, ANTOLOGIA POLSKIEGO FUTURYZMU OPRACOWANY WSTĘP BN, POLONISTYKA, rok 3, HLP po 1918 

ANTOLOGIA POLSKIEGO FUTURYZMU ...

ANTOLOGIA POLSKIEGO FUTURYZMU OPRACOWANY WSTĘP BN, POLONISTYKA, rok 3, HLP po 1918
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
ANTOLOGIA POLSKIEGO FUTURYZMU
Z. Jarosiński
DO
Ś
WIADCZENIA WCZESNEJ AWANGARDY
W 1909 roku Filippo Marinetti ogłosił w paryskim dzienniku „Le Figaro”
Akt załoŜycielski i
manifest futuryzmu.
Zdarzenie to miało znaczenie przełomowe – rozpoczynało w sztuce
europejskiej epokę awangardy.
Pojawiające się ruchy artystyczne zwracały się przeciwko tradycji realistycznej i naturalistycznej,
wyróŜniały się nastawieniem eksperymentatorskim, miały charakter programowy tzn. dąŜyły do
teoretycznego uzasadnienia własnych praktyk i postulatów.
Lata 1909 – 1932 stały się ćwierćwieczem „izmów” – futuryzm, kubizm, ekspresjonizm, dadaizm,
suprematyzm, konstruktywizm, formizm, puryzm, surrealizm – prezentowały one kolejno wzory
działania artystycznego, które odrzucając najbardziej utrwalone normy sztuki, odwoływały się do
cywilizacyjnego, społecznego i moralnego doświadczenia współczesności. Zasada innowacji i
oryginalności jest stale obecna w nowoŜytnej kulturze artystycznej.
Twórcom wydawało się, Ŝe są świadkami narodzin właściwej kultury XX wieku, przełom
awangardowy porównywali z przełomem, którego dokonał renesans. Nowe prądy przynosiły całe
ideologie sztuki, koncepcje twórczości, teorie kultury, utopie społeczne.
Futuryzm polski
był 10 lat młodszy od włoskiego i rosyjskiego. Kiedy powstał w
1919
roku
podstawowe manifesty ruchu awangardowego były napisane, a praca twórcza inicjatorów
przynosiła konkretny dorobek.
Wykrystalizowała się swoiście awangardowa problematyka artystyczna zespalająca róŜnorodne
poszukiwania. Oprócz wypowiedzi awangardowych pojawiła się JĘZYK sztuki awangardowej, a
raczej parę języków rozwijających się równolegle, ale mających charakter ponadnarodowy i
międzydyscyplinarny oraz oddziałujących na siebie.
Istniała juŜ obszar trwałych doświadczeń artystycznych, stanowiących zbiorowe dobro całej
europejskiej awangardy i punkt wyjścia dla dalszych inicjatyw:
Jean Coteau - Francuz łączył tradycją klasycystyczna z poetyką awangardową
Włodzimierz Majakowski
1
– przywódca ros. futurystów
1
Władimir Władimirowicz Majakowski ur. 19 lipca 1893 w Bagdadi, zm. 14 kwietnia 1930 w Moskwie – rosyjski poeta i
dramaturg, przedstawiciel futuryzmu. Debiut jego przypadł na czas przełomowy w literaturze rosyjskiej, kiedy odchodzono
od symbolicznego i pełnego metafor opisu świata na korzyść futurystycznych wizji. O ile jednak wiele powstających w tym
czasie utworów miało dość miałką treść i pokazowy charakter, będący jedynie afirmacją przynaleŜności do tego ruchu
(m.in. sposób pisania z pominięciem zasad ortograficznych), o tyle Majakowski rzeczywiście angaŜował się w głoszenie
postulatów z którymi się identyfikował. Głosił pochwałę techniki, współczesności i następujących przemian, sprzeciwiał się
kultywowaniu tradycji. Tkwiła w tym pewna sprzeczność, poniewaŜ wizję nowego świata opiewał z pomocą środków
negowanych przez futurystów. Podczas gdy animatorzy tego ruchu uciekali od treści na rzecz formy, tworząc zdania
pozbawione sensu i skupiając się na fonetycznym brzmieniu zestawionych ze sobą wyrazów, Majakowski uŜywał tych
samych środków w sposób kreatywny.
