęt-
ności czytania czy pisania, gdyż wcześniej ich nie posiadali. stosowanie tego terminu w odniesieniu
do uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się jest więc niewłaściwe. nie chodzi bowiem
o przywrócenie uczniowi umiejętności czy sprawności utraconych. chodzi o korektę i kompensację.
dwuczłonowe określenie zajęcia korekcyjno-kompensacyjne zawiera korektę, czyli przywracanie
dziecka do normy przez usuwanie nieprawidłowości niesprawnego funkcjonowania oraz kompensa-
cję, czyli tworzenie nowych zdolności przystosowawczych dziecka.
terapia pedagogiczna nie została jednoznacznie zdefiniowana, jednak u podstaw różnych definicji
leży udzielanie pomocy psychopedagogicznej uczniom. Jedną z wielu propozycji podają W. Brejnak
i k.J. zabłocki (1999), opierając się na poglądach autorytetów, takich jak m. Bogdanowicz, i. czajow-
ska, k. Herda, J. Jastrząb, B. kaja i m. szurmiak:
Jest to system zintegrowanych działań stymulująco-
usprawniających i korekcyjno-kompensacyjnych realizowanych przez nauczyciela terapeutę przy
współpracy z nauczycielami i rodzicami dziecka.
2
Moduł 4.
Wprowadzenie do terapii pedagogicznej
istotą oddziaływania terapeutycznego jest organizowanie aktywności ucznia w taki sposób, aby przez
zaspokojenie jego specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych wywołać zmianę motywacji do
nauki, a następnie usprawnić i korygować zaburzone procesy poznawcze oraz niewykształcone lub
zniekształcone umiejętności szkolne typu czytanie i pisanie. działania terapeutyczne mają doprowa-
dzić do wytworzenia w uczniu świadomości jego mocnych stron, eliminowanie słabych, hamujących
czy utrudniających procesy uczenia się. zadaniem terapii jest kompensowanie braków w zakresie
poszczególnych funkcji w oparciu o mocne strony ucznia i umożliwienie mu wszechstronnego rozwoju
(Brejnak, zabłocki 1999).
zajęcia terapii pedagogicznej powinny mieć wpływ na stymulację ogólnego rozwoju dziecka, uspraw-
niać jego funkcje percepcyjno-motoryczne oraz koncentrację uwagi. zadaniem terapii pedagogicznej
jest nauczenie poprawnego czytania i pisania, a równocześnie zapobieganie powstawaniu zaburzeń
emocjonalnych, ewentualne ich niwelowanie oraz wypracowanie właściwej motywacji do nauki.
terapia pedagogiczna określa zasady postępowania, którymi powinien kierować się terapeuta. Jego
twórcza postawa i perfekcyjna znajomość warsztatu pracy, decydują o efektywności terapii. serdecz-
na, przyjazna atmosfera, jaka powinna panować na zajęciach, wyzwala w uczniach zaufanie, poczucie
bezpieczeństwa i przyczynia się do aktywnej pracy. dobrym początkiem w tworzeniu optymalnych
warunków pracy z uczniem jest respektowanie wypracowanych na gruncie dydaktyki zasad będących
wyznacznikiem prawidłowo prowadzonych zajęć korekcyjno-kompensacyjnych. marta Bogdanowicz
(1991) podkreśla konieczność stosowania w terapii pedagogicznej tych samych zasad pedagogicz-
nych, jakie stosuje się w normalnym procesie dydaktyczno-wychowawczym.
Za szczególnie istotne w pracy z dzieckiem dyslektycznym autorka uznaje:

indywidualne dostosowanie metod i środków do rodzaju zaburzeń, poziomu zaburzonych funk-
cji oraz do ogólnego rozwoju umysłowego. oznacza to między innymi, że poziom trudności za-
dania i tempo pracy muszą być dostosowane do potrzeb i możliwości dziecka, że program terapii
powinien być opracowany dla każdego dziecka z uwzględnieniem wskazań płynących z badań
diagnostycznych itd.

