, ANDRAGOGIKA, UNIWERSYTET JAGIELLOŃSKI rok 2011 - 2012, SEMESTR ZIMOWY, ANDRAGOGIKA (dr Gierszewski) 

ANDRAGOGIKA

ANDRAGOGIKA, UNIWERSYTET JAGIELLOŃSKI rok 2011 - 2012, SEMESTR ZIMOWY, ANDRAGOGIKA (dr Gierszewski)
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
ANDRAGOGIKA
1.
ISTOTA, PRZEDMIOT, TEREN BADAŃ ANDRAGOGIKI
Andragogika jest nauką zarówno praktyczną jak i teoretyczną. Zajmuje się ona uczeniem ludzi
dorosłych. Charakterystycznym dla niej jest to, że jest bardzo nieprecyzyjna pod względem
określeń (tzn. bardzo nieprecyzyjnie używa się niektórych określeń)
2.
WAŻNE DATY

1833

Aleksander Kapp, Niemcy (po raz pierwszy zostało użyte słowo andragogika)

1935

Andrzej Niesiołowski, Helena Radlińska, Polska (andragogika = pedagogika
społeczna <synonimy>)

Helena Radlińska w 1947r. napisała teorię kształcenia dorosłych, tym samym
odtworzyła podwoje andragogiki, poszerzyła przedmiot badań i uzasadniła racje jej
istnienia

Ryszard Wroczyński

jest to autor szeregu prac z zakresu oświaty dorosłych i jego
twórczości również się pojawia określenie andragogiki

Aleksander Kamiński należy on do teoretyków którzy zajmowali się tym pojęciem,
pojawiają się w jego pracach badania empiryczne. W pracach pytał się gdzie uczą się
dorośli ale i jak często to robią

Rozwój andragogiki związany jest z tym że potrzebna jest elastyczność. Andragogika
zajmuje się doradztwem. Rola andragogiki polega na tym żeby optymalizować
potrzeby oświaty
3.
DEFINICJA ANDRAGOGIKI
Greckie „aner”
Dopełnienie „Andros”

mężczyzna
Ago – prowadzenie
Andragogika jest to nauka o kształceniu i samokształceniu, wychowaniu i samowychowaniu
[związana z systemem klasowo – szkolnym], doskonaleniu i samodoskonaleniu [praca
zawodowa] osób dorosłych
4.
ASPEKTY ANDRAGOGIKI
1)
Człowiek dorosły sam podejmuje decyzje o podjęciu nauki natomiast dzieci/młodzież jest
do tego zobligowana przez system szkolny
2)
W pedagogice brak autonomii, dzieci muszą być wdrażane do nauki przez nauczyciela a
wiedza jest im narzucana natomiast w andragogice nic nie jest narzucane a
podejmowanie nauki jest świadome i dobrowolne
5.
DEFINICJA ANTYPEDAGOGIKI
Jest to decydowanie o sobie dziecku, rola nauczyciela sprowadza się do bycia
„przewodnikiem”. Antypedagogika upomina się o takie wartości jak wolność, równość,
przyjaźń, samostanowienie, odpowiedzialność każdego za siebie
6.
INNE NAZWY ANDRAGOGIKI
a)
Pedagogika dorosłych
b)
Teoria oświaty dorosłych
c)
Teoria oświaty i kultury dorosłych
d)
Teoria kształcenia i wychowywania dorosłych
1
7.
PRZEDMIOT BADAŃ ANDRAGOGIKI WG MAKSYMILIANA SIEMIEŃSKIEGO
a)
Rozważania na temat metodologii badań w dziedzinie oświaty dorosłych
b)
Problematyka celów kształcenia, zakresu jakości oświaty, przedmiotu pracy oświatowej,
problematyka form, zasad, metod, środków edukacji, historii oświaty dorosłych,
zagadnień osobowości pracownika oświatowego
8.
PRZEDMIOT BADAŃ ANDRAGOGIKI WG TADEUSZA ALEKSANDRA

Metodologia badań andragogicznych

Teoria systemu edukacji, celów i zadań, realizatorów i organizatorów tej edukacji
oraz wychowawców

Organizacji tego kształcenia

Funkcji kształcenia dorosłych

Ustanowienie ustawodawstwa oświatowego, systemu instytucji służących tej
działalności
9.
EDUKACJA DOROSŁYCH TOKIO
Jest działalnością dla rozwijania duchowych wartości człowiek, dla umocnienia idei pokoju i
zrozumienia międzynarodowego, dla rozwinięcia współpracy i wyeliminowania wszelkich
form dominacji między narodami.
10.
EDUKACJA DOROSŁYCH
Oświata dorosłych służy ochronie i ulepszeniu naturalnego środowiska człowieka poprzez to
sprzyja jego kulturalnemu rozwojowi. Zadaniem oświaty dorosłych jest ukierunkowanie i
wdrażanie do samokształcenia, rozwijania postaw i wzbogacania poziomu moralnego.
11.
ŚWIATOWE KONFERENCJE OŚWIATY DOROSŁYCH

1947r.