1
Umberto Boccioni – włoski rzeźbiarz futurysta
Tristan Tzara – Rumun piszący po francusku, załoŜyciel dadaistycznego „Cabaret Voltaire”
Opozycja tradycji i nowatorstwa
W słynnym manifeście Marinetti pisał: (…)
Zbyt długo juŜ były Włochy targowiskiem tandeciarzy.
Chcemy uwolnić je od niezliczonych muzeów, które pokrywają ten kraj niezliczonymi
cmentarzyskami (…) Ale my nie chcemy słyszeć o przeszłości, my młodzi, silni futuryści (…).
Manifest Marinettiego sformułował po raz pierwszy ideę BURZYCIELSKIEGO BUNTU przeciw
przeszłości. Artystyczne dziedzictwo ukazywał jako cmentarzysko. W szczególności wzory
klasyczne ogłaszał za bezuŜyteczne dla XX-wiecznego człowieka. Kultowi tradycji przeciwstawiał
KULT śYCIA. śycie pojmował jako domenę Ŝywiołowego, wszechogarniającego rozwoju i
spontanicznej twórczości zwróconej w przyszłość.
Przeszłość, której unicestwienia Ŝądał Marinetti była określona: chodziło o muzea, biblioteki,
archiwa.
Myśl Marinettiego dała się uogólnić – bunt mógł zwrócić się przeciw tradycji w ogóle, odwiecznej
jak i najbliŜszej, wczorajszej. Pojawia się w ten sposób opozycja TRADYCJI i NOWATORSTWA,
przeszłości i współczesności. „paseizmu” i awangardy.
Z tego wszystkiego wyrastały postulaty nieograniczonej nowości, poszukiwania nieznanych form
wypowiedzi, tematów, środków ekspresji i ciągłego odrzucani osiągniętych rezultatów.
Nowatorstwo stało się wartością samoistną.
Bunt przeciw sztuce
W sztuce pamięć historyczna stanowi trwały składnik świadomości artystycznej, dzieła pochodzące
z czasów nawet bardzo odległych znajdują się w stałym czytelniczym obiegu. Wzory stworzone w
przeszłości, nawet jeśli nie mogą juŜ się powtórzyć, stanowią punkt odniesienia przy ocenie
współczesnych dokonań.
Niezgoda na wzory tradycyjne często równoznaczna była z wykroczeniem poza sztukę. Dzieła
manifestacyjne nowatorskie często uznane zostają za bezsensowne i wynaturzone, naraŜają się na
zarzut, ze zaprzeczają samej istocie sztuki.
Z drugiej stornu bunt przeciw fundamentalnym wartością moŜe się stać punktem wyjścia dla
reformy języka artystycznego. I właśnie śART, SZYDERSTWO, ANTYESTETYZM odegrały
waŜną rolę w awangardowej rewolucji estetycznej.
Na początku XX wieku pojmowano utwór artystyczny jako wyraz niepowtarzalnej jednostkowej
indywidualności twórczej. Panowało przekonanie, Ŝe kategoria piękna ma charakter uniwersalny, ze
sztuka zajmuje w Ŝyciu zbiorowym miejsce wyróŜnione.
Awangarda gwałtownie zaatakowała te wyobraŜenia.
DADAIŚCI
wycinali słowa z gazety,
wrzucali je do cylindra, apotem wyciągając po jednym składali z nich poematy:
2
·
procederze tym były: kpina z aktu twórczego, lekcewaŜenie dla materiału poetyckiego,
pogarda dla jakości estetycznych, które okazywały się poezji zbędne
·
w swoich manifestach podawali definicję dadaizmu mętne lub jaskrawo sprzeczne. Chętnie
twierdzili, Ŝe doniosłość ruchu polega na ty iŜ nie chodzi mu o nic
·
demonstrowali to wszystko na estradzie zuryskiego kabaretu „Voltaire” (Tristan Tzara)
·
ich szyderczy bunt odbierał sztuce wyjątkowość i tajemniczość, zostały zakwestionowane
kryteria piękna, logiki, sensowności i dobrego smaku, autorytet artysty uznano za uzurpację,
za sprawą dadaistów sztuka stała się dziedziną, gdzie wszystko jest moŜliwe
Uspołecznienie sztuki
Problem ten wystąpił w sztuce awangardowej ze szczególną ostrością – związany był z Ŝądaniami
palenia muzeów, odbierania artyście jego przywilejów, wyśmiewaniem mniemania Ŝe dzieła sztuki
słuŜą ozdobie prozaicznej codzienności.
Obok tych negatywnych twierdzeń często powstawały programy pozytywne. Stale podnoszono, Ŝe
nowa sztuka jest produktem nowej sytuacji cywilizacyjnej. Rozwijający tę ideę polscy
konstruktywiści postulowali by twórczość plastyczna czerpała z myśli technicznej
Peiper mówił o analogii między współczesnym językiem poetyckim a zasadami współczesnego
Ŝycia zbiorowego.
Z drugiej strony pojawiły się przekonania o głębokim związku miedzy XX-wieczną rewolucją
artystyczną a rewolucją społeczną. Dla większości grup awangardowych znamienna była orientacja
lewicowa. Peiper przywoływał w swej publicystyce artystycznej wątki ideologii
socjaldemokratycznej, pepeesowskiej.
Niemieccy dadaiści, ekspresjoniści, rosyjscy futuryści podjęli współpracę z politycznym ruchem
rewolucyjnym.
W kaŜdym wypadku wzory twórczości zaangaŜowanej były inne, ale zawsze hasło zburzenia
muzeów otwierało tu wizją sztuki, która brałaby udział aktywny w przebudowie społecznego
świata.
Odkrycie niskich sfer kultury
Głosząc lekcewaŜenie dla klasycznych tradycji awangardziści przeciwstawiali im fenomeny
artystyczne, które nie budziły dotąd estetycznego zainteresowania.
Kubiści fascynowali się sztuką murzyńską i wskazywali, Ŝe traktuje one swój przedmiot w sposób
podobny, jak robi to ich malarstwo.
Z dzisiejszej perspektywy wydaje się, Ŝe najdonioślejsze było dokonane przez awangardę odkrycie
niskich i peryferyjnych obszarów kultury: odkrycie powieści brukowej, wydawnictw jarmarcznych,
folkloru miejskiego, kina, cyrku.
3
Odkryli oni w tym co wydawało się pospolitą rozrywką - sztukę wyrastającą z prawdziwych
potrzeb artystycznych (F. Leger opisywał handlarza kamizelkami i krawatami, który układał
witrynę swego sklepu, Peiper pisał o wpływie sportu na kanony estetyczne, w przedstawieniu
cyrkowym dostrzegł Peiper elementarne jakości plastyczne, itd.).
Niskie i peryferyjne obszary kultury okazał się obszarami rzeczywistej, świadomej, Ŝywej
twórczości. Wśród tych zainteresowań szczególne miejsce zajęło KINO – zjawisko z pogranicza
sztuki i jarmarcznej atrakcji:
·
dla awangardzistów kino stało się rewelacją artystyczną, szeroko analizowali reguły jego
poetyki: dynamizm, symultanizm, komponowanie całości z ujęć fragmentarycznych,
dominację montaŜu nad opowiadaniem
·
pisali, ze doświadczenia kina powinny zostać wykorzystane w innych dyscyplinach
artystycznych
·
poezja powinna nauczyć się od kina celowości konstrukcji, oszczędności środków wyrazu,
swobody wyobraźni
Charakter programowy w tych postulatach miało samo przeświadczenie o doniosłości tej
twórczości.
Nowy język poetycki
Pierwszym krokiem do awangardowej reformy był wynalazek WIERSZA WOLNEGO tzn.
mającego wersy nierównej długości oraz nieustabilizowany, jednorazowy układ rytmiczny. W
takim rozumieniu istniał on juŜ wcześniej. W trakcie awangardowych eksperymentów poetyckich
okazał się formą o ogromnych moŜliwościach.
WaŜne dla awangardzistów cechy wiersza wolnego:
-
nieobecność uporządkowania rytmicznego, która uwypuklała porządki i regularnosci
odmiennego rodzaju
-
czytelnik wiersza wolnego w większym stopniu nastawiony był na śledzenie związków
między słowami i obrazami poetyckimi
-
subtelne powiązania tych wyrazów i obrazów, ich paralelizmy, kontrasty wędrowały na plan
pierwszy, kierując przebiegiem wypowiedzi poetyckiej
Wiersz wolny stwarzał dla poetów moŜliwość nowych poszukiwań, które prowadzone były w imię
róŜnych ideałów artystycznych. Przede wszystkim poszukiwania te miały na celu zwiększenie
ekspresyjności formy wierszowej.
W wierszu wolnym kaŜde wyraźniejsze uporządkowanie rytmiczne i kaŜde rozłamanie zdania na
linijki wersowe musi być traktowane jako rezultat autorskiej decyzji, wszystkie są semantycznie
obciąŜone, o czymś świadczą. Podział na wersy udobitnia i dramatyzuje treści poetyckie.
Charakterystyczne było odkrycie potencjału poetyckiego zawartego w codzienności – wszystko
właściwie moŜe być tworzywem utworu poetyckiego, równieŜ mowa potoczna, język gazety.
Swoiście awangardowe było odkrycie uniwersum rzeczy codziennych jako materiału artystycznego.
4
 Rezultatem tych wszystkich poszukiwań stała się poezja o nieciągłym załamanym toku obrazów, o
niespodzianych i alogicznych związkach słów, o trudno wyjaśnianym przebiegu skojarzeń. Poezja
ta odwzorowuje nieporządek świadomości, w której procesy kojarzenia przebiegają w rytmie
nierównym, wspomnienie łączy się z aktualnie doznawanym. Poezja ta kierująca się mechaniką
wyobraźni przynosiła te treści, które w zwykłych warunkach najłatwiej ulegają likwidacji. Była
formą zdolną zakomunikować to, co wymyka się przekazom wszelkiego innego typu.
Poezja, która potrafi ogarnąć kaŜdą sferę Ŝycia i która jest odrębnym, mającym własne kompetencje
rodzajem komunikacji stawała się dla pierwszych i zdobywczych awangard księgą Świata (Blaise
Cendraras
Proza transsyberyjskiej kolei
).
Polscy futuryści rozpoczynając później korzystali z tych wszystkich doświadczeń. Nie musieli
zaczynać od nowa, byli świadomi swej przynaleŜności do międzynarodowego frontu Nowej Sztuki.
Powtarzali tez niektóre awangardowe rytuały: wzywali do burzenia muzeów, zachwycali się
samochodem, kpili z natchnienia. Gesty te stanowiły punkt wyjścia do dalszego działania. Starali
się przebyć szybko tę drogę, jaką ruchy awangardowe miały juŜ za sobą.
SIEDMIU POETÓW
Jerzy Jankowski
naleŜał do poprzedniej generacji pisarskiej, tej, która osiągnęła dojrzałość między
końcem Młodej Polski a rokiem 1918 i w tym okresie zamknęło się prawie całe jego Ŝycie twórcze.
Urodził się w 1887 roku w Wilnie, studiował prawo na Uniwersytecie Petersburskim, był
członkiem PPS-u. w czasie rewolucji działa w Łodzi wśród robotników jako agitator. Zaczął pisać
pod pseudonimem Jerzy Szum w 1906 roku (felietony i recenzje do „Gazety Wileńskiej”).
Za udział w rewolucji został wydalony z granic zaboru rosyjskiego, wyjechał studiować do Lipska,
potem do ParyŜa i znów do Petersburga, a w końcu do Dorpatu (miasto dzisiejszej Estonii), gdzie
uzyskał dyplom prawa.
W Wilnie skupił wokół siebie kółko towarzyskie młodzieŜy o zainteresowaniach literacko-
artystycznych – Banda, która wydała almanach
2
śórawce
.
Twórca Ŝył z pióra, współpracował z socjalistycznym „Przeglądem Społecznym” i
„Społeczeństwem”, oraz z wieloma innymi gazetami socjaldemokratycznymi. ZałoŜył własne
pismo „Tydzień”.
2
ALMANACH
ma dwa podobne znaczenia:
rocznik
(zawierający: dane kalendarzowe, fakty historyczne, porady, artykuły z
określonej dziedziny nauki albo sztuki, alfabety i języki świata, genealogie, biografie, dane statystyczne, informacje
ekonomiczne i polityczne) lub
publikacja
jednorazowa lub okresowa (
periodyk
) zawierająca zebrane artykuły i informacje
dotyczące jednej dziedziny Ŝycia, nauki, sztuki.
5
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • dodatni.htw.pl