, Ateizm, filozofia, PEF opracowania tematów 

Ateizm

Ateizm, filozofia, PEF opracowania tematów
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

Dziejea.

Staro»ytno±¢i±redniowiecze

Czasynowo»ytne

A.wPolsce

Formya.

A.teoretyczny

A.metafizyczny

A.teoriopoznawczy

A.aksjologiczny

A.praktyczny

Przyczynyimotywya.
ATEIZM
(gr.
ˆ
-—negacja,przeczenie,je

c[theós]—Bóg)—termintenjest
zlatynizowan¡form¡gr.słowa„átheos”,którypowstałnaprzełomieXVI
iXVIIw.ioznacza:
1)doktryn¦lubegzystencjaln¡postaw¦człowiekawyra»aj¡c¡negacj¦ist-
nieniaBogarozumianegojakobytwpełnidoskonały,transcedentny,niezale»ny
od±wiataiczłowieka,konieczny(nieuwarunkowany),przyczynacałejrzeczy-
wisto±ci,osobowyAbsolut,zktórymczłowiekmo»ewej±¢w±wiadomerelacje
(religia);
2)doktryn¦uznaj¡c¡absolutpozbawionyjednegolubkilkuatrybutów
Boga(panteizm,panenteizm,deizm);
3)doktryn¦uznaj¡c¡niemo»no±¢udowodnieniaistnieniaBogalubnieroz-
strzygalno±¢Jegoistnienia(agnostycyzm,sceptycyzm).
A.jestzjawiskiemzło»onym,wktórymmo»nawyró»ni¢nast¦pujaceaspek-
ty:a)filozoficzny—oznacza,napoziomiebytu,negacj¦istnieniaBogalubdefor-
macj¦koncepcjiBoga(a.metafizyczny);napoziomiepoznania—agnostycyzm,
czylicałkowit¡niepoznawalno±¢istnieniaBoga,lubsceptycyzm,uznaj¡cynie-
rozstrzygalno±¢problemu(a.teoriopoznawczy);napoziomiej¦zyka—bezsen-
sowno±¢metafizycznychtezoBogu,sprzeczno±¢poj¦ciaBoga(a.semiotyczny)
oraznapoziomiewarto±ci—przypisanieczłowiekowiatrybutówboskich(a.an-
tropologiczny);b)religijny—osobowezerwaniewi¦zizBogiem,brakwpływu
wiarywBogana»yciemoralne(niewiara,areligijno±¢,bezbo»no±¢);c)psycho-
logiczny—tworzeniezast¦pczychformreligijno±ci,tzw.religieucieczki;d)so-
cjologiczny—zanikpraktykreligijnych,laicyzacjaisekularyzacja»ycia,indyfe-
rentyzm(oboj¦tno±¢nasprawyBogaireligii),antyteizm,postateizm.
Szczególn¡postaci¡a.jestantyteizm—teoretycznanegacjaBogapoł¡czona
zpraktyczn¡wrogo±ci¡wobecreligiiidziałaniamizmierzaj¡cymidowyelimi-
nowaniaBogaireligiiz»yciaczłowiekailudzkiejkultury;pseudoateizm—
przekonanie,»enegujesi¦Boga,faktycznienie±wiadomiewierzysi¦wBoga,
poniewa»ten,czyjeistnienienegujesi¦,niejestBogiem,leczczym±innym;po-
stateizm—absolutnaignorancja(nieobecno±¢)wteoriiipraktyceproblematyki
Bogaireligii.
A.jestprzedewszystkimzjawiskiemreligijnymikulturowym,wktórym
wa»n¡rol¦odgrywaelementfilozoficzny(poznawczo-my±lowy),zwi¡zany
zrozumieniembytuBoskiego.
ateizm
PEF—©CopyrightbyPolskieTowarzystwoTomaszazAkwinu