Elsinore (Dania) – 79 delegatów

1960r.

Montreal

1972r.

Tokio

1985r.

Paryż – 800 delegatów ze 120 państw

1997

Hamburg
12.
ROZWÓJ OŚWIATY W POLSCE (przekrój)

W XVIII wieku zaczęto się bardziej interesować andragogiką. Można zaobserwować
zorganizowane formy oświaty dorosłych np. publiczne wykłady – były one
skierowane do wszystkich chętnych (były one organizowane przez Uniwersytety)

Dopiero w XIX wieku zaczęła się rozwijać oświata dorosłych pojawiły się wówczas
inspiracje, które były związane z różnymi ruchami powstałymi w oświeceniu
OŚWIATA

słowotwórstwo z oświecenia

Po II w. ś widać formy, które pojawiają się w różnych miejscach i są organizowane
przez różne osoby

EDUKACJA DOROSŁYCH w Polsce przypada na wiek XIX jest ona związana z tym żeby
kompensować braki szkolnictwa polskiego (ponieważ XIX wiek to czas zaborów).
Zwłaszcza w zaborze pruskim i rosyjskim – miała to być również taka forma która
miała mieć na celu zaspokojenie potrzeb oświatowych

Edukacja dorosłych była organizowana przez stowarzyszenia (oświatowe, społeczne,
kulturalne) bądź też towarzystwa

Najstarszą formą związaną z Edukacją dorosłych były wykłady (które powstały w XVIII
wieku)
2

W Krakowie w 1850-1851 były organizowane przez Senat Uniwersytecki wykłady.
Były one skierowane do szerokiej publiczności. Cykl wykładów -10h – dotyczyły
geografii. Odbywały się one na UJ i cieszyły się ogromną popularnością

Przed I w. ś UJ również zorganizował tego typu wykłady w 20 miastach w Galicji
zachodniej. Prowadzili te wykłady przede wszystkim wykładowcy ale też ludzie z elity
np. prawnicy, lekarze, inżynierowie, duchowni itp. Najczęściej w tych wykładach brali
udział zwykli chłopi. Były one darmowe. Chłopi w tym czasie byli analfabetami. Była
to dla nich jedyna szansa na uzyskanie wiedzy. Była to również forma przekazywania
wiedzy historycznej i geograficznej

OKRES POZYTYWIZMU – 1897r. (w królestwie Polskim było wówczas 69%
analfabetów) powstał wówczas <1886r.> w Warszawie TUL <Tajny Uniwersytet
Latający> zajęcia odbywały się w mieszkaniach prywatnych <działał w dużej mierze
na zasadzie kół> był przeznaczony przede wszystkim dla kobiet. Studia trwały od 5 do
6 lat. Podczas tygodnia słuchaczki uczestniczyły w wykładach. Ten uniwersytet
ukończyła również Maria Curie – Skłodowska )

W 1919r. został on przekształcony w WOLNĄ WSZECHNICE POLSKI (można
powiedzieć że była to pierwsza prywatna szkoła wyższa w okresie między wojennym

W 1945r. z oddziału Wolnej Wszechnicy Polski w Łodzi powstał Uniwersytet Łódzki
13.
ROZWÓJ OŚWIATY W POLSCE – ZABÓR PRUSKI

1880r. powstaje Towarzystwo Czytelni Ludowych (działało ono do 1939r.) objęło
swoją działalnością rozproszonych Polaków. Zakładało ono czytelnie na wsiach i w
małych miastach. Zadaniem towarzystwa było upowszechnienie czytelnictwa
polskich książek. W tychże czytelniach odbywały się również wykłady i odczyty

1897r. powstaje Towarzystwo Oświaty Ludowej we Lwowie (kierowało ono swoje
zadania do robotników i chłopów)

