,
ANG PR2009ANG PR2009, Nauka, język angielski, Arkusze maturalne
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Egzamin maturalny maj 2009 JĘZYK ANGIELSKI POZIOM ROZSZERZONY KLUCZ PUNKTOWANIA ZADAŃ POZIOM ROZSZERZONY – CZĘŚĆ I ZADANIA OTWARTE Zadanie 1. Obszar standardów Jednostka testu Standard Poprawna odpowiedź (0,5 pkt) 1.1. cautiously 1.2. Zdający stosuje zmiany struktur leksykalno- gramatycznych, rejestru, stylu lub formy tekstu (V. 2 b) warnings Przetwarzanie tekstu 1.3. healthier 1.4. enable 1.5. announcement (s) Zadanie 2. Obszar standardów Jednostka testu Standard Poprawna odpowiedź (0,5 pkt) 2.1. up with 2.2. Zdający stosuje zmiany struktur leksykalno- gramatycznych, rejestru, stylu lub formy tekstu (V. 2 b) would I dare Przetwarzanie tekstu 2.3. to have broken 2.4. not to tell 2.5. hadn’t invited Zadanie 3. W zadaniu oceniana jest treść (5 punktów), kompozycja (4 punkty), bogactwo językowe (5 punktów) oraz poprawność językowa (4 punkty). Kryteria oceniania wypowiedzi pisemnej przedstawione są szczegółowo w Informatorze maturalnym od 2008 roku . Zdający mógł zredagować wypowiedź na jeden z trzech zaproponowanych w zadaniu tematów. Ocena pod względem kryterium treści jest powiązana z tematem, pozostałe kryteria (kompozycja, bogactwo językowe oraz poprawność językowa) są identyczne niezależnie od tematu wybranego przez zdającego. Strona 2 z 6 Kryterium treści: Temat 1. Opisz zaniedbane miejsce w Twojej okolicy (np. budynek, ulicę, park), które ze względu na swoją lokalizację i ciekawą historię mogłoby stać się atrakcją turystyczną. Kryterium Standard Ocenianie Punktacja TREŚĆ Zdający tworzy tekst w postaci dłuższej wypowiedzi pisemnej uwzględniającej opisywanie ludzi, przedmiotów, miejsc, zjawisk, czynności (III. 2 a) Wymagamy pracy, w której zdający: − formułuje wypowiedź zgodną z tematem, tj. opisuje zaniedbane miejsce, które może stać się atrakcją turystyczną i uwzględnia dwa elementy polecenia: lokalizację tego miejsca oraz ciekawą historię związaną z tym miejscem − przedstawia istotne informacje na temat opisywanego miejsca (np. rodzaj miejsca, jego położenie, cechy charakterystyczne) − opisuje to miejsce, zachowując logiczny porządek − przedstawia swoje opinie na temat tego miejsca i uzasadnia je. 0 – 5 Temat 2. Napisz opowiadanie , w którym awaria jakiegoś urządzenia technicznego sprawia, że główny bohater nieoczekiwanie otrzymuje ciekawą propozycję pracy. Kryterium Standard Ocenianie Punktacja TREŚĆ Zdający tworzy tekst w postaci dłuższej wypowiedzi pisemnej uwzględniającej relacjonowanie wydarzeń (III. 2 b) Wymagamy pracy, w której zdający: − formułuje wypowiedź zgodną z tematem, tj.relacjonuje wydarzenie związane z awarią urządzenia technicznego oraz wynikające z tej awarii otrzymanie propozycji pracy przez głównego bohatera − określa czas, miejsce wydarzeń i bohaterów − logicznie odtwarza wydarzenia prowadzące do wydarzenia głównego − szczegółowo przedstawia wydarzenie główne − przekonująco opisuje reakcje ludzi lub/i przedstawia wnioski i konsekwencje wydarzenia. 