, ASK - Skrypt prof. Gmyrka, informatyka, ASK 

ASK - Skrypt prof. Gmyrka

ASK - Skrypt prof. Gmyrka, informatyka, ASK
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Recenzent: dr Maciej Kacperski
Proiekt okładki: Małgorzata Sienna
€> Copyright by Wyższa Szkoła Informatyki
ISBN 83-912581-1-4
Wyższa Szkoła Informatyki w Łodzi, 2000 r.
SPIS TREŚCI
str.
1. Przedmowa
5
2. Pojęcia podstawowe
7
3. Pierwsze kroki
8
4. Generacje komputerów
9
5. Rodzaje mikrokomputerów
9
6. Arytmetyczne podstawy działania maszyn cyfrowych
10
7. Tłumaczenie liczb z jednego pozycyjnego systemu numeracji na
12
inny
8. Zaokrąglanie liczb
15
9. Zapisywanie liczb w maszynie cyfrowej
15
10. Kody liczb
18
11. Logiczne podstawy działania maszyn cyfrowych
20
12. Przerzutniki elektroniczne
22
13. Sposoby adresowania pamięci głównej
29
14. Struktura pamięci RAM
34
15. Przetwarzanie danych przez procesor
35
16. Pamięć rzeczywista i pamięć wirtualna
36
17. Zamiana adresu wirtualnego na adres w pamięci rzeczywistej
38
18. Wybrane parametry dotychczas wyprodukowanych procesorów
39
firmy INTEL
19. Prawo
Moore'a
40
20. Procesory rodziny 80486
41
21. Procesory rodziny PENTIUM
43
22. Podstawy techniki MMX
44
23. Procesor PENTIUM MMX
47
24. Procesor PENTIUM PRO
49
25. Procesor PENTIUM II
51
26. Procesor PENTIUM
III
55
27. Wybrane procesory firmy
CYRIX
57
28. K6 - procesor firmy AMD
61
29. Procesor AMD K6
III
66
30. Procesor AMD Athlon
67
31. Podstawy technologii 3D
68
32. Procesor C6
69
33. Procesor WinChip 2
71
34. Wybrane procesory innych
firm
72
35. Procesor PowerPC 620
72
36. Procesory PowerPC 750 i PowerPC 740
73
37. Słownik pojęć związanych z procesorami
76
38. Magistrale w komputerach PC
77
39. Magistrala USB
78
40. Elementy chipsetu
; 80
41. Kontroler przerwań sprzętowych
80
42. Kontroler DMA
85
43. Układ generatora programowalnego
87
44. Zastosowanie generatora programowalnego do sterowania
92
zegarem systemowym
45. Zastosowanie generatora programowalnego do sterowania
93
głośnikiem
46. Kontrolery klawiatury
94
47. Zawartość pamięci CMOS-RAM
97
48. Rodzaje pamięci RAM
99
49. Budowa pamięci RAM
100
50. Wybrane elementy działania modułów pamięci RAM
103
51. Zapis informacji na nośnikach magnetycznych
107
52. Odczyt informacji metodą PRML
111
53. Zapis informacji na płytach CD
113
54. Jedno i dwuwarstwowe płyty do zapisu w standardzie DVD
114
55. Metody korekcji błędów zapisu i odczytu
116
56. Wyświetlanie informacji na ekranie monitora
118
57. AGP - dedykowana magistrala graficzna
124
58. Generacja dźwięku przez kartę dźwiękową
127
59. Wstęp do sieci neuronowych
128
Literatura
132
PRZEDMOWA
Dynamiczny rozwój mikroelektroniki oraz technologii wytwarzania
tranzystorów spowodował w ostatnich latach szybki rozwój wielu
elementów architektury komputera. Dotyczy to zwłaszcza głównego
układu architektury jakim jest procesor. Zmiany te dotyczą także
innych elementów takich jak pamięci RAM, karty graficzne, chipsety
itp. Oprócz szybkiego rozwoju technologii produkcji elementów
elektronicznych powstały także nowe sposoby przetwarzania informacji
mające na celu przyspieszenie wykonywania poleceń bądź szybszy
dostęp do informacji zawartych w pamięci lub rejestrach. Można tu
wspomnieć o zastosowaniu technik MMX oraz 3D, których zadaniem
jest przyspieszenie obróbki danych multimedialnych. Należy także
pamiętać o nowych rodzajach pamięci RAM, które umożliwiają
szybszy dostęp do danych. Ponadto pojawiają się nowe rozwiązania
technologiczne mające na celu unifikację połączeń urządzeń
zewnętrznych z komputerem - magistrala zewnętrzna USB. Wszystko
to spowodowało konieczność uporządkowania wiadomości dotyczących
podstawowych elementów architektury komputera pokazując także
kierunki ich rozwoju.
Podręcznik ten przeznaczony jest dla studentów kierunku
informatyka rozpoczynających naukę i ma za zadanie przybliżenie
budowy podstawowych elementów komputera oraz zasad ich działania.
Autor
POJĘCIA PODSTAWOWE
Użytkownicy komputerów posługują się często zapożyczonymi
z języka angielskiego pojęciami, które nie są przez wszystkich wpełni
zrozumiałe. Należy więc przybliżyć kilka podstawowych pojęć które
będą wykorzystywane w dalszej części skryptu:

Informatyka-
dziedzina nauki zajmująca się wszystkimi operacjami
związanymi z przetwarzaniem informacji przy pomocy komputera,

Mikrokomputer -
maszyna licząca pełniąca podstawową rolę
w procesie przetwarzania informacji. Posiada następujące cechy:
- przeznaczony dla jednego użytkownika,
- jest względnie prosty w obsłudze,
- ma względnie małe rozmiary,
- jego podstawowymi elementami są klawiatura, monitor, drukarka,
mysz,

Dane
- wszelkiego rodzaju informacje przedstawione w formie
czytelnej dla komputera,

Przetwarzanie danych
- proces obróbki danych,

Hardware -
wszelkie urządzenia wykorzystywane w procesie
przetwarzania danych wraz z urządzeniami peryferyjnymi,

Software-
oprogramowanie maszyn cyfrowych,

Procesor -
główny element architektury komputera zajmujący się
przetwarzaniem danych,

Cache
- pamięć podręczna,

Chipset -
główny układ elektroniczny współpracujący z procesorem,

RAM-
pamięć o dostępie swobodnym do której możemy zapisywać
oraz z której możemy odczytywać informacje.
Każdy użytkownik rozpoczynając pracę z komputerem realizuje trzy
etapy
Rys. 1. Etapy pracy z komputerem.
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • dodatni.htw.pl