,
amatorzy kontra profesjonalisciamatorzy kontra profesjonalisci, Nauka, Historia, Komunikacja kulturowa
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Amatorzy kontra Nowe formy komunikacji w kulturze współczesnej profesjonaliści? Seria „Zeszyty Komunikacji Kulturowej” zawiera publikacje Studenckiego Koła Naukowego Komunikacji Kulturowej Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach Recenzent: prof. zw. dr hab. Tadeusz Miczka Redakcja naukowa: dr Anna Maj Korekta: Karol Piekarski, Katarzyna Siwczyk Projekt: Wydawnictwo Naukowe ExMachina Skład: Małgorzata Milian-Lewicka Na okładce wykorzystano ilustrację Sue Waters My Twitter network on January 31 , Creative Commons Attribution-Share Alike 2.0 Generic Publikację zrealizowano ze środków Samorządu Studenckiego Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach Copyright by Wydawnictwo Naukowe ExMachina 2009 CC Attribution-Non-Commercial-No Derivative Works 2.5 Poland (Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych) Wydawnictwo Naukowe ExMachina 2009 ISBN 978–83–61137–12–2 Spis treści ANNA MAJ: Amatorzy kontra profesjonaliści. Wprowadzenie . . . . . . . . . . . 4 Komunikacja międzykulturowa: tożsamość i glokalizacja MAłGorZATA CEKiErA: Kształtowanie się tożsamości na pograniczu. Przypadek Bośni i Hercegowiny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 8 ArTUr MoLENDA: Manifestacje tożsamości kulturowej w internecie. Próba analizy zagadnienia na wybranych przykładach . . . . . . . . . . . . . . . 21 Komunikacja interpersonalna i masowa: fotograia i konsumeryzm HANNA KAMińSKA: Konsumeryzm w fotograii: Martin Parr, Jiří Křenek, Natalia LL. Fotograia jako narzędzie badań kultury masowej. . . . . . . . . . . 42 HANNA KoSTrZEWSKA: Amnezja współczesności . . . . . . . . . . . . . . . 49 AGATA NEALE: Społeczny sprzeciw wobec nachalnego marketingu . . . . . . . 55 MAGDALENA WiTEK: „Jesteś idolem, wielbi Cię tłum…” Próba charakterystyki odbiorcy mass mediów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 69 Komunikacja w internecie: amatorzy kontra profesjonaliści? roMANA PiCZ: Hip-hop — muzyka amatorów czy wysoce profesjonalna forma komunikacji? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 80 MAGDALENA KoWALCZyK: Kultura uczestnictwa, wiedza kolektywna, społeczność sieciowa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 90 MAłGorZATA JELoNEK: Fenomen społeczności internetowej Nasza-klasa.pl w polskiej kulturze masowej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 95 KAroL PiEKArSKi: intelektualiści i blogi. Nowe formy releksji nad mediami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 107 Amatorzy kontra profesjonaliści. Wprowadzenie Postawiona w tytule tomu kwestia jest bez wątpienia jedną z ważniejszych dla współczesnej kultury, na której swe piętno odciskają zarówno procesy globali- zacyjne, jak i nieustanny rozwój nowych technologii. internet jest środowiskiem, które nie tylko łączy ludzi, dając im nowe możliwości komunikacyjne, ale też stanowi odniesienie dla doświadczeń codziennych, takich jak zdobywanie infor- macji i wiedzy, praca czy wysiłki twórcze związane z czasem wolnym i rozrywką. Sieć staje się zatem istotnym czynnikiem modelującym wszystkie nasze działania oraz procesy mentalne. Należy wśród nich wyróżnić umiejętność wyszukiwa- nia informacji, zdolność oraz chęć współpracy i partycypacji oraz godzenie się na współautorstwo i otwartość treści, które nie tylko stanowią ważne kulturowo nowe zachowania, ale też stają się popularne w skali globalnej. Tytuł nie bez powodu opatrzony jest znakiem zapytania. Właśnie dziś, w kon- tekście omawianych tu zjawisk pojawiają się bowiem liczne pytania na temat własności, autorstwa czy odpowiedzialności za określone dzieła. Powstaje też wątpliwość dotycząca jednoznacznego podziału na amatorów i profesjonalistów, których często odróżniają dziś nie wiedza i umiejętności, ale