0 – 5 Temat 3. Napisz rozprawkę przedstawiającą wady i zalety bycia dzieckiem sławnych rodziców. Kryterium Standard Ocenianie Punktacja TREŚĆ Zdający tworzy tekst w postaci dłuższej wypowiedzi pisemnej uwzględniającej przedstawianie i uzasadnianie opinii własnych i innych osób (III. 2 d) Wymagamy pracy, w której zdający: − formułuje wypowiedź zgodną z tematem, tj.przedstawia wady i zalety bycia dzieckiem sławnych rodziców − prawidłowo formułuje tezę adekwatną do tematu, − omawia temat, trafnie dobierając argumenty za i przeciw − dokonuje podsumowania tematu. 0 – 5 Strona 3 z 6 Pozostałe kryteria: Zdający wypowiada się w określonej formie z zachowaniem podanego limitu słów (III. 2 f) Oceniając pracę pod względem kompozycji, bierzemy pod uwagę następujące podkryteria: − tworzenie wypowiedzi w pełni spójnej, harmonijnej, podporządkowanej wyraźnej myśli przewodniej − uwzględnienie wszystkich części pracy (wstęp, rozwinięcie, zakończenie), z zachowaniem KOMPOZYCJA właściwych proporcji między nimi − zachowanie pełnej konsekwencji w układzie graficznym pracy − zachowanie objętości pracy w granicach określonych w poleceniu (200-250 słów). 0 – 4 Jeśli praca liczy więcej niż 300 słów, zdający otrzymuje 0 punktów w kryterium kompozycji niezależnie od stopnia realizacji poszczególnych podkryteriów. BOGACTWO JĘZYKOWE Zdający zna różnorodne struktury leksykalno- gramatyczne umożliwiające formułowanie wypowiedzi (I. 1) Oceniając pracę pod względem bogactwa językowego, bierzemy pod uwagę następujące podkryteria: − stosowanie urozmaiconego słownictwa i frazeologii na poziomie rozszerzonym − stosowanie urozmaiconych struktur składniowych na poziomie rozszerzonym − zachowanie jednorodnego stylu, adekwatnego do treści i formy. 0 – 5 Jeśli praca liczy mniej niż 100 słów, zdający otrzymuje 0 punktów w kryterium bogactwa językowego, niezależnie od jakości języka. POPRAWNOŚĆ JĘZYKOWA Zdający poprawnie stosuje środki leksykalno- gramatyczne, adekwatnie do ich funkcji (III. 2 e) Oceniając pracę pod względem poprawności językowej obliczamy procent błędów w wypowiedzi zdającego. 4 pkt – błędy stanowiące od 0 do 5% liczby wszystkich wyrazów 3 pkt – błędy stanowiące powyżej 5%, nie więcej jednak niż 10% liczby wszystkich wyrazów 2 pkt – błędy stanowiące powyżej 10%, nie więcej jednak niż 15% liczby wszystkich wyrazów 1 pkt – błędy stanowiące powyżej 15%, nie więcej jednak niż 20% liczby wszystkich wyrazów 0 pkt – błędy stanowiące powyżej 20% liczby wszystkich wyrazów. 0 – 4 Jeśli praca liczy mniej niż 100 słów, zdający otrzymuje 0 punktów w kryterium poprawności językowej niezależnie od liczby błędów w pracy. Strona 4 z 6 POZIOM ROZSZERZONY – CZĘŚĆ II ZADANIA ZAMKNIĘTE Zadanie 4. Obszar standardów Jednostka testu Standard Poprawna odpowiedź (1 pkt) 4.1. F 4.2. Zdający stwierdza, czy tekst zawiera określone informacje (II. 1 c) F Rozumienie ze słuchu 4.3. T 4.4. T 4.5. F Zadanie 5. Obszar standardów Jednostka testu Standard Poprawna odpowiedź (1 pkt) 5.1. C 5.2. E Rozumienie ze słuchu 5.3. Zdający określa główną myśl tekstu (II. 1 a) D 5.4. F 5.5. A Zadanie 6. Obszar standardów Jednostka testu Standard Poprawna odpowiedź (1 pkt) 6.1. D 6.2. A Rozumienie ze słuchu 6.3. Zdający selekcjonuje informacje (II. 1 d) B 6.4. C 6.5. C Zadanie 7. Obszar standardów Jednostka testu Standard Poprawna odpowiedź (1 pkt) 7.1. C 7.2. D Rozumienie tekstu czytanego 7.3. Zdający selekcjonuje informacje (II. 2 d) B 7.4. A 7.5. B Strona 5 z 6 [ Pobierz całość w formacie PDF ] |
Podobne
|