Łączenie usprawnienia zaburzonej funkcji ze st ymulacją funkcji niezaburzonej w celu w y t worze-
nia struktur kompensacyjnych.

systematyczne stopniowanie trudności ćwiczeń.

dobieranie ćwiczeń w taki sposób, by każde następne zadanie było ciekawsze, wewnętrznie
bardziej satysfakcjonujące od poprzednich. z tym postulatem wiąże się uatrakcyjnienie zajęć,
które niejednokrotnie powinny mieć charakter zbliżony do zabawy, szczególnie w pracy z dzieć-
mi w wieku przedszkolnym. przede wszystkim jednak obowiązuje zasada nagradzania nie tylko
wszystkich pozytywnych form zachowania i sukcesów, ale każdego wysiłku, nawet gdy począt-
kowo nie przynosi oczekiwanych efektów.

zapobieganie popełnianiu błędów przez dzieci przez umiejętne wcześniejsze przygotowywanie
i właściwą pomoc. postulat ten można by poszerzyć o wskazanie, aby wdrażać dzieci do samo-
kontroli i samodzielności.
3
Moduł 4.
Wprowadzenie do terapii pedagogicznej

doprowadzenie pracy do końca (nie za wszelką cenę, a przez zastosowanie ćwiczeń uzupełnia-
jących, zwiększających motywację).

zapewnienie dziecku poczucia bezpieczeństwa. relacja tej zasady jest uwarunkowana postawą
terapeuty wobec dziecka i własnych czynności zawodowych. Wytworzenie warunków sprzyja-
jących uczeniu się wymaga atmosfery akceptacji, pogody, pobudzenia zainteresowania, pod-
kreślenia wszystkich przejawów postępu i sukcesu, eliminowania frustracji. postawa terapeuty
musi być nacechowana optymizmem pedagogicznym.