1898r. powstaje Towarzystwo Uniwersytetu Ludowego im. Adama Mickiewicza we
Lwowie. Było to legalne stowarzyszenie, które zajmowało się wykładami, odczytami,
wydawało ono również czasopismo dla dorosłych „Wiedza dla wszystkich”. Dzięki
niemu pojawił się pierwszy podręcznik do edukacji „Praca oświatowa, jej zadania,
metody i realizacja”

Po 1945r. zaczynają powstawać różnego rodzaju instytucje które zajmują się oświatą
dorosłych. Powstaje „Uniwersytet dla wszystkich” który organizuje wykłady.
Przyczynił się on do tego że zaczęło rozwijać się w Polsce samokształcenie.
Przyczyniło się ono również do upowszechniania książki oraz czytelnictwa. Były
powoływane również biura zwane „biurami dla samouków”. Ma on duże zasługi dla
rozwoju amatorskiego ruchu dramatycznego
14.
ROZWÓJ OŚWIATY W POLSCE – ZABÓR ROSYJSKI
W 1905r. powstaje POLSKA MACIERZ SZKOLNA której celem było krzewienie i popieranie
oświaty w duchu chrześcijańskim i narodowym. Powołała ona do życia różne instytucje
oświatowe. Zakładali oni „ochronki” dla sierot i półsierot (ubogich dzieci) które są
pozbawione opieki matek. Założyła ona również szkołę powszechną i seminaria nauczycielski,
a także szkoły średnie, wyższe, czytelnie, biblioteki oraz uniwersytety Ludowe. Ponadto
organizowali oni sami wykłady i odczyty, których celem było nakłanianie ludzi do walki z
analfabetyzmem
15.
ROZWÓJ OŚWIATY W POLSCE – OKRES MIĘDZYWOJENNY

Edukacja rozwijała się legalnie. Celem była edukacja dorosłych czyli podniesienie
poziomu moralnego i intelektualnego społeczeństwa oraz współpraca pomiędzy
grupami społecznymi i narodowymi. Najliczniejszą grupą organizatorów były
stowarzyszenia naukowe, zawodowe, kulturalne, młodzieżowe, oświatowe
3

Szczególną formą edukacji stały się Uniwersytety Powszechne oraz Uniwersytety
Ludowe

UNIWERSYTETY POWSZECHNE

forma internatowa (2-3 tygodnie) zdobywali w ten
sposób wiedze. Brak koedukacji. Uniwersytety powszechne odegrały bardzo dużą
role w edukacji dorosłych

1926r. powstaje Uniwersytet Radiowy (włączenie do edukacji radia, filmu – kina)

Cechą charakterystyczną było to iż edukacja wyszła poza duże miasta, objęła swym
zasięgiem znacznie więcej robotników i chłopów.
16.
ROZWÓJ EDUKACJI W POLSCE – LATA OKUPACJI HITLEROWSKIEJ

Było to totalne załamanie edukacji. Odbywały się wówczas TAJNE KOMPLETY (forma
edukacji. Wówczas był brak szans na edukację dorosłych

Po II w. ś znowu trzeba było odbudować edukację dla dorosłych (znowu było dużo
analfabetów)

1949r.

sejm nałożył na analfabetów (od 14 do 52roku) obowiązek pobierania
nauki początkowej

W tamtym czasie ok. 20milionów ludzi było analfabetami

Wykształcenie podstawowe – 20% społeczeństwa

Wykształcenie średnie – 3% społeczeństwa

Wykształcenie wyższe – 0,8% społeczeństwa

Po II w. ś – początek rządów komunistycznych

oznaczało zatrzymanie rozwoju
oświaty dorosłych w Polsce. Wiele instytucji zostało zamkniętych a system został
upaństwowiony. Wszelkie formy działania były wzorowane na wzorze radzieckim. Ich
misją było powołanie do życia szkół dla pracujących w zakresie nauczania
podstawowego. Celem było:
1)
Tworzenie socjalistycznej inteligencji
2)
Dopływ brakujących kadr do różnych dziedzin gospodarczych
3)
Zapewnienie wszechstronnego rozwoju człowieka żyjącego w kraju
socjalistycznym
4)
Podnoszenie kwalifikacji i zdobycie zawodu
17.
ROZWÓJ EDUKACJI W POLSCE – LATA NAJNOWSZE
a)
Lata 60.

oświat jest głównym czynnikiem rozwoju ekonomicznego. Wykształcenie to
główny czynnik który determinuje karierę.
Cel : praktyczne nastawienie na karierę zawodową
Pojawiają się wówczas kursy praktyczne ukierunkowane ma zdobycie jakiejś umiejętności
b)
Lata 70.

