, AMISZE-Jak by ktoś nie był zorientowany, ETNOLOGIA I ANTROPOLOGIA KULTUROWA 

AMISZE-Jak by ktoś nie był ...

AMISZE-Jak by ktoś nie był zorientowany, ETNOLOGIA I ANTROPOLOGIA KULTUROWA
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
AMISZE-JAKBY KTOŚ NIE BYŁ ZORIENTOWANY:
Historia
W czasie Reformacji rozwinął się jej radykalny odłam; niektórzy głosili, że wierzący
powinien się odseparować od wszelkich świeckich zajęć.
Ruchy religijne tego typu nazywano "wolnymi kościołami", dla kontrastu z kościołami
państwowymi. Mennonici byli jedną z takich grup (nazwa od imienia lidera holenderskich
anabaptystów - Menno Simmons`a, 1496-1561).
Amisze są odłamem szwajcarskich Mennonitów z okresu drugiej połowy wieku XVII. Ich
założycielem był Jakub Amman, który oparł swoje wierzenia na pismach i praktykach
Simmonsa i na Mennonickim Wyznaniu Wiary z 1632 roku. Rozłam nastąpił głównie w
wyniku praktyki mycia stóp przed obrzędami oraz na tle sporów o separację społeczną
wiernych. Ta ostatnia praktyka jest oparta na dyscyplinie między współwyznawcami (por.
Mat 18:15-17; I Kor. 5:11 i Rzym. 16:17). Członka nie podporządkowującego się należy
unikać; społeczność wierzących zrywa z nim wszelkie kontakty. Amman podkreślił silnie
te przekonania. Amisze i Mennonici zachowali podobne wierzenia i różnią się w
niektórych praktykach.
Część Amiszów wyemigrowała do USA, migracje zaczęły się od początku XVIII wieku. Z
powodu "świętego eksperymentu" Williama Penna (tolerancji religijnej), wielu Amiszów
osiedliło się w Lancaster County, PA w latach 20-tych XVIII w. Inne grupy osiedliły się lub
przeniosły do Nowego Jorku, Illinois, Indiany, Iowa, Missouri, Ohio itd.
Amisze próbują zachować styl życia późnego XVII wieku i tradycyjnej wiejskiej kultury
europejskiej. Odrzucają większość osiągnięć nowoczesnej cywilizacji. W latach 60-tych
XIX w. odbyło się szereg spotkań w Wayne County, OH, które podjęły problem 'nacisków
nowoczesności'. Częściowo z powodu konferencji Amisze podzielili się na grupy, w tym
na tradycjonalistyczny `Stary Zakon Amiszów` i inne bardziej liberalne.
Główny Kościół Amiszów czyli `Stary Zakon Amiszów` nie prowadzi statystyk
dotyczących liczby wiernych. Inne grupy są relatywnie małe.
Można szacować, że totalna liczba Amiszów wynosi około 100 tysięcy w 22 stanach, w
tym 45 tysięcy w Ohio.
Prawie wszyscy członkowie Kościoła mają rodziców, którzy też byli Amiszami. Nowo-
nawróceni stanowią mniej niż 10 procent liczby wiernych.
Wierzenia
Amiszowie są bardzo konserwatywną chrześcijańską grupą. Wiele z ich wierzeń pokrywa
się z przekonaniami fundamentalnych chrześcijan i innych kościołów ewangelicznych,
włącznie z chrztem dorosłych, dosłowną interpretacją Biblii etc. Wśród różnic wyliczymy:
- separacja od reszty świata.
- unikanie służby wojskowej i wojny
- Każdy dystrykt jest autonomiczny; nie ma centralnej organizacji - scentralizowanego
Kościoła Amiszów.
1
Tradycyjnie Amiszowie nie kładli nacisku na ewangelizację stanowiąc zamknięte
społeczności. Jednakże w ostatnich latach niektóre ich grupy stały się aktywne w
nawracaniu nowych na swą wiarę.
- `the Ordnung` jest ustną tradycją, która reguluje styl życia Amiszów. Specyficzne
szczegóły tego `Porządku` różne są w różnych dystryktach.