rozsądne dawkowanie bodźców.
do wymienionych można by jeszcze dodać: pracę metodą „małych kroków”, przestrzeganie jedno-
litego systemu postępowania wobec dziecka w domu, przedszkolu i szkole, a więc współdziałanie
terapeuty, rodziców i nauczycieli.
Wśród najważniejszych zasad, jakimi powinien kierować się terapeuta w swojej pracy, znajdują się:
zasada indywidualizacji, powolnego stopniowania trudności, częstotliwości i systematyczności,
przystępności ćwiczeń oraz zasada utrzymania zainteresowania.
SPRAWDŹ SIĘ
1. Wyjaśnij, na czym polega korekta, a na czym kompensacja.
2. określ cel terapii pedagogicznej i jej zadania.
3. spośród zasad prawidłowo prowadzonych zajęć korekcyjno-kompensacyj-
nych wybierz te, które dotyczą prawidłowo prowadzonej lekcji.
2. Program pracy terapeutycznej
W myśl nowego rozporządzenia o pomocy psychologiczno-pedagogicznej
zadaniem
nauczyciela jest
wyłonienie
uczniów ze specyficznymi trudnościami w nauce (z dysleksją) i
udzielenie im pomocy
.
Jeśli w pierwszym etapie edukacyjnym uczeń był objęty jakąkolwiek formą pomocy, to informacje
o przyczynach i podjętych środkach zaradczych, a przede wszystkim o efektach udzielonej pomocy
i zaleceniach do dalszej pracy, zawarte będą w karcie indywidualnych potrzeb ucznia. W przypadku
uczniów, którym nie udzielano pomocy w klasach i–iii, a w kolejnym etapie edukacyjnym nauczycie-
le zaobserwują u nich trudności w nauce, można skorzystać z kwestionariusza objawów dysleksji
u uczniów klas iV-Vi r. czabaj. Brak oczekiwanych postępów u ucznia, mimo udzielanej w pierwszym
etapie edukacyjnym pomocy, oraz niski wynik badania kwestionariuszem (więcej niż 50% odpowiedzi
twierdzących) są podstawą do skierowania ucznia na badanie w celu pełnej, wielospecjalistycznej
diagnozy w rejonowej poradni psychologiczno-pedagogicznej.
Wykorzystanie opinii postdiagnostycznej do budowy programu terapeutycznego
zwieńczeniem materiału zebranego w pomiarze pedagogicznym (ocena umiejętności czytania i pi-
sania) prowadzonym przez nauczyciela powinny być wskazania, które posłużą do opracowaniu pro-
4
Moduł 4.
Wprowadzenie do terapii pedagogicznej
gramu pomocy. Wnioski wynikające z diagnozy pedagogicznej i psychologicznej przeprowadzonej
w poradni psychologiczno-pedagogicznej pomogą określić rodzaj i formę zajęć, jakimi uczeń powinien
być objęty w szkole i w domu. symptomy wskazujące na dyslektyczne podłoże trudności w nauce
czytania i pisania są podstawą do udziału ucznia w zajęciach korekcyjno-kompensacyjnych. analiza
dokumentacji uczniów zakwalifikowanych do zajęć korekcyjno-kompensacyjnych jest podstawą do
określenia form i metod pomocy. Jasno sprecyzowane zalecenia powinny określić formę pracy (indy-
widualna czy grupowa). terapię indywidualną zaleca się uczniom o głębokich, sprzężonych deficy-
tach rozwojowych. Wskazania do pracy korekcyjno-kompensacyjnej powinny zawierać problemy, na
których ma się skoncentrować terapeuta pedagogiczny. nie wszyscy uczniowie muszą uczestniczyć
w specjalistycznych zajęciach korekcyjno-kompensacyjnych. są one zarezerwowane dla uczniów ze
specyficznymi trudnościami w uczeniu się. uczniowie, u których funkcje percepcyjno-motoryczne
wykształcone są harmonijnie, powinni uczestniczyć w zajęciach dydaktyczno-wyrównawczych.
Czytając opinię ucznia należy zwrócić uwagę na to:
– które funkcje percepcyjno-motoryczne wymagają stymulacji (percepcja wzrokowa, funkcje słucho-
wo-językowe, sprawność grafomotoryczna),
– jakie uczeń popełnia błędy w pisaniu, czyli który blok ortograficzny będzie wymagał intensywnych
ćwiczeń utrwalających,
– w jakim tempie pisze i jaki jest poziom graficzny jego pisma,
– jak czyta, czy popełnia błędy w czytaniu i czy rozumie czytany tekst.
z opinii nauczyciel wybiera mocne i słabe strony uczestników grupy terapeutycznej. na kanwie tych
informacji opracowuje program zajęć, pamiętając o zasadzie usprawniania zaburzonych funkcji per-
cepcyjno-motorycznych (korekta) poprzez ćwiczenia bazujące na funkcjach prawidłowo wykształco-
nych (kompensacja).
W planowaniu pracy z uczniem na dodatkowych zajęciach specjalistycznych należy uwzględnić
ewa-
luację pracy
, czyli ocenę umiejętności szkolnych ucznia na początku i na końcu roku szkolnego. nie-
bawem ukaże się poradnik dla nauczyciela (roboczy tytuł „obserwacje i pomiary pedagogiczne”) au-
torstwa r. czabaj, którego zadaniem jest dostarczenie nauczycielom gotowych materiałów do oceny
podstawowych umiejętności szkolnych ucznia.
program pracy korekcyjno-kompensacyjnej powinien zawierać ćwiczenia stymulujące funkcje słu-
chowo-językowe, funkcje wzrokowo-przestrzenne i funkcje ruchowe. należy uwzględnić również
ćwiczenia, które angażują myślenie, wzbogacają słownik czynny ucznia, ćwiczą pamięć i koncentra-
cję uwagi. konieczne jest zaplanowanie pracy terapeutycznej tak, aby ćwiczenia funkcji percepcyj-
no-motorycznych bazowały na materiale ortograficznym.
Kształcenie świadomości i wrażliwości
ortograficznej ucznia na tym etapie edukacji jest zadaniem nadrzędnym.
5
Moduł 4.
Wprowadzenie do terapii pedagogicznej
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • dodatni.htw.pl