próba zintensyfikowania działalności edukacyjnej. Powstaje CKU (centrum
kształcenia ustawicznego) i CKP (centrum kształcenia praktycznego). Miały one za
zadanie rozwój dydaktyki, wspomagane były przez radio i TV (edusek). W tym czasie
zmalała liczba szkół dla pracujących – prawie do 40% ogółu
c)
Lata 80.

ludzie tracą wiarę w edukacje. Przełom nastąpił w 1989r. zmieniają się
wówczas cele edukacji a nowe mówią o odbudowaniu wartości chrześcijańskich i
patriotycznych. W tym czasie pojawia się hasło „białe plamy w historii” ich celem było
przekazywanie prawdy o naszej przeszłości i rozwijanie cech indywidualnych. Rozwój
wolnego rynku prowadzi do powstania prywatnych instytucji powoływanych przez
różnych ludzi (fundacje, stowarzyszenia, organizacje społeczne, spółki cywilne, osoby
4
fizyczne). Organizowane są szkolenia, kursy, studia, wykłady itp. Powstają ZDZ – zakłady
doskonalenia zawodowego
d)
Rok 2001

segregacja pod względem liczebnym i jakościowym. Prowadzona jest
głównie edukacja szkolna pod względem ogólnym i zawodowym. Najczęstsza forma to
kursy
18.
DZIEJE OŚWIATY DOROSŁYCH W POLSCE

Skromne początki pracy oświatowej wśród ludu polskiego – pod koniec XVIII wieku;
szerzenie się fizjokratyzmu (wolna od pańszczyzny praca na roli – źródłem bogactwa
narodowego)

FIZJOKRACI – inicjatywa rozwoju ludu / oświaty chłopów; polepszenie warunków
ekonomicznych

Andragogika jest nauką akademicką dopracowała się ona wielu teorii i koncepcji
wychowania i kształcenia dorosłych np. teoria kształcenia ustawicznego, koncepcje
wychowania ludzi dorosłych

Andragogika wskazuje swoimi treściami na taką odrębność i pokazuje specyfikę
osoby dorosłej

Cechą charakterystyczną jest to że andragogika spostrzega człowieka dorosłego jako
ucznia

Jej role upatrują się w próbie zrozumienia dorosłych oraz przygląda się skutkom
nauczania dorosłych

W ramach andragogiki powstały różne subdyscypliny
/podział Lucjana Turosa/:
1)
Historia oświaty dorosłych i myśli andragogicznej

jest to dziedzina kształcenia
która stara się wyjaśnić pewne fakty. Przygląda się ideałom wychowania z
przeszłości i odnosi się do teraźniejszości. Ukazuje nam szerokie tło związane z
życiem ekonomicznym, społecznym, kulturowym. Biorąc pod uwagę zawsze to
jak rozwijała się oświata, instytucje, programy.
2)
Dydaktyka ogólna – jest to teoria która zajmuje się wychowaniem, kształceniem
oraz samokształceniem. W jej obrębie prowadzone są badania, szkolenia
podstawowe i zawodowe. W jej zainteresowaniu znajdują się także metody.
Dobór treści i metod jest bardzo istotny.
3)
Teoria wychowania dorosłych – zajmuje się uogólnieniem i systematyzowaniem
wyników badań. Na ich postawach tworzone są pewne twierdzenia. Pojawia się
tutaj współpraca z innymi dziedzinami ponieważ andragogika korzysta z innych
treści, nie jest ona samodzielna. Bierze ona pod uwagę przedmiot badań, cele
wychowania, uwarunkowania, przebieg, dynamikę oraz wyniki
4)
Andragogiki szczegółowe – (przeciwieństwo tego czym zajmuje się pedagogika
ogólna – uniwersalne prawidłowości, które są związane z procesem wychowania
i kształcenia dorosłych)
19.
PODSTAWOWE FUNKCJE ANDRAGOGIKI
a)
Diagnostyczna – dostarcza diagnoz które dotyczą potrzeb i możliwości wychowania
dorosłych)
b)
Organizacyjna – określa pewne warunki w jakich mają być organizowane i realizowane te
działy wychowania aby skutki były jak najbardziej efektywne
c)
Wyjaśniająca – wyjaśnia procesy rozwoju i kształcenia dorosłych w aspekcie
osobowościowym oraz mechanizmów ról społecznych <dlaczego ludzie dorośli zachowują
się tak a nie inaczej>
20.
ANDRAGOGIKA WSPÓŁPRACUJE Z :
5
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • dodatni.htw.pl