1
A.wewszystkichpostaciach(teoretycznyipraktyczny)jestpostaw¡wtórn¡
wobecmy±lioBogu(bosko±ci),którapojawiasi¦wumy±leczłowiekawwyniku
osobistegopoznanialubjestprzejmowanaze±rodowiskaspołeczno-kulturowe-
go.Negacja(odrzucenie)Boganiemo»eby¢stanowiskiempierwotnym,zakłada
bowiemprzynajmniejpewn¡znajomo±¢tego,czegonegacjadotyczy.
Jakpokazuj¡dziejekulturyludzkiej,nieistniałykulturybezreligii.
Obecno±¢religiiwewszystkichkulturach±wiadczyozdolno±ciczłowieka
dospontanicznego,naturalnegopoznaniaiafirmacjijakiej±istotydoskonałej
(Boga,bosko±ci),którejrozumienieotrzymujeokre±lonykształtwdanejreligii
ikulturze.OdniesienieczłowiekadoTranscendensustanowicentrumka»dej
kultury.
Historycznieistniej¡cawielo±¢wyobra»e«orazkoncepcjibosko±ci,jako
podstawakształtowaniasi¦ró»nychreligii,jestuwarunkowanakulturowo,
wobectegoproblematykaa.,jakonegacjibosko±ciwnajszerszymtegosłowa
znaczeniu,maodniesieniareligijno-kulturowe.
Weuropejskimkr¦gukulturowymnast¡piłospotkaniemy±ligr.—bogatej
zarównowprze»yciareligijne,jakidociekaniafilozoficznedotycz¡ceAbsolu-
tu—zObjawieniemjudeochrze±cija«skim,ukazuj¡cymBogajakoOsob¦abso-
lutn¡.Dzi¦kitemuukształtowałasi¦filozoficznaireligijna(religiichrze±cija«-
skiej)koncepcjaBogajakoAbsolutuIstnienia,BytuNajdoskonalszego,Absolut-
nejOsoby,PełniDobra,wolnegoStwórcy±wiataiczłowiekaorazracjiosobowe-
go»yciaczłowieka—jegopoznania,miło±ciitwórczo±ci.TakrozumianyBóg
stanowiprzedmiotdocieka«filozoficznych,istotnyczynnikreligiiicałejkultury
chrze±cija«skiej.
Kulturyniechrze±cija«skie,zwi¡zanezwielkimireligiamiDalekiegoWscho-
du(Indii,Chin),zpunktuwidzeniateizmuchrze±cija«skiegos¡nie-teistyczne
(a-teistyczne),którychjednakniemo»nainterpretowa¢jakoradykalneodrzu-
cenieabsolutuireligii.Rozumieniewtychreligiachbosko±cimanajcz¦±ciej
charakterpanteistyczny.
Nale»ywi¦codró»ni¢a.jakoareligijno±¢,czylinegacj¦wszystkiego,co
Boskieiodrzuceniejakichkolwiekroszcze«doprawdywszystkichtwierdze«
religijnychoda.jakonie-teizmu,czyliodrzucenieokre±lonegoteizmu(mono)
teizmu.
Dziejea.
Staro»ytno±¢i±redniowiecze.wiatkulturygr.przepo-
jonybyłobecno±ci¡bogówireligijno±ci¡.wiadcz¡otympoeci„teologiczni”,
jakHomeriHezjod,awpó¹niejszymokresie—filozofowie.Dominuj¡c¡form¡
religiigr.byłpoliteizm(obokreligiiorfickiej).Bogowieuosabialisiłyprzyrody
lubcechyludzkie(personifikacja).Osobiste»ycieGrekaigr.polisbyłopoddane
bogom.Nawetbudz¡casi¦my±lfilozoficzna,dociekaj¡ca
ˆ
rq