Praktyki
Poniżej znajdują się praktyki `Starego Zakonu Amiszów`. Inne, bardziej liberalne grupy
adaptowały nieco nowocześniejsze elementy życia.
Członkowie zwykle porozumiewają się w języku zwanym `Pennsylvania Dutch` czyli
dialektem języka niemieckiego. Uroczysty język niemiecki jest używany podczas
nabożeństw. W szkołach uczą się języka angielskiego.
Szkoły są jednopokojowymi budynkami prowadzonymi przez Amiszów.
Formalna edukacja powyżej 8 klas jest odradzana (dzięki czemu wiara ma się całkiem
dobrze) - młodzież otrzymuje dalsze wskazówki co do życia w swoich domach.
Członkowie nie posiadają i nie używają samochodów.
Nie używają też elektryczności, nie posiadają radioodbiorników, ani telewizji.
Małżeństwa z osobą spoza Kościoła nie są możliwe.
Pary, które decydują się wejść w związek małżeński są "publikowane" pod koniec
października. Małżeństwa są zawierane na przełomie listopada-grudnia w jednym z
domów.
Celebrują tradycyjne chrześcijańskie święta. Dzień Postu mają 11 października.
Jeżeli chodzi o długość bród, to mężczyźni przestrzegają praw z Biblii żydowskiej. Nie
mają natomiast wąsów z powodu długiego kojarzenia wąsów z armią, której są
przeciwni.
Mężczyźnie zwykle noszą proste, ciemne ubrania. Kobiety - proste, kolorowe suknie, z
długimi rękawami, damską czapką i fartuszek. Po śmierci kobieta jest zwykle ubierana w
suknię ślubną, która jest często niebieska lub różowa.
Nabożeństwa religijne są odbywane w domach członków w niedzielę. Co tydzień
odbywają się w innym domu.
Pogrzeby są odprawiane w domach, bez mowy pogrzebowej, kwiatów czy innych
elementów pogrzebów chrześcijańskich. Trumna jest prosta, bez żadnych ozdób. Potem
stawia się prosty pomnik nagrobny.
Nie podejmują ubezpieczenia społecznego, zasiłku dla bezrobotnych, bądź też innej
formy opieki społecznej. Społeczności organizują specjalne fundusze, żeby pomóc tym,
którzy muszą pokryć koszty leczenia, rachunki u dentystów, itp.
Nie robią sobie zdjęć. Jest to oparte na zakazie w Księdze Wyjścia (20:4), drugim z
dziesięciu przykazań.
Konflikty i problemy
Edukacja - Amiszowie nalegają, żeby zakończyć formalną edukację po ósmej klasie, co
2
powodowało konflikty z wieloma prawami stanowymi, które stanowią, iż dzieci otrzymują
przynajmniej średnie wykształcenie. Z tego powodu Amisze emigrowali do innych
stanów, takich jak Missouri, gdzie prawa te są łagodniejsze. W 1972 roku wyrok Sądu
Najwyższego USA uznał prawo Amiszów do limitowania edukacji ich dzieci (wolność
czasami opiera się na absurdzie - w imię "wolności religijnej" pozbawia się obywateli
własnego państwa możliwości nauki).
Polio - W 1979 roku pośród Amiszów w kilku stanach wybuchła epidemia polio.
Populacja Amiszów unikała dotąd szczepień. Epidemia została zatrzymana przez
kampanię szczepień. Jest to ostatni znaczący wypadek epidemii tej choroby w historii
USA.
Choroby genetyczne - niektóre grupy Amiszów mają limitowaną pulę genetyczną. Na
przykład, Amiszowie z Lancaster County, PA - są potomkami około 200 obywateli
Szwajcarii, którzy emigrowali do USA w połowie XVIII w. Ponieważ nie wchodzą w
związki małżeńskie z "obcymi", a także niewielu "obcych" dołączyło do nich, społeczność
ta jest praktycznie zamkniętą pulą genową ostatnich 12 pokoleń. Powoduje to liczne
choroby genetyczne.
__________________
kurcze... oni mają fajne życie.. bez stresów... takie uporządkowane...
fajnie...
/rozmarzona/
3
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • dodatni.htw.pl