ścieżka kariery, od- powiednie dyplomy i usadowienie w kontekście biznesowym, które w środowisku cyfrowym przestają mieć jakiekolwiek znaczenie. Nie oznacza to oczywiście, że każdy amator jest dziś profesjonalistą, ale może stać się nim o wiele łatwiej i szybciej niż dotąd. Amatorzy posiadają aktualnie (przynajmniej potencjalnie) dostęp do narzędzi, z których korzystają również profesjonaliści. Środowiska specjalistów, zwłaszcza w zakresie projektowania i re- klamy, ale też w innych, nawet tak tradycyjnych dziedzinach jak kopalnictwo, korzy- stają zatem coraz częściej ze wsparcia zewnętrznego. Takie zastosowanie zasad wikinomii i folksonomii nie zawsze oznacza otwarcie się koncernów na wszyst- kich użytkowników Sieci i ich kreatywność, zazwyczaj chodzi raczej o outsourcing , o znalezienie specjalistów poza branżą lub poza konkretną irmą. Z drugiej strony, amatorzy często nie są wcale z takiej konkurencji wykluczani, dostarczają bowiem pomysłów, które wykraczają poza standardowe rozwiązania przyjęte w danym przedsiębiorstwie czy dyscyplinie, co może skutkować powodzeniem projektu. 4 Te same zjawiska są korzystne dla użytkowników Sieci, którzy otrzymują coraz lepiej dostosowane do swoich wymagań usługi internetowe i urządzenia. Trend Web 2.0, choć stanowi niewątpliwie chwytliwe hasło marketingowe, pomógł jednak użytkownikom. Z jednej strony zwrócił uwagę wielu irm i koncernów na potrzeby potencjalnych klientów. Z drugiej — przy okazji udostępniono wiele narzędzi, które uczyniły użytkowników bardziej samodzielnymi i właśnie zbliżyły ich do ekspertów. Sytuacja ta wymaga od profesjonalistów nieustannego posze- rzania kompetencji oraz zwrócenia uwagi na odbiór społeczny ich pracy (kwestię tę w odniesieniu do środowiska naukowców porusza Karol Piekarski). Jednocze- śnie internauci zostali zatrudnieni do prac wyszukiwawczych i marketingowych, które w konsekwencji przyczyniają się do zwiększenia poziomu ich zadowolenia z dostępnych usług. Można jednak patrzeć na ten proces nie jak na przyspieszenie i wzmocnienie sprzężenia zwrotnego w procesie komunikacyjnym, ale jak na wykorzystywanie użytkowników przez koncerny teleinformatyczne. Jeśli jednak sprzyja to polep- szeniu ich usług, beneicjentami tej sytuacji są często użytkownicy Sieci, biorący udział w komunikacji. Z drugiej strony, współpraca internautów często służy im samym, przyczyniając się na przykład do lepszego i szybszego wyszukiwania informacji niż to, które jest rezultatem pracy indywidualnej (kwestię tę porusza Magdalena Kowalczyk w odniesieniu do serwisów typu P2P). rozprzestrzenia się też zjawisko wspólnej twórczości, które można łączyć z powstaniem inteligencji zbiorowej (o pewnych jej przejawach w kontekście muzyki hip-hopowej pisze romana Picz). inną korzyścią dla użytkownika są powstające w niezwykle szyb- kim tempie sieci społeczne, wzmacniające, uzupełniające, a czasem zastępujące codzienne relacje interpersonalne (mikrobadania na ten temat przeprowadza Małgorzata Jelonek, biorąc za punkt odniesienia serwis Nasza-klasa). Korzystna, choć do pewnego stopnia także problematyczna, jest również specy- iczna cyfrowa wolność, która wraz z Siecią i udostępnianymi przez użytkowników treściami, dotyczy pośrednio także tych środowisk, które nie są jej zwolennikami. Z jednej strony rozszerzyła się idea wolnej kultury i wolności w rozumieniu open source , która od środowiska programistów przeniesiona została także na inne tereny twórczości. Z drugiej — wymiana plików czy współdzielenie treści czę- sto wiąże się z problemami natury prawnej i etycznej. Kultura cytatu i remiksu ma swoich zwolenników, ale także przeciwników. Z całą pewnością nie można jej jednoznacznie przekreślać, ale warto też pamiętać o jej mankamentach. Więk- szość publikowanych tu tekstów prezentuje stanowiska młodych Autorów, które wskazują na świadomość tych problemów. 5 [ Pobierz całość w formacie PDF ] |
Podobne
|