[arché]rzeczy-
wisto±ci,inatejdrodzedochodz¡cadocorazdoskonalszegorozumieniaabso-
lutu,uznawała,»e„wszystkierzeczys¡pełnebogów”(Tales).DlaGrekanatura
iwszech±wiat(kosmos)jakocało±¢jawiłysi¦jakoboskie.
Grecjastałasi¦terenemspotkaniamitologicznejreligiipoliteistycznejzpo-
jawiaj¡cymisi¦filozoficznymikoncepcjamiabsolutu,któreunajwybitniejszych
przedstawicielifilozofiigr.(Platon,Arystoteles,Plotyn)byłybliskierozumieniu
AbsolutujakoBoga.
ateizm
PEF—©CopyrightbyPolskieTowarzystwoTomaszazAkwinu
2
Wkulturzegr.atei±ci—wznaczeniuwspółczesnym,jakoneguj¡cyistnienie
bogów—byliraczejnieliczniiegzystuj¡cynamarginesie»yciaspołecznego.
Najstarszeprzykładyu»yciasłowa
ˆ
je

thc[atheotes]wyst¡piłyupoetówgr.
wVIw.przedChr.(np.uBakchylidesa,Pindara,Sofoklesa)naoznaczenie
„opuszczeniaprzezbogów”.
Wstaro»ytno±cigr.mo»nawyró»ni¢trzyformya.:1)a.religiigr.polite-
istycznejipolitycznej,wktórymbogowiestanowi¡upersonifikowanesiły±wia-
taprzyrodylubhistorii;2)a.b¦d¡cywynikiemspotkaniareligiimitologicznej
irefleksjifilozoficznej,októrybylioskar»anifilozofowie.Krytykowalioniipod-
wa»aliistnieniebogów,którzys¡obci¡»eniniedoskonało±ciami,przeciwstawia-
j¡cimabsolut,dopoznaniaiuznaniaktóregodochodziliwwynikudocieka«
filozoficznych.Terminua.wznaczeniunegacjiistnieniabogówpoliteizmusank-
cjonowanegoprzezpa«stwou»yłporazpierwszyPlaton(
Apol.Socr.
,26c3).
Otakia.oskar»anibylinajwybitniejsispo±ródfilozofówstaro»ytnych:Platon,
Arystoteles,aprzedewszystkimSokrates(niegłosilionia.w±cisłymsensie,
ichpogl¡dybyłyraczejbliskieteizmowi);3)a.wyra¹ny(explicite)zwi¡zany
byłwGrecjizmonizmemmaterialistycznymorazzagnostycyzmemiscep-
tycyzmem,wyst¦puj¡cjako:a)monizmmaterialistycznyDemokrytaiLeucy-
pa,materialistycznerozumienieprzyrodyuEpikuraiepikurejczyków(którzy
wprawdzienienegowaliistnieniabóstw,leczuwa»ali,»eistniej¡wza±wia-
tachinieinteresuj¡si¦człowiekiem—zal¡»kideizmu);b)naturalistycznynurt
sofistyki(politycy-sofi±ci,np.Krytiasz,któryzdesakralizowałpoj¦ciebóstwa,
uznaj¡cjezawymysłpolitykówstosowanywceluwzmocnieniarespektowa-
niapraw);c)niektórzycynicyoprzekonaniachmaterialistycznychzajmowali
postaw¦radykalnegoprzeciwstawianiasi¦bóstwomuznanymprzezpa«stwo
(np.wgAntystenesaistnieniewielubóstwjesttylkodeklaracj¡„prawa”,gdy»
„znatury”Bógjestjedeniniemo»nagodoniczegoprzyrówna¢anipozna¢
zapomoc¡obrazów);f)bogowies¡tylkodeifikowanymibohaterami,królami
czywodzami(EuhemerzMessyny);g)oa.teoriopoznawczymmo»namówi¢
uProtagorasa,którywysuwałargumenty„za”i„przeciw”istnieniuBogaizaj-
mowałpostaw¦sceptyczn¡:„obogachniemog¦twierdzi¢ani»eistniej¡,ani»e
nieistniej¡”(Diels-Kranz80B4).
ZnanebyływGrecjiprocesyobezbo»no±¢(
ˆ
s

beia[asébeia])i±wi¦tokradz-
two(
ˆ
je

thc[atheotes]).Ten,ktonegowałistnieniebogów(ateista)uwa»anybył
zawrogapa«stwa.Klasycznymprzykłademtakiejpostawybyłprocesiskazanie
na±mier¢za„ateizm”Sokratesa.
SpartaiRzymbyłybardziejtolerancyjneni»Ateny,zadowalaj¡csi¦
zewn¦trznymiwyrazamikultuoficjalnychbogów,nieingeruj¡cwprzekonania
osobisteczydyskusjemi¦dzyfilozofami.Wstaro»ytnymRzymiepogl¡dy
ateistycznegłosiłLukrecjusz—kontynuatorepikureizmu,autor
Dererumnatura
.
Przyjmowałonmaterializm,naturalizmisensualizm,genezyreligiiupatrywał
wnieznajomo±cisiłprzyrodyorazl¦kuprzednimi.
My±licielechrze±cija«scypierwszychw.poChr.,znajwybitniejszymspo-
±ródnich—±w.Augustynem,koncentrowaliswedociekanianazagadnieniu
zrozumieniaistotyBoga(kimBógjest),szukalinajlepszychdrógpoznaniaGo
oraznajbardziejzrozumiałegoj¦zykamówieniaoNim.Korzystaliprzytym
zosi¡gni¦¢najwybitniejszychfilozofówgr.,zwł.Platona,ArystotelesaiPlotyna,
ateizm
PEF—©CopyrightbyPolskieTowarzystwoTomaszazAkwinu
3
modyfikuj¡cichpogl¡dywtakisposób,bybyłyzgodnezprawd¡objawion¡
oBogujakoMiło±ci,StwórcyiOdkupicieluczłowieka.
Wiekiprzemy±le«my±licielichrze±cija«skichdoprowadziłydonagroma-
dzeniarefleksjinatematistnieniainaturyBogaorazjegorelacjido±wiata
iczłowieka.Najwi¦kszymosi¡gni¦ciembyłoodkryciedrógnaturalnegopo-
znaniaBoga—niezale»negoodwiary,orazukazaniewi¦zimi¦dzy±wiatem
iczłowiekiem(teoriapartycypacji).Dzi¦kiwypracowaniuniezale»nejodObja-
wienia(cho¢prowadzonejwkontek±cieObjawienia)filozofiibytu(metafizyki),
opracowanokoncepcj¦„Bogafilozofów”,któryjestto»samy(tensamdesygnat)
z„Bogiemreligii”(BogiemObjawieniachrze±cija«skiego).
Wstaro»ytno±cichrze±cija«skiejaniw±redniowieczuniewyst¦powałwy-
ra¹ny,zdeklarowanya.Natomiastwdziedzinierozumieniaistoty(natury)Bo-
gairelacjido±wiatapojawiłysi¦pewnetendencjedeformuj¡cekoncepcj¦Bo-
gachrze±cija«skiego(np.wstaro»ytno±ci—gnostyczneiwybiórcze—herezje).
W±redniowieczuujawniłysi¦nurtyzawieraj¡cepogl¡dyodbiegaj¡ceodprzy-
j¦tegoobrazuBoga,deformuj¡ceJegopoj¦cielubpodwa»aj¡cemo»liwo±¢Jego
poznanianadrodzerozumowej;byłyto:1)tendencjepanteizuj¡ce:JanSzkot
Eriugena(Bógjestponad±wiatem,jakuPseudo-DionizegoiPlotyna),Amalryk
zBène,DawidzDinant;2)tendencjenominalistyczno-agnostyczne(antyme-
tafizyczne),zainicjowaneprzezW.Ockhama(XIVw.),któryzakrespoznania
ludzkiegoograniczyłdoprzedmiotówjednostkowych,neguj¡cmo»liwo±¢po-
znaniaprawdfilozoficznychiteologicznych(wtymtak»eprawdyoistnieniu
Boga).UczniowieOckhama—JanzMirecourtiMikołajzAutricourt—pod-
wa»aj¡czasad¦przyczynowo±ciisubstancji,głosiliniepoznawalno±¢istnienia
Boganadrodzerozumowej.Pozostaj¡cypodwpływemneoplatonizmuMikołaj
zKuzyprzyjmowałswoistyagnostycyzm:Bógjestponadwszelkimikategoria-
miibytamijednostkowymi;wiedzaoNim,okre±lanajako„doctaignorantia”,
opierasi¦naprzypuszczeniach.
StanowiskonominalistyczneOckhamaiinnychnominalistówułatwiło
rozej±ciesi¦wiaryirozumuwdziedziniepoznaniaBoga.Ztegonurtu
wywodziłasi¦ideologiaWiklefa,HusaiLutra.Nominalizmtorowałtak»edrog¦
nowo»ytnemuagnostycyzmowiiempiryzmowi.
Czasynowo»ytne.Odrodzenie,stanowi¡ceprzej±cieod±redniowie-
cza,wktórymdominowałyzainteresowaniametafizyczne,religijneiteologicz-
ne,doczasównowo»ytnych,zaznaczasi¦pewnymodwrotemodproblematyki
metafizyczno-religijnej,askupieniemsi¦naprzyrodzieiczłowieku,zwł.jego
wolno±ciwró»nychdziedzinach»ycia.Tendencjehumanistycznetegookresu
ł¡cz¡si¦zpostaw¡sceptyczn¡wobecrozwi¡za«ostatecznych,nastawieniem
empirycznymipraktycznym.
Nowo»ytnysceptycyzmzostałuznanyzawła±ciw¡metod¦filozofiizorien-
towanejpraktycznieirozumianejjakosztuka»ycia(P.Montaigne,P.Charron,
F.Sanchez,P.Bayle).Montaigneuwa»ał,»eproblemuistnieniaBogaiduszy
niemo»narozwi¡za¢;szkodatraci¢»ycianaroztrz¡sanietakichproblemów,
które—zgórywiadomo—s¡nierozwi¡zywalne;słuszniejjestwi¦cpowstrzy-
ma¢si¦odichrozpatrywania.SwójsceptycyzmMontaigneł¡czyłznaturali-
zmemiracjonalizmem;jegohumanizmbyłnaturalistyczny—człowiekauwa-
»ałzacz¦±¢przyrody.Mimosceptycznychtendencjiuwa»ał,»erozumludzki
ateizm
PEF—©CopyrightbyPolskieTowarzystwoTomaszazAkwinu
4
jestmiar¡prawdy.Charron,podobniejakMontaigne,uwa»ał»esceptycyzm
jestjedyniesłusznymstanowiskiempoznawczymczłowieka,areligiatworem
wył¡cznieludzkim,przezconegowałrealno±¢istnieniaBoga.Metodologiczne
tendencjeOdrodzenia,zwł.empiryzm,ujawniłysi¦wyra¹niewfilozofiiF.Ba-
cona,prezentuj¡cegonow¡postaw¦,wktórejwiedz¦(nauk¦)nale»ytraktowa¢
niejakodrog¦dopoznaniaprawdyorzeczywisto±ci,leczjako±rodekdozdo-
byciacelówpraktycznych.Tymstwierdzeniemzamieniłonkryteriumprawdy
nakryteriumskuteczno±ciipost¦pu.Naukamasłu»y¢opanowywaniuprzyro-
dyprzezczłowieka.SformułowanyprzezBaconaprogramnaukiempirycznej
wykluczałzpolapoznanianaukowegoprawdywiary,wtymtak»eprawd¦oBo-
gu,które—wgniego—le»¡pozazasi¦giemfilozofii(agnostycyzm,nastawienie
antymetafizykalne).
Racjonalizmzwi¡zanyznaturalizmemreprezentowałHerbertzCherbury,
twórcakoncepcjireligiinaturalnejoraznaturalnegosystemukultury.Wgjego
koncepcjiwszystkiedziedzinykulturynale»yunormowa¢zgodniezzasada-
minaturalnego,przyrodzonegorozumu.Jegokoncepcjareligiinaturalnej,czyli
religiiponadwyznaniowej,czystoracjonalnej,opierałasi¦naprzekonaniu,»e
jedynym¹ródłemprawdyjestrozum.Prawdyreligiinaturalnejs¡wrodzone,
skoros¡powszechne.Je±lis¡wrodzone,toznaczyzostałyczłowiekowiwszcze-
pioneprzeznatur¦,anaturajestnieomylna.Wobectegotak»eprawdyreligijne
s¡niepodwa»alne.WprawdzieHerbertprzyjmowałistnienieIstotyNajwy»szej,
byłatojednakinterpretacjadeistyczna.
RadykalnejzmianywsposobiefilozofowaniadokonałKartezjusz,słusz-
nieuwa»anyzatwórc¦filozofiinowo»ytnej.Punktemwyj±ciafilozofiiuczynił
onsamowiedz¦„ja”my±l¡cego,my±l¡cejsubstancji(„rescogitans”),jak¡jest
człowiek.My±lenie,„cogito”,aniepoznawanie,rozumianejakokontaktczło-
wiekazistniej¡c¡pozapodmiotow¡rzeczywisto±ci¡,stałosi¦¹ródłemprawdy
ipewno±ciwiedzy.Wtensposóbnast¡piłozerwaniezdotychczasowympa-
radygmatemfilozofowania,przedewszystkimzparadygmatemfilozofiibytu,
któraafirmacj¦istnieniaBogawi¡załazpoznaniemrealnieistniej¡cego,poza-
podmiotowego±wiata,poznaniemmetafizycznym,szukaj¡cymontycznychracji
wyja±niaj¡cychostatecznieistnieniebytówniekoniecznych,zmiennych.Karte-
zjuszwytyczyłnowykierunekrefleksjifilozoficznej,wktórejmy±ldominuje
nadpoznaniem,ideanadbytemrealnieistniej¡cym,apodmiotludzkistaje
si¦¹ródłemitwórc¡prawdy;wtejfilozofiipodmiotuideaBogajakoideabytu
niesko«czonegobyławrodzonaludzkiej±wiadomo±ci.Topowi¡zanieproblema-
tykaBogaze±wiadomo±ci¡(my±leniem),aniepoznaniem,staniesi¦udziałem
wi¦kszo±cimy±licielinowo»ytnychiwspółczesnych.
KartezjusznienegowałistnieniaBoga,ideiBogaprzypisywałwswojejfi-
lozofiiwa»nemiejsce(gwarantprawdy,¹ródłopewno±cipoznania),jednakpo-
przezzwi¡zanieproblemuBogazludzk¡±wiadomo±ci¡,redukcj¡ideiBogado
zasadyfilozoficznej,redukcj¡funkcjiBogadobyciastwórc¡izachowawc¡me-
chanistycznierozumianego±wiata,orazradykalnerozdzielenie„rescogitans”
i„resextensa”—duchaimaterii,jegofilozofiastałasi¦¹ródłemró»norodnych
stanowiskwzakresieproblematykiBoga:panteizmu(jakouto»samieniaBogaze
±wiatem,np.Spinoza),idealizmuniem.,deizmu(prze±wiadczenia,»eBógstwo-
rzył±wiat,aleniemaznimzwi¡zków)oraza.—zarównomaterialistycznego,
jakiegzystencjalistycznego.
ateizm
PEF—©CopyrightbyPolskieTowarzystwoTomaszazAkwinu
5
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • dodatni.htw.pl