, AKADEMIA ANIMACYJNEJ AKTYWNOŚCI, 💞 Najnowsza historia Polski, Kultura 

AKADEMIA ANIMACYJNEJ AKTYWNOŚCI

AKADEMIA ANIMACYJNEJ AKTYWNOŚCI, 💞 Najnowsza historia Polski, Kultura
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Organizator projektu:
Stowarzyszenie „Pracownia Etnograficzna”
im. Witolda Dynowskiego.
www.pracownia.etnografia.org
ul. Żurawia 4
00-503 Warszawa
Projekt „Akademia Rozwoju Animacyjnej Aktywności - ARAA”
został zrealizowany w ramach Programu Operacyjnego
Funduszu Inicjatyw Obywatelskich PO FIO 2009
SPIS TREŚCI
WSTĘP
1
rozdział I
BLIŻEJ ANIMACJI
2
O POTRZEBIE ZMIANY
3
KU ODPOWIEDZIALNOŚCI
7
rozdział II
BLIŻEJ PROJEKTU
9
GWOŹDZIE PROGRAMU – ELEMENTY WNIOSKU, DOBRE PRZYKŁADY I DOBRE RADY
13
ŹRÓDŁA FINANSOWANIA PROJEKTÓW ANIMACYJNYCH
18
PROMOCJA I PR ORGANIZACJI
20
EWALUACJA – CO TO JEST? I JAK TO SIĘ ROBI?
23
EKOLOGIA, ETYCZNOŚĆ, ZRÓWNOWAŻENIE - JAK ROBIĆ PROJEKTY, KTÓRE SĄ PRZYJAZNE DLA ŚWIATA
27
PROJEKT WOLNYOD DYSKRYMINACJII WYKLUCZEŃ - JAK ZADBAĆO UCZESTNIKÓWI UCZESTNICZKI?
29
WSPÓŁPRACA Z WOLONTARIUSZAMIA KULTURA ORGANIZACJI
31
rozdział III
BLIŻEJ ARAA
34
ANIMACJA KULTURY – CO TO JEST? PRZYKŁADY PROJEKTÓW PREZENTOWANYCH PODCZAS SZKOLENIA ARAA
35
O DZIAŁALNOŚCI STOWARZYSZENIA „PRACOWNIA ETNOGRAFICZNA”
38
LABORATORIUM EDUKACJI TWÓRCZEJ - IDEE W DZIAŁANIU
40
O BUDOWANIU PARTNERSTW
42
REKOMENDACJE
45
BIBLIOGRAFIA
51
LINKI
52
 WSTĘP
Wtedy też zespół przygotowujący ARAA-ę
powiększył się o trzecią osobę.
Można zacząć od słów wielkich i patetycznych.
A można tak po prostu, jak po prostu spotyka się
właściwych ludzi we właściwym momencie.
Od powstania pomysłu do przyznania
mu dotacji upłynął rok. Zespół powiększył się
o kolejną czwartą już osobę, a nazwa zmieniła się
na Akademię Rozwoju Animacyjnej Aktywności.
Swoimi działaniami chciałyśmy bowiem objąć
kogoś więcej niż tylko etnologów i etnolożki.
Znalazłyśmy partnerów – Mazowieckie Centrum
Kultury i Sztuki, Dom Kultury Śródmieście,
Fundację Autokreacja. Projekt ostatecznie został
sinansowany przez Program Operacyjny Fundusz
Inicjatyw Obywatelskich.
Pewnego marcowego popołudnia 2008
roku dwie z nas wpadły na świetny pomysł
– postanowiłyśmy poprawić świat. Rozmawiając
o pewnym projekcie realizowanym dla zupełnie
innej organizacji, pomyślałyśmy, że bardzo byśmy
chciały pomóc naszym kolegom i koleżankom,
by i oni mogli rozmawiać o realizowanych przez
siebie projektach. Każda z nas spotkała w swoim
życiu osoby, dzięki którym nauczyła się pisać
projekty. Każda z nas traiała w miejsca, gdzie
miała szansę się rozwijać. Każda też miała szansę
daną nie przez życie, lecz przez instytucję, by swój
projekt zrealizować i odkryć, że to jest to, co nas
najbardziej interesuje.
Realizacja projektu trwała pięć miesięcy.
Akademia Rozwoju Animacyjnej Aktywności
zakończyła się sukcesem. Przedstawiamy cyfrową
publikację podsumowującą nasze przedsięwzięcie,
zawierającą zarówno wspomnienia uczestników
jak i organizatorek oraz kompendium informacji
o tym, jak skutecznie realizować projekty
społeczne.
Akademia Rozwoju Antropologicznej Aktywności
– od początku wiedziałyśmy jaka będzie nazwa
i co będzie się pod nią kryło. Z bagażem doświadczeń
studentek i absolwentek warszawskiej etnologii
nie mogłyśmy się rozstać. Dla każdej z nas było
także jasne, że doświadczenie etnograiczne
i antropologiczne jest naszym nieodłącznym
elementem. Z projektem zwróciłyśmy się więc
do Stowarzyszenia „Pracownia Etnograiczna”.
grudzień 2009
autorki projektu
1
rozdział I
BLIŻEJ ANIMACJI
 O POTRZEBIE ZMIANY
W artykule tym chciałabym się przyjrzeć związkom
animacji kultury z antropologią, oraz ich możliwej
roli w diagnozowaniu potrzeby zmiany społecznej
i jej wytyczaniu.
Antropologia zajmuje się właściwie każdą
dziedziną życia ludzkiego, choć nie ma już
ambicji totalnego rozpoznania kondycji ludzkiej,
czy odkrycia uniwersalnych wzorów rządzących
życiem społecznym. W ostatnim czasie, coraz
częściej występuje jako krytyka. Cliford Geertz
przewrotnie napisał, że celem antropologii jest:
„poinstruowanie, rozrywka, praktyczna rada,
rozwój moralny oraz odkrywanie naturalnego
porządku w ludzkim zachowaniu” (Geertz 2005,
s.29). Kultura dla Geertza jest kontekstem
wszelkich ludzkich działań. Ramą, w której
działania nabierają odpowiedniego znaczenia,
i mogą być zgodnie z tym znaczeniem odczytane.
Geertz dla przykładu pisze o mrugnięciu okiem,
które może być odebrane jako ik, ale równie
dobrze jako sygnał – może nieść informacje.
Nie wystarczy jednak zauważyć, że to nie jest
zwykły ik a celowe mrugnięcie, trzeba jeszcze
właściwie odczytać informację zawartą w tym
geście – trzeba być kompetentnym kulturowo
by móc funkcjonować w pełni w danym
kontekście kulturowym (Geertz 2005). Kontekst
jest systemem symboli, które funkcjonują w danej
społeczności i są zrozumiałe dla jej członków
(niekoniecznie zaś dla kogoś z zewnątrz).
Nie wystarczy opanowanie tubylczego języka
by zrozumieć ludzi, którzy się nim posługują.
Badanie kultury jest dla Geertza odczytaniem
znaczenia, jakie ludzie nadają własnym działaniom,
w ramach kontekstu kulturowego. Anthony
Cohen zamiast o kontekście, pisze o „wspólnotach
znaczeń”, a inny słynny antropolog – Michael
Herzfeld określa to „zażyłością kulturową”, przez
którą trzeba się wedrzeć, by zrozumieć Innego.
Animator działa na polu kultury, zaś antropolog
spogląda na nią z teoretycznego dystansu. Można
powiedzieć, że
antropologia stanowi teoretyczne
zaplecze animacji kulturowej
. Ale pamiętając,
że to zaplecze zostało wypracowane dzięki
dziesiątkom lat badań całych zastępów badaczy
terenowych, którzy stosowali narzędzia
jakościowe, takie jak: obserwacja uczestnicząca
czy pogłębiony wywiad etnograiczny.
To antropologia wprowadziła i spopularyzowała
pojęcie „kultury”, którą animacja uczyniła polem
swego działania.
Spotkanie z Innym jest tym, co łączy animatora
i antropologa/etnografa*
. Obydwaj wkraczają
do zamkniętej społeczności z zewnątrz i muszą się
w niej stosunkowo szybko odnaleźć, choć każdy
z nich w nieco innym celu. Jaki cel ma antropologia?
Być może, pytanie powinno brzmieć, czy dzisiejsza
antropologia potrzebuje wyznaczać sobie jakieś
cele, być potrzebna i spełniać wymogi użyteczności.
Jako młoda etnograka nieraz zastanawiałam
się nad sensem wyjazdów w teren i badań
(długotrwałych, uciążliwych i kosztownych), jeśli
na podstawie tak zgromadzonej wiedzy, powstają
raporty, mniej lub bardziej naukowe, które giną
w mrokach archiwów instytutów etnologicznych.
Antropolodzy mają prawdopodobnie największe
kompetencje, by dokonać właściwego
rozpoznania. Ćwiczą się w tym latami, począwszy
od pierwszego roku studiów. A jednak ta wiedza
rzadko kiedy znajduje możliwość przełożenia
na praktykę, a wypracowanie rozwiązań, które
Antropologia poczyniła ogromne postępy
w ujawnianiu struktur władzy i dominacji,
w przedstawianiu tego, a czym polegają
relacje i więzi społeczne, położyła podwalin
pod zrozumienie, na czym opiera się
i jak funkcjonuje wspólnota lokalna, rzuciła światło
na strategie przetrwania i sprawczość wśród
społeczności zmarginalizowanych i uważanych
powszechnie za bierne i nieprzystosowane, etc.
3
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • dodatni